For tynn halse for neopren-mansjett?

Re: For tynn halse for neopren-mansjett?

Postby thostr » 29 Jun 2012, 23:09

Typhoon påstår selv at det er messing:

"BDM Brass zips as standard with over covers"

(http://www.typhoon-int.co.uk/products/s ... 220_xtreme). Messing finnes jo i mange legeringer, men inneholder aldri jern. YKK skal bruke 'high grade' marin kvalitet messing.
thostr

Postby MortenAldal » 29 Jun 2012, 23:10

Fikk svar fra selger angående det å brette inn halsen:

"Det er rett at noen skal brettes innover, men ikke denne. De som skal brettes innover har den glatte siden ut, når du bretter den kommer den glatte siden inn mot huden. Du må ha den glatte siden (glideskin siden) inn mot huden for at det skal tette. Er det ikke stramt nok hjelper det ikke uansett."
- Arrow Empower
- Tequila Sports Grønnlandsåre
- Epic Midwing
- Morten Aldal Super Limited Super Stormpaddle
- Morten Aldal Super Limited Super Standard GP
MortenAldal

Postby ørgen » 29 Jun 2012, 23:14

Har du prøvd å brette mansjetten inn. Lag en innoverbrett på den på 2-3 cm. Det gjorde vi alltid på dykkerdraktene...det være seg neopren eller lateksmansjett. Da tetta de bedre. Det var/er? standard prosedyre ;)
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby thostr » 29 Jun 2012, 23:20

MortenAldal wrote:Fikk svar fra selger angående det å brette inn halsen:

"Det er rett at noen skal brettes innover, men ikke denne. De som skal brettes innover har den glatte siden ut, når du bretter den kommer den glatte siden inn mot huden. Du må ha den glatte siden (glideskin siden) inn mot huden for at det skal tette. Er det ikke stramt nok hjelper det ikke uansett."

Ja, dette er riktig - om det kun er glideskin på på innsiden, så vil det nok bli dårligere tetting. Litt merkelig løsning da, men min erfaring er primært fra dykking og der skal alltid mansjetten brettes innover (glideskin er da enten på begge sider eller vender utover). Samme vil man observere på våtdrakter ment for opphold i kaldere vann.

Vedr. glidelås: hvis det _er_ rust på glidelåsen, så er jo det all verdens grunn til å shippe drakten tilbake til Bjørn sporenstreks. Hadde vært artig å sett et bilde av dette fenomenet.
thostr

Postby MortenAldal » 29 Jun 2012, 23:37

Bilde av rust ved begge glidelåser:
Attachments
IMG_6095 (600 x 400).jpg
rust ved tisseluke
IMG_6095 (600 x 400).jpg (32.78 KiB) Viewed 5927 times
IMG_6093 (600 x 400).jpg
rust
IMG_6093 (600 x 400).jpg (34.16 KiB) Viewed 5927 times
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

Postby Sven K » 29 Jun 2012, 23:40

irr?! :? kanskje den er laget av iridium? :roll: Jeg synes ikke dette ser ut som rust.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 30 Jun 2012, 10:34

Sjekket to av mine tre drakter som har samme type glidelås. Gliderne på mine drakter har enkelte steder mørke brune flekker som kan minne om det som er på det øverste bildet. Dette synes jeg mest ser ut som vanlig irr. Imidlertid har jeg ingenting som minner om rust slik glidelåsen på det nederste bildet av din Typhoon-drakt viser. Jeg er enig i at det på dette bildet kan se ut som om glideren inneholder jern som har rustet. Tror aldri jeg har sett dette før. Jeg ville også ha reklamert på dette.
thostr

Postby MortenAldal » 30 Jun 2012, 11:18

Det må også tas i betraktning at drakten kun er noen måneder gammel. Rusten som vises på det nederst bildet farger også av på stoffet rundt.
Drakten blir sendt tilbake og byttet med en Kokatat expedition. jeg betalte 6500,- for typhoon, og betaler 1900 i mellomlegg for Kokatat :P
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

Postby Sven K » 30 Jun 2012, 11:40

da blir det nok bra. Bra av bjørns kajakk. Fint med forhandlere som står for sin del av "dealen" og ikke bare roter,og prøver å sno seg unna sitt ansvar.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 30 Jun 2012, 11:54

Høres ut som om du har vært skikkelig uheldig med drakten, men veldig heldig med valget av selger! Jeg har også Kokatat levert av Bjørn. Da har du faktisk to nivåer med god leverandør, for Kokatat er også gode på oppfølging. Dress for success!

Happy days!
thostr

PreviousNext

Return to Bekledning