For tynn halse for neopren-mansjett?

Re: For tynn halse for neopren-mansjett?

Postby thostr » 29 Jun 2012, 21:08

MortenAldal wrote:Hei!

Kjøpte for noen måneder siden en Typhoon PS220 Extreme tørrdrakt, og har vært veldig fornøyd med den.
Men, i det siste har jeg lagt merke til at hals-mansjetten er veldig "løs", og at det har kommet inn litt vann. Jeg kontakten butikken i dag, og fikk til svar at jeg sannsynligvis har for tynn hals til å bruke mansjett i neopren. Litt underlig...syns ikke halsen min er noe spesielt tynn :) .

Morten

Neopren tetter litt dårligere enn lateks for de fleste, og ekstra omsorg må ofte til for å få til god tetteflate. Et stalltips som jeg har både fått og gitt er å passe på at mansjetten er jevnt brettet inn rundt hele halsen. Ja for du brettet vel inn halsen? Kluet er at det da dannes en pølse av luft rundt mansjetten, som presses inn mot halsen ved overtrykk i drakten og bidrar til tetting, i tillegg til at mansjetten blir strammere.

Selv med omsorg så kan det være at man får inn noen dråper ekstra vann med neopren foran lateks. Det er som oftest ikke et problem, og veies for de fleste opp ved at neopren både er varmere og mer slitesterkt. Jeg har byttet til neopren på 'crash & bash'-drakten min, og kommer til å gjøre det samme med Kokatat-en neste gang det blir behov for ny mansjett.

Om du ikke har shippet tilbake drakten enda så kan det være verdt å se litt på rutinene dine, og evt. gi det en sjanse til...
thostr

Postby MortenAldal » 29 Jun 2012, 21:33

....brette inn halsen? :?:
- Arrow Empower
- Tequila Sports Grønnlandsåre
- Epic Midwing
- Morten Aldal Super Limited Super Stormpaddle
- Morten Aldal Super Limited Super Standard GP
MortenAldal

Postby thostr » 29 Jun 2012, 21:42

Se vedlagt bilde, fra boken "Dry suit diving", kapittel 7 (http://www.hammerheadpress.com/Book_Pag ... %20CH7.pdf). Om ikke drakten din har glideskin/smoothskin-neopren, ja så kan du brette likevel.
Attachments
dress-for-success.jpg
dress-for-success.jpg (73 KiB) Viewed 5398 times
thostr

Postby Sven K » 29 Jun 2012, 21:48

kanskje troster har løsningen! Jeg tror typoondrakta er kul. :D
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby MortenAldal » 29 Jun 2012, 22:00

Takk for hjelp *occasion14*
Jeg får høre med selger, hva han tenker om dette. Har dessuten problemer med at glidelåsene ruster, selv om drakten er skylt godt med ferskvann etter hver bruk...
Ellers er det en meget flott og god drakt.
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

Postby thostr » 29 Jun 2012, 22:20

Ruster? Alt av YKK-glidelåser (YKK lager 'alt' av vanntette metall-glidelåser, enten de er merket som Dynat, BDM m.fl) jeg har sett og hørt om er laget i messing og ruster ikke. Dårlig vedlikeholdt (ikke skyllet i ferskvann) så kan de få en grønn/blå farge pga oksidasjon, men dette har ingen praktisk betydning ("patina"). Ser at det er YKK-metallglidelås + glideskin-mansjett på Typhoon PS220 Extreme. Kan nesten garantere deg at du vil få betydelig tettere halsmansjett ved å brette den inn!
thostr

Postby MortenAldal » 29 Jun 2012, 22:35

Glidelåsen er skylt HVER eneste gang drakten er brukt, og er rustet...korrosjon :D
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

Postby thostr » 29 Jun 2012, 22:53

Rust = kjemisk forbindelse mellom jern og oksygen. Hvis messing-glidelåsen din har rustet så er det ikke en messing-glidelås, og da må du jo ha mottatt en høyst merkelig feilproduksjon som bør byttes ASAP Zulu. Hvis du tar et bilde og poster her så kan vi nok fjerndiagnostisere. Hvis det er et grønt skjær du ser, så kan det være vanlig ufarlig og normal messing-korrosjon.
thostr

Postby Sven K » 29 Jun 2012, 22:59

en JERNglidelås!? :shock:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby MortenAldal » 29 Jun 2012, 23:08

Da er det nok en høyst super-merkelig produksjonsfeil, fordi det er brunt. Kontaktet selger angående dette for en stund siden. Dette er ganske vanlig rust, som i tillegg farger av på stoffet. Veldig merkelig ja, spesielt siden hele drakten er svært svært nøysommelig vasket etter hver bruk, og tørket.
- Arrow Empower
- Epic Midwing
MortenAldal

PreviousNext

Return to Bekledning