Hansker grønlandsåre - erfaringer?

Hansker grønlandsåre - erfaringer?

Postby DN-2 » 07 Aug 2020, 23:43

Hvilke hansker / kombinasjon av hansker liker dere best når dere padler med GP høst, vinter og vår?
Jeg liker ikke hele hansker, så vtenker å prøve muffer med "alkisvotter" av ull inni, men er nysgjerrig på andres erfaringer
DN-2

Re: Hansker grønlandsåre - erfaringer?

Postby hotshot » 11 Aug 2020, 08:07

Jeg er "blandingsbruker" av årer og hansker. Scenario og en del betraktninger:

Opprinnelig mest aktiv som elvepadler, dvs. behov for god presisjon i årebruken. Som andre på elva plaget av gnagsår på tommelknokene.
Gammel løsning var sportstape på utsatte områder Det var egentlig noe herk, men jeg syntes jeg mistet den presise åre-følelsen med hansker.
Så jeg slo meg til ro med "pogies" i mange år, men la merke til at enkelte padlere som var bedre enn meg, brukte neopren-hansker. Jeg prøvde div. varianter og fant at "glacier gloves" og lignende modeller for sportsfiskere var bra (Sølvkroken, ABU Garcia etc.).
Kjennetegn:
Mønstret, uforet neopren på gripeflaten ga bedre grep enn bar hud og alskens friksjonsbelegg, og ferdig bøyde fingre sparte krefter. Man blir sliten i lengden av å holde hanskefingre bøyd. Det med årefølelse var en tilvenningssak, og jeg lærte etterhvert å erstatte dette med følelsen av hvordan årebladet overførte vanntrykket.
Neoprenhansker er forbruksutstyr, så det er bare å hamstre hvis man finner gode tilbud på modeller man liker! Uansett er ting som føles fremmed og rart, ofte en vanesak hvis man tar seg litt tid med å prøve det ut og gir det en sjanse.

I overgangssesong funker billige arbeidshansker i skinn, eller også "montør-hansker", det gir brukbart grep og bedre kuldebeskyttelse enn man skulle tro selv om de ikke er helt tette. En annen overgangsvariant er neoprenhansker med avklipte fingertupper.

Tykke hansker bygger greps-størrelse,og vi med korte fingre kan få behov for å bruke tynnere åreskaft. Dette er selvsagt ikke tilgjengelig for alle åremodeller.
GP årer i tre kan spikkes tynnere, men dette er en irreversibel modifikasjon.....

Hittil har GP for meg vært mest et vellykket eksperiment, men føler fortsatt at store åreblader gir mer trygghet og kontroll, og jeg begynner å bli en gammel og rusten padler. Dvs. lite nye erfaringer i det siste, men jeg har padlet en del flattvann med havkajakk i sommer, også med GP. På tide antagelig å forberede en høst med hansker og GP? Dette kan være en god kombinasjon hvis du finner de riktige hanskene.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby DN-2 » 12 Aug 2020, 20:10

Takk for utfyllende svar. Har vært innom tanken på å bruke arbeidshanskene vi bruker på jobb. De er jeg vant med til andre "operasjoner" med hendene, og de bruker jeg jo til småbåtkjøring i all slags vær nesten hele året. Men da har jeg flere par, og det er alltid mulig å bytte ut paret som henger på tørkeren. Men som du sier, til overgangssesong blir nok dette en sikker vinner. Kanskje klippe fingrene på et par å ha til den varmere delen av overgangen.

Jeg padlet med muffer og gp her om dagen. Dumme meg, det går jo selvfølgelig ikke. Eller, det går jo, men jeg kom ikke helt ut på årebladet med de, bare litt over halvveis.

Jeg skal stikke ut og se etter sånne hansker som du beskriver og prøve de. Må nok som du sier bare venne meg til det.
DN-2

Postby hotshot » 14 Aug 2020, 08:11

Pogies aka muffer...........

Det fine med diskusjoner er at man begynner å tenke.

Det finnes diskusjoner om dette på nett, feks.:
https://forums.paddling.com/t/pogies-fo ... ddle/75581

De bekrefter vel stort sett våre egne betraktninger, dvs. kompromiss.
Min erfaring er at de fleste pogies er for tette og trange og med fordel kan klippes!
Denne modellen gir en ide om hva jeg mener
https://www.utinaturen.no/bekledning/ha ... ten-racing

Jeg har flere Grønlandsårer, med forskjellig fasong, og ser at den klassiske Thygesen åra kan fungere med Pogies hvis man aksepterer litt begrensede håndbevgelser
Uten skuldre vil det gå enda bedre,
https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... =116316718
men jeg liker årer med skuldre
https://kajakkspesialisten.no/arer_pris.php

På den annen side, den Grønlandsåra jeg har brukt mest i det siste, egner seg dårligere med pogies . Årebladet er ganske bredt og tuppen er gjort smal for å gi godt grep med bare hender
http://www.padleforumet.com/viewtopic.p ... =40#p53926
hotshot

Postby Marius Engelsen » 16 Aug 2020, 20:12

Ursuti sine 5-finger neoprenhansker. Helt konge til vinterpadling, også langturer. Varme, og rett formet :)

Ellers har jeg brukt forete fiskehansker (blå med pusefor inni). Det fungere godt. Men jeg liker neopren jeg da, det er enkelt og greit og fungerer også når det er vått :)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Marius Engelsen » 16 Aug 2020, 20:13

Også en fordel at grønlandsåren er ulakkert tre (men gjerne oljet). Varmt å holde på, og har god friksjon
Marius Engelsen

Postby DN-2 » 18 Aug 2020, 13:49

Ny test siden sist, og jeg merker at pogies faktisk kan virke allikevel. Litt begrenset i bevegelser med de på, men det var raskt å røske ut handa og nå lengre ut på åra når jeg trengte det. Med mine gode alkisvotter av god gammel norsk ull går det raskt å varme opp hendene igjen inni pogiesene.

Så da kan det funke. Også er vel hansker vanesak, så jeg kjøper meg et par og prøver det og. Det og kan jo forsåvidt brukes inni muffene for enda mer varme. Det tror jeg dog kan nesten bli for varmt. Men vi får se :)
DN-2

Postby Marius Engelsen » 18 Aug 2020, 14:05

DN-2 wrote:Ny test siden sist, og jeg merker at pogies faktisk kan virke allikevel. Litt begrenset i bevegelser med de på, men det var raskt å røske ut handa og nå lengre ut på åra når jeg trengte det. Med mine gode alkisvotter av god gammel norsk ull går det raskt å varme opp hendene igjen inni pogiesene.

Så da kan det funke. Også er vel hansker vanesak, så jeg kjøper meg et par og prøver det og. Det og kan jo forsåvidt brukes inni muffene for enda mer varme. Det tror jeg dog kan nesten bli for varmt. Men vi får se :)

Man skal skli hånden ut på grønlandsåren. Ellers kan man miste den i ruskevær, bølger, ved rulling Og skifting av grep under vann ;)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 20 Aug 2020, 20:05

Problem solved?

Fordelen med å være gammel padler er at man har samlet på gammelt utstyr.

De fleste nyere pogies har lange trange "tupper" rundt åreskaftet og lange trange håndleddsmansjetter som gjør dem vanskelige å ta av og på.
Dette er ganske unødvendig og gjør at det tar lang tid å tømme dem for vann etter en dukkert.
Vedlagt bilde av gamle pogies hhv. i nylonstoff og nepren. De tynne nylonpogiene gir mer varme enn man skulle tro og mangler helt "tupper" langs skaftet. Men neopren pogiene kan faktisk trekkes forbi enden av årebladet uten å åpne seg fordi de er elastiske! Du kan enkelt lage slike selv ved å klippe av tuppene og mansjettene! Det skal innrømmes at dette er den smaleste GP åra mi, men den er laget ppå kurs etter mål angitt av Anders Thygesen.

pogiesfsiv.jpg
pogiesfsiv.jpg (80.88 KiB) Viewed 891 times

Men personlig vil jeg nok velge hansker når det blir kaldt,bla. pga. dette med gnagsår. Største ulempen med hansker er nok for meg mangel på "fingerspitz.gefühl" når man skal jobbe med knuter på tauverk osv. Hvor gjør man av hanskene når man tar dem av? Inni jakke eller spruttrekk-tunnel , eller under dekksstrikk.
hotshot

Return to Bekledning