Jakten på den perfekte kajakk endte altså her, foreløpig.
Og det er selvsagt et resultat av flere ting, ikke nødvendigvis "løsningen" på den innledende spørsmålsstillingen, det betyr at det kan komme flere båter.
Men kajakken virker snerten, selv om den veier ganske mye. Korrekt (målt) lengde er som tidligere nevnt 483 cm, ikke 503 som mange oppgir.
Underveis ble Riot "diskvalifisert" fordi plasten heter CrossMax og jeg trodde det betydde Crosslink (som ikke kan sveises).
Dette ble avkreftet gjennom produsentens beskrivelse av hvordan Brittany kan repareres ved sveising.
Her er en liten diskusjon om plast hvor bla. Corran Addison deltar:
http://boatertalk.com/forum/BoaterTalk/837299
Corran er en av "gründerne" bak Riot; samtidig er han frekk nok til å "snakke litt" om konkurrenten JK (Jackson Kayaks).
Corran har vært en pådriver for nye ideer innen elvepadling; det er en del år siden han forlot Riot (lang CV og spennende biografi).
Av en eller annen grunn har jeg aldri hatt en Riot elve-kajakk, på tross av nysgjerrighet/tilfeldighet.
En av Corrans ideer var å stive av skroget med "I-beam": loddrette sider som utgjør det ingeniører kaller en "I-bjelke". Før dette hadde elvekajakker gjerne runde sideflater som gjorde at de lett klappet sammen. Brittany har faktist litt av dette, selvom jeg slett ikke er sikker på at det er en Corran Addison design. Midtskips har altså kajakken form av en "kasse" med svært moderat V-bunn, litt avrundet overgang mellom bunn og sider: "Chines" med ikke helt skarpe "hjørner" Sideflatene har svak "flare"; de skråner ganske lite utover og går ganske høyt på det forøvrig lave skroget. Det blir spennende å se om det gir god sekundærstabilitet. Mot endene er kajakken ganske slank med en del kjøl, men ikke innhule former foran. Dvs. at det er en del volum i baugen, mens hekken er litt innhul i formen. Hvordan dette funker, vil vise seg ved testing.
Mange skryter av Brittany; rask, lettpadlet, svingevillig, surfer bra, trygg og stabil på tross av beskjeden bredde. Mye å leve opp til!