Hansker som er glatte mot åra.

Hansker som er glatte mot åra.

Postby paddleåra » 23 Nov 2011, 20:40

Jeg er veldig fersk innen kajakkpadling.
Har kjøpt neoprenhansker (Palm).
Det er noen "knotter" i greps området på hanskene, med disse er såpass harde at hanskene sklir og er glatte mot åreskaftet.
Er det noen som har vært borti det samme problemet og løst det? ;)
Jeg har prøvd med skismøring, men dette blir borte relativt fort.
Og dessuten så er det jo padle jeg skal gjøre ikke gå på ski. *laughing4.*
paddleåra

Re: Hansker som er glatte mot åra.

Postby Sven K » 23 Nov 2011, 21:11

kanskje du kunne gått over med litt fint slipepapir? jeg kjøte ursuit hansker og der stoppa en lang og "dyr" jakt etter de perfekte hansker....
ursuit hanskene er knall.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby PilOgBoge » 23 Nov 2011, 22:31

Dersom bladene på åra ikke er parallelle, er det vanlig å holde den ene hånda fast og la den andre skli. Noen vil ha best mulig grep og låser begge hendene fast rundt åra selv om bladene ikke er parallelle. Jeg vet ikke, men kanskje det var vanligere før?
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby paddleåra » 24 Nov 2011, 18:25

Ja, at den ene hansken er glatt er jo bare bra, men den jeg skal holde åra fast med skal jo helst ikke skli noe særlig. Jeg kan jo gjøre et forsøk med slipepapir :?:
paddleåra

Postby thostr » 24 Nov 2011, 19:20

Om hanskene er glatte så kan man påføre et tynt lag med silikon, så er dette problemet ute av verden.

De beste hanskene jeg har brukt og bruker er hansker med åpen håndflate, såkalte 'open palm'. Finnes mange ulike produsenter, jeg synes PeakUK sine ser utrolig bra ut. Jeg har Crewsaver sine. Om man fryser lett, så lever NRS sin 'Toaster'-modell ganske bra opp til navnet.

Til rulling så bruker jeg Mares open cell-hansker ment for fridykking. 5mm. Litt for tykke til å padle langt i, men kongevarme! Kan være flere timer i vannet uten å bli kald med disse.
thostr

Postby Thobjerk » 03 Dec 2011, 21:06

Jeg har brukt formgummi på grepsflatene i mine hansker. Brukes blant annet som underlag på sokker og fås kjøpt i hobby / håndarbeidsforretninger.
Thobjerk

Postby Maxima » 20 Jan 2012, 18:54

..Er grådig fornøyd med NRS toaster..Varme og gode og ikke det spor glatte. Ellers er det jo stor forskjell på åreskaftene også hvor glatte de er..kan sette på noe plast eller lignende der du vanligvis holder åren også...:-)..

Ah
- Baffingirl -

Boreal Design Baffin
Valley Nordkapp PE
Werner Shuna BS 215 cm
BD Delphin 220 cm

Medlem av Njørd Kajakklubb
Maxima

Postby simbad » 21 Jan 2012, 19:55

Jeg kjøpte de samme hanskene som trådstarter for et par år sida, men jeg er enig, de er helt håpløst glatte, og jeg bruker dem ikke. De beste padlehanskene jeg har prøvd, er de som selges på G-sport og xxl som fiskehansker av neopren. Tror de heter Glacier gloves. Jeg synes de er kjempegode og de er i tillegg billige.
simbad

Return to Bekledning