Kokatat storm cag

Kokatat storm cag

Postby Sven K » 19 Oct 2011, 15:31

jeg har bestillt en slik i Tropos. Valgte det da stoffet er sterkere på bekostning av pusteevne antagelig. En ting er å ligge å rulle og sculle evt i timesvis, noe annet å padle i hard vind evt m rein, hagl, spray, kaldt vann og kald luft. Da blir det veldig varmt med en relativt tettsittende brooks tuilik. Den er mer eller minde perfekt til bruk uten tørrdrakt. Den er nemlig omtrent så tett som det går an langs armer og hode. Så til neste år blir det nok mer tuilik padling uten tørrdrakta. Nå så jeg at bjørns kajakk i tromsø hadde veldig bra priser på disse og jeg har vurdert en slik lenge. What the hell. jeg bruker omtrent ikke penger på andre klær . Ut går jeg aldri lenger.Så det var rasjonaliseringen/besettelsesløynen.
1900 for en slik er bra , og kanskje jeg kan modde den om til en tuilik.. Dykkehette uttapå og spruttrekk over? ursuit mansjetter på armene?
hehe :twisted:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Re: Kokatat storm cag

Postby ørgen » 19 Oct 2011, 21:45

veit ikke om den er noe særlig å bruke til rulletrening, Kanskje i det største laget, men den er super å tre utenpå alt etter en tur når en skal i land eller etterpå før en har padlet seg varm. Den hindrer nedkjølingen (fordampinga?) og en holder varmen på kalde dager. De fleste jeg har møtt som har padlet norskekysten ha hatt en eller annen variant av stormcag. Thygesen hadde en innmari fin en som han hadde fått sydd til seg av en bekjent. Ei padlejakke påsydd spruttrekk. tror det var goretex alt sammen. Profft sydd. Hadde kjøpt en tvert hadde de vært for salg. har forøvrig lenge sikla på cag`en til Bjørn i Bjørns kajakk :) Har en sjøl i vantett nylon. Palm hadde denne modellen for noen år sia, men selger den ikke lenger. Bruker jeg bare den er den klissvåt inni av fordampinga fra kroppen.
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby HappyYakker » 20 Oct 2011, 00:28

Egentlig er tropos en lettere stoff som ikke puster så godt som Goretex. Og jeg er enig med Ørgen, en cag egner seg ikke til rulletrening. Den er altfor stor og løs.

Men. Ragnar og jeg tar altid med en cag hver når vi padler, selv i Florida Keys. Vi regner den som en del av sikkerhetsutstyret. Den er særlig fin å ta på i hvilepausene hvis det blåser, og den passer over redningsvesten. Enig med Ørgen, den hindrer fordampning, den beskytter mot vinden og funker som en regnfrakk på land.

Vår første erfaring med en cag var på en høst tur med Atlantic Kayak Tours for noen år tilbake, på Long Island Sound i leidde kajakker. Det var finvær da vi startet, men etter lunsj ble det overskyet, kjølig, og det blåste opp en del. Janice Lozano mente at Ragnar var litt for lettkledd i de forholdene, og kom med en cag som han tok på mens vi fortsatt var på vannet. Bare tok den på seg over redningsvesten og festet den nederste delen over spruttrekket. Det var sååå genialt, fint å padle i, og Ragnar ble fort oppvarmet.

Vi kjøpte cagene våres på om lag samme tiden som vi kjøpte våre første kajakkene.

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby Sven K » 24 Oct 2011, 20:20

oi oi oi, for et kult plagg!! :shock: Mye mindre enn jeg fryktet. Her er det intet problem å få det tett nok til en rulle eller sculling brace. Det ER en slags tuilik..genialt! :D Jeg tenker å ha vesten uttapå ved vindpadling og evt rulling. Så får jeg gruble litt på tetting langs cockpit ...et utsatt punkt.
Denne bør dere titte på folkens!
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 24 Oct 2011, 21:46

nå må du ikke "modde" den ihjæl... *nono* ;)
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Return to Bekledning