Riot Brittany 16.5

Riot Brittany 16.5

Postby hotshot » 21 Mar 2014, 13:05

Jakten på den perfekte kajakk endte altså her, foreløpig.

Og det er selvsagt et resultat av flere ting, ikke nødvendigvis "løsningen" på den innledende spørsmålsstillingen, det betyr at det kan komme flere båter.
Men kajakken virker snerten, selv om den veier ganske mye. Korrekt (målt) lengde er som tidligere nevnt 483 cm, ikke 503 som mange oppgir.

Underveis ble Riot "diskvalifisert" fordi plasten heter CrossMax og jeg trodde det betydde Crosslink (som ikke kan sveises).
Dette ble avkreftet gjennom produsentens beskrivelse av hvordan Brittany kan repareres ved sveising.
Her er en liten diskusjon om plast hvor bla. Corran Addison deltar:
http://boatertalk.com/forum/BoaterTalk/837299
Corran er en av "gründerne" bak Riot; samtidig er han frekk nok til å "snakke litt" om konkurrenten JK (Jackson Kayaks).
Corran har vært en pådriver for nye ideer innen elvepadling; det er en del år siden han forlot Riot (lang CV og spennende biografi).
Av en eller annen grunn har jeg aldri hatt en Riot elve-kajakk, på tross av nysgjerrighet/tilfeldighet.

En av Corrans ideer var å stive av skroget med "I-beam": loddrette sider som utgjør det ingeniører kaller en "I-bjelke". Før dette hadde elvekajakker gjerne runde sideflater som gjorde at de lett klappet sammen. Brittany har faktist litt av dette, selvom jeg slett ikke er sikker på at det er en Corran Addison design. Midtskips har altså kajakken form av en "kasse" med svært moderat V-bunn, litt avrundet overgang mellom bunn og sider: "Chines" med ikke helt skarpe "hjørner" Sideflatene har svak "flare"; de skråner ganske lite utover og går ganske høyt på det forøvrig lave skroget. Det blir spennende å se om det gir god sekundærstabilitet. Mot endene er kajakken ganske slank med en del kjøl, men ikke innhule former foran. Dvs. at det er en del volum i baugen, mens hekken er litt innhul i formen. Hvordan dette funker, vil vise seg ved testing.

Mange skryter av Brittany; rask, lettpadlet, svingevillig, surfer bra, trygg og stabil på tross av beskjeden bredde. Mye å leve opp til!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Riot Brittany 16.5

Postby Sandman » 21 Mar 2014, 18:08

Sett inn noen faste pedaler av godt merke, brukte Yakima selv. De originale har mye svikt, og skinnene sprekker på langs. Plasticfantastic. Avstanden på skruene her er ikke standardmål men Riot's egen standard, så det blir minst et nytt hull i skroget pr side. Roret har jeg aldri savnet.
Lårstøttene er heller ikke noe særlig å rope hurra for, har byttet de endel ganger før jeg tilslutt laget noen selv av 2stk 45 graders avløpsbend, tror det var 110 mm, polstret med neopren.
Og lukene lekker, ja, har vurdert å montere nye lukerammer, f.eks Kayaksport's, men har en mer dedikert rullebåt, så problemet er delvist løst slik for nåværende.
Ellers en grei båt, lettrullet og leken :)
Riot Brittany, Tahe Greenland T og heimespikka tannpirkere...
Sandman

Postby hotshot » 22 Mar 2014, 22:25

Feil å si at Brittanyen er gul; kanskje mer oransje?

Ja, en av ulempene med kombi ror og skeg /finne er jo at man får bevegelige pedaler med svakere feste.
Har ikke vært utpå og testet ennå; pedalene ser fislete ut, men føles ikke så verst. Mulig de blir byttet hvis de ikke består praktisk testing. Litt fristende å beholde roret til evt. utlån ved "hyttebruk" i familien. Jeg har en elvekajakk hvor det er satt inn skumplast som "backup" fotstøtte foran Yakimaene. Egentlig trengs ikke Yakimaene i denne båten og er "ledige"...... ;)
Selv er jeg vant til å padle uten ror: bør være mulig å gjøre det enkelt å "koble om"?

Lårstottene er ikke de verste jeg har vært borti; de er i alle fall ganske robuste, men kunne hatt litt større overflate. Neopren polstringen er noen fislete greier når du begynner å flytte på ting, men skruefestene i skroget er ganske bra. Litt tynnere gods i støttene ville gitt mer plass til muskuløse lår, men ville gjøre at man får knærne høyere så de butter i skroget: dette vil øke behovet for å bruke varmepistolen og lage "knee-bumps" i skroget. Den store fordelen med mykplastbåter er at slikt er mulig, og dette skal nok bli bra. Glassfiber lar seg ikke modde så lett ;)

Necky Chatham som jeg prøvde nylig, var dårligere mht. knekomfort: jeg ble sittende "smalt" med knærne. En typisk flattvannspadler hadde kanskje likt dette? Elvekajakker var mer slik i gamledager; det var et stort fremskritt med høyere dekk og knærne med ut til siden. Satt dårlig nok til å velge bort denne båten i "prosjektet". Den får jo ellers mye skryt.

Styrelina til skeget var røket. Det var litt fiklete, men jeg fikk tredd inn en ny line og det funker. Foreløpig lit begrensning i hvor langt ned jeg får finnen ift. originalt. Det blir mer robust sånn: gjør ikke noe mer med dette hvis jeg ikke savner mer styreflate.

Båten består "belastningstesten" hvor man henger opp endene og står i sittebrønnen. Inkl. klær er dette nærmere hundre kilo, og jeg kjente bare en lett fjæring i skroget når jeg sto og husket litt oppi sittebrønnen: "I-bjelke" konseptet gir et stivt skrog :D

Noen stilstudier for å sammenligne med Tsunamien, har jeg fått tak i en kajakk som er "annerledes"?
Jeg tror det; ca 40 cm lengre, slankere linjer med unntak av at Brittanyen også er ganske flat og bred under på midten.
Tsunamien har en antydning til "skarp kjøl" som Brittanyen mangler: påvirker det snuegenskapene?

BritTsunBunn812.jpg
BritTsunBunn812.jpg (36.98 KiB) Viewed 7517 times

Tsunamien har ganske mye endevolum/bredde over vannlinjen. Derfor virker den klumpete og er egentlig slankere enn man tror. Dette kan gjøre den til en robust surfebåt, mens Brittanyen er kanskje mer "finslig" og skjære dypere/mykere i vannet?
Blir spennende å se.

BritTsunHekkBak810.jpg
BritTsunHekkBak810.jpg (40.4 KiB) Viewed 7517 times

BritTsunHekkSide809.jpg
BritTsunHekkSide809.jpg (37.24 KiB) Viewed 7517 times
Last edited by hotshot on 22 Mar 2014, 22:36, edited 1 time in total.
hotshot

Postby hotshot » 22 Mar 2014, 22:27

Baugen på begge båter: Tsunamien blir "hulkinnet" og konkav pga. det brede fyldige fordekket.

BritTsunBaug811.jpg
BritTsunBaug811.jpg (35.42 KiB) Viewed 7518 times

Linjene "under" endene på Tsunamien danner markert "spring" som vil gi løft under surfing.
Spring er ikke bare kurven langs kjøllinjen, men også den langsgående krumningen av bunnflaten ut mot sidene.
hotshot

Postby Sven K » 23 Mar 2014, 00:20

ser grei ut den der..bare få vekk det jævla roret..farlig mht rentry etc...en vederstyggelighet.få det vekk.. :evil:
ja jeg har røyka sokkene på min gamle tørrdrakt
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 23 Mar 2014, 12:21

Ja, jeg bruker sjelden ror selv, så det er i faresonen.
I det hele tatt mye detaljer på kajakker som bare fordyrer og kompliserer.
Brittanyen har også "smart" ryggstøttejustering som er full av mikkmakk som det må gjøres noe med.
Kan bli enklere, mer robust og mer komfortabelt, men det er i hvert fall ikke et "sofasete" som kommer i veien for spruttrekket.
Denne kajakken er ikke "ferdig" riktig ennå, men ser ut som bra "råvare" ;)
hotshot

Postby hotshot » 23 Mar 2014, 23:32

Mekket litt i dag tidlig før første utflukt.

Flyttet tidligere lårstøtten et hakk bakover; det var feil og ble trangt.
I dag flyttet jeg setet et hakk forover; på vide fra dagens utflukt ligger baugen litt dypt og hekken høyt: tror setet skal tilbake.
Det skapte også litt problemer med lettvint ut og innstigning i den relativt korte sittebrønnen. I svak medvindspadling måtte jeg korrigere litt underveis, men ikke mer enn at en tomme bakover med setet kan være nok til å rydde opp sammen med styrefinna. Jeg slet litt med å hekte spruttrekket bak, delvis pga. en problematisk skulder: også dette blir bedre med setet litt bakover.

Mht. stabilitet har jeg inntrykk av å sitte litt høyt: mulig setet kan senkes. I tillegg har det polstring som bygger nesten 1 cm. Slik justering vil også gi mer plass til lår og knær. Ryggstøtten er full av plastikkdeler etc. som godt kan forenkles litt: det subber også i sittebrønnskarmen bak og kan virke forstyrrende ved bakoverlent rulle osv. For øvrig er justeringen av ryggstøtta ganske smart laget.

Skroget har en viss flare (skrå sidekanter), her sett på biltaket tatt med telelinse:

BritFlare813.jpg
BritFlare813.jpg (32.53 KiB) Viewed 7448 times

Bemerk også lastestativ hvor bakerste element stikker ut litt og "fanger opp" kajakkskrog som skal lempes opp hvis man ikke er i humør til å ta alt i ett tak.

Addendum:
tfra hvor dypt Brittanyen ligger med meg om bord, får vi en vannlinje på ca 450 cm. Det er ikke så verst.
Vet ikke hvor mye paddelåra har å si, det krever mer testing. Men for noen uker siden holdt jeg under 3,5 knop med Tsunamien og Werner Powerhouse, mens jeg kom opp i ca 3,65 med Brittanyen og AT Oracle i dag, riktignok i svak medvind. I en litt frisk motvind lå den også under 3,5 knop. Ingen revolusjon her; spørs hva jeg får pushet den opp i litt ut i sesongen med bedre treningsgrunnlag? Dette tilsier kanskje at man må godt over 5 meter for å vinne særlig mye fart, men det virker som jeg bruker mindre krefter på å holde Brittanyen i siget.

På bildet fra dagens utflukt under "Marsturer" ser man at jeg har strammet dekkslinene over lasteluka bak med en stropp med spenne: tror dette bidrar til tettere luke. Det vil vise seg når det blir varmere og hyggeligere å rulle. Ellers syns jeg godt det kunne vært mer strikker på bakdekket: foran er det jo ganske mye fester :D Skal se hva jeg får gjort med det.........
hotshot

Postby hotshot » 25 Mar 2014, 08:33

De første famlende padletak i Brittanyen:

http://www.youtube.com/watch?v=CV5fhlVVoDI

tilbake mot stranda og et par støttetak:

http://www.youtube.com/watch?v=KgrakTTF9fE

Baugen kommer høyt på det siste: dvs. at vannlinja blir kort og det bør være lett å svinge.
Tenkte ikke på det nå, men neste gang?

Etterpå kom fartstesten, og ca 1 km med padling hjalp litt på trygghetsfølelsen: begynte å føle at jeg satt trygt. Det mest ustøe var egentilg ilandsstigning.
Har alltid undret meg litt at folk syns 55 cm brede kajakker er stø; på elva er 62 cm en smal kajakk. Men stø betyr kanskje bare at man klarer å holde balansen uten støttetak?

Ellers,
gjøre noe med kamera for å få bildene lysere? Youtube kodingen i forumet skaper bare blokkeringer; så det får holde med lenker.
hotshot

Postby hotshot » 25 Mar 2014, 11:28

Flere tanker og observasjoner etterhvert som de dukker opp:

Jeg varmet litt på plasten i forkant av sittebrønnsargen for å øke kne-plassen ved entring: denne plasten er lett å smelte = lett å sveise :D
Virker litt myk i overflaten, får lett riper, men kajakken er nok grovt dimensjonert og derfor solid ( = et par kg ekstra vekt).
hotshot

Postby Sven K » 25 Mar 2014, 22:14

hehe..for oss er jo 55 en frakteskute nærmest. den smaleste jeg har hatt var en qaanaaq512..47cm med ganske mye flare og flat under?en god del spring.
men tilslutt satt jeg å fiska gjedde med flue fra den...men det tok litt tid..min P&H baid. er 51..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Next

Return to Kajakker