seabird SCOTT

seabird SCOTT

Postby Sven K » 20 Mar 2013, 17:28

P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: seabird SCOTT

Postby chablis » 20 Mar 2013, 18:57

Jeg har fått låne en Scott MV til utprøving av SeaBirddesign i Vestby.

Brukte den til turpadling sist helg i samband med Camp RulleRolf. Turlastet gikk den litt tungt inn i bølgene uten stamping, men med endel vann innover framdekket til fremre lukelokk hvor vannet rant av.

Her er noen bilder av Scotten:
https://www.facebook.com/media/set/?set ... 718&type=1

Foreløpige inntrykk
God lastekapasitet, lettpadlet og svinger bedre enn andre brit.kajakket kajakker jeg har padlet(Reval RS plast, Valley Aquanaut LV, Club,Etain 17.7, Nordkapp, Avocet, Riot Brittany PE).
Har såvidt sittet i en Arrow Play på rolig vann for et par år siden og har vel inntrykk av at Scotten har mange av de samme egenskapene. Kanskje hakket mer svingevillig på kant?
Scotten viste faktisk å svinge enda bedre når den ble padlet bakover og satt på kant - dette pga "swedeformen" som gir skroget en krummere vannlinje bak cockpit.

Jeg har surfet Scottkajakken i 0,5-0,8 m vindbølger mellom Son og Hvitsten. Litt for kort mellom bølgeryggen til å få de lange surfeturene - tipper mellom 15 og 25 meter. Surfefarten lå stort sett på 15-16 km/t og 17,2 som maksfart iflg GPSen. Potensialet for høyere surfefart er der - uten tvil.

Kajakken er lett å få opp i fart og føles svært stabil på surf. Lett å styre på surf med kanting og med åra som ror bak.

Jeg finner meg godt til rette i cockpit, bra pedaler som er lette å justere mens du sitter i kajakken, komfortabelt sete for meg (her trengs det noen dreneringshull!).
Setet i testbåten glipper litt sideveis på gummiklossene. når jeg legger den på kant - tipper det er snakk om en bevegelse på 0,5 til 1 cm til hver side. Dette er barnesykdommer som produsenten er rask med å forbedre regner jeg med.

Når jeg padlet Scotten tom oppdaget jeg at setet må flyttes litt framover for at jeg skal få få baugen ned i vannet (jeg veier 86 kg/178cm kort). Skruehullene er ferdig boret med tanke på dette.

Nå gjenstår det å få testet hvordan Scott funker til diverse redningsteknikker, rulling og diverse manøvreringsteknikker.
Testbåten er bygget i glass og diolen og flekser litt i den flate bunnen når jeg har padlet den over små isflak. Skal tåle en trøkk får jeg opplyst (vi får se :mrgreen: )

Einar, Son
chablis

Postby Sven K » 20 Mar 2013, 19:49

takker *icon_salut* jeg er jo ganske bortskjemt mht "lekekajakker" både pintail og Z155 er helt knall. Men det er alltid gøy å prøve nye ting, med andre egneskaper. Pinny har rund v form heleveien. Z har ganske rund med et lite flatt svakt v formet parti og ganske markerte kanter. Gemini i plast ser fin ut...
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: seabird SCOTT MV

Postby chablis » 04 Apr 2013, 22:56

Har lagt ut noen videosnutter på YouTube i samband med min høyst private testing av Scott MV.

https://www.youtube.com/watch?v=9-1ekjtg2E8

Jeg trives godt i denne lekne kajakken! :mrgreen:

Einar
chablis

Postby yr » 05 Apr 2013, 00:14

Ut fra bildene av Scott, mener jeg det er et stort potensiale for endring av dekkriggen. Her er det f. eks. mangelfullt med dekksliner. (Noe som faktiskt går igjen på mange kajakker.) Strikkriggingen er også mangelfull,etter min mening. I tillegg er disse såkalte dagslukene en stor uting. I allefall sett gjennom en langturpadler's øyne. Bare i veien.
Det verste med dem, er at de stjeler den beste lasteplassen i kajakken.( Bedre med ett nett under dekket)
De er også veien for å ha kartene liggende skikkelig på dekk.

Det forundrer meg egentlig litt, at ingen andre på forumet,har reagert på dette.

De små lukene bør i alle fall fjernes på alle langturkajakker.
Men det virker dessverre som produsentene ikke har noe forståelse for dette.
Forklaringen kan vel rett og slett være at de har mangelfulle kunnskaper og erfaring med slik form for padling? :roll:
yr

Postby chablis » 05 Apr 2013, 07:33

Slik endrer du lett dekksriggingen på Scott-kajakken
https://plus.google.com/photos/10973792 ... -KvMvr6lHQ

Her er min høyst private "review" av Scott MV
https://www.facebook.com/pages/Trygg-Pa ... 18?fref=ts

Einar
chablis

Postby AndersRS » 05 Apr 2013, 07:57

yr wrote:I tillegg er disse såkalte dagslukene en stor uting. I allefall sett gjennom en langturpadler's øyne. Bare i veien.
Det verste med dem, er at de stjeler den beste lasteplassen i kajakken.( Bedre med ett nett under dekket)
De er også veien for å ha kartene liggende skikkelig på dekk.

Det forundrer meg egentlig litt, at ingen andre på forumet,har reagert på dette.

De små lukene bør i alle fall fjernes på alle langturkajakker.
Men det virker dessverre som produsentene ikke har noe forståelse for dette.
Forklaringen kan vel rett og slett være at de har mangelfulle kunnskaper og erfaring med slik form for padling? :roll:

Jeg er enig når det gjelder liten luke "mellom knærne" foran, den er bare i veien for meg og jeg har aldri brukt den til noe, men har lært meg å like dagsluka med lite skott bak ryggen. Det har vel mer med smak og behag å gjøre og endel produsenter lar deg vel spesialbestille skottplassering og færre luker mot et lite tillegg og lang bestillingstid?

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby yr » 05 Apr 2013, 08:47

AndersRS wrote:
yr wrote: men har lært meg å like dagsluka med lite skott bak ryggen. Det har vel mer med smak og behag å gjøre og endel produsenter lar deg vel spesialbestille skottplassering og færre luker mot et lite tillegg og lang bestillingstid?

-Anders

På bekostning av den beste lasteplassen i kajakken ;)

Men når dette er sagt,så virker Scott ellers som en meget tiltalende kajakk *thumright*
yr

Postby SamH » 05 Apr 2013, 09:00

Jeg ville nå ikke finne på å handle langtursbåt uten dagsluke både foran og bak..
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby Tormod78 » 12 Apr 2013, 22:53

Noen erfaring med Scott HV her inne?
Tormod78

Next

Return to Kajakker