Skifte til neoprenmansjetter

Skifte til neoprenmansjetter

Postby thostr » 28 Jun 2011, 20:03

Oppdaget at mansjettene på rull & tull-drakten min (NRS Extreme) begynte å bli en smule morkne, og det var jo en utmerket anledning til å gjøre noe jeg har tenkt på en stund - nemlig gå over til neoprenmansjetter.

Første utfordring var å skaffe til veie mansjettene. Har jo liggende litt glideskin-neopren, så tenkte en stund på å lage mine egne mansjetter. Er det DIY så er det DIY... Et lite søk på Ebay fikk meg dog fort bort fra den tanken, kunne kjøpe ferdig neopren-halsmansjett til 150,- derfra (se f.eks denne selgeren http://myworld.ebay.co.uk/gybesports/) . Som tenkt, så gjort, mansjettene droppet ned i postkassen min en knapp uke etter ordreinngang. Installasjonen gikk helt fint, spente opp halsen med en vanlig kakeform, og tre lag TipTop SC-2000 senere og litt ventetid og sammenføyning så var det hele gjort. Tok kanskje en times tid, pluss litt forberedelser (sandpapir-pussing på mansjett og drakt, avfetting osv). Finnes godt med beskrivelser på nettet for hvordan man gjør dette, er samme prosedyre for lateks som ved bruk av neoprenmansjett.

Etter en rullesesjon i går så må jeg konkludere med at dette var en suksess. Svært behagelige mansjetter, og like tørre som de gamle lateks-mansjettene. Anbefales!

Bill. mrk "vinter-rulling ingen hindring"
thostr

Re: Skifte til neoprenmansjetter

Postby ugla » 28 Jun 2011, 20:26

Noen som vet om hvordan tettheten til neoprene mansjettene er i elva?
Latex er nemlig IKKE tett i elva så om dem bare er bittelitt våtere så gjør jeg samme greia når jeg må skifte på drakta mi...
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Sven K » 28 Jun 2011, 20:54

Jeg er meget overasket over hvor tett og behagelig neoprene mansjetter er .jeg har ursuit. Halsmansjetten er det kritiske punkt, men hvis man har hette og yttermansjett, bør det bli bra. jeg dreiv å rulla i elva i fjor mens isen la seg og det funka.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 28 Jun 2011, 21:41

Jeg har dykket med neopren-halsmansjett i flere år, og det har aldri vært et problem - like tørt og varmere enn lateks. Riktignok med én forutsetning, nemlig at man bretter inn halsmansjetten riktig. Bretter man ikke den glatte siden innover med noen cm rundt hele halsen, så er det duket for vanninntregning. Noen drakter har vel den glatte siden innover, noe som forhindrer slik bretting. Jeg vil ihvertfall ikke anbefale en slik løsning, men det er sikkert greit nok for de som kan tåle en liten skvett eller ikke sitter med hodet ned i sjøen like mye som meg. Ellers er nok neoprenmansjett mer følsom ift. størrelse (for stor så ligger det an til lekkasje), det tipper jeg er hovedårsaken til at det omsettes mer lateks - enklere å få til 'one size fits almost all'.

Hva mener du med yttermansjett, SK?
thostr

Postby Sven K » 28 Jun 2011, 22:07

på de fleste tørrdrakter er det jo latex og en neporene/borrelås greie utenpå. Med hetta under den ytterste, blir det tett.
Det er nå min erfaring. Thypoon draktene ser kule ut.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby thostr » 28 Jun 2011, 23:04

Aha du mener warmneck eller krage som man kan stappe hetten nedi. Ja det er fint.
thostr

Postby ugla » 11 Oct 2011, 22:09

Drar opp denne igjen...

http://www.drysuit-repairs-uk.co.uk/cat ... 82e3ea42ec
Kan denne være bra kanskje?
Image
3mm glide skin neck seal.. Blant annet egnet for å erstatte eksisterende latex eller neoprene mansjett...
Står anført at denne ikke passer til dykker drakter.

Eller denne?
Image
Denne ser ganske heavy ut...
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby thostr » 11 Oct 2011, 22:34

ugla wrote:Drar opp denne igjen...
Image
Denne ser ganske heavy ut...

Jeg har denne. Den er litt voldsom, men skal brettes innover. Varm og tett, gitt at man bretter den glatte siden innover. Går jo også an å klippe litt av den. Neopren er perfekt slik - veldig lett å bearbeide...
thostr

Postby ugla » 11 Oct 2011, 22:43

Kan man evt. vrenge den før montering slik at glatt sida blir liggende direkte imot?
Og hvordan er erfaringen din med denne mtp gnagsår?
Jeg blir av og til litt sår på halsen av latex mansjetten...
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby thostr » 11 Oct 2011, 22:55

Etter min mening så er det uklokt å vrenge den slik at glattsiden blir liggende direkte mot. Min erfaring er at det ikke blir tett nok da. Men det kan nok variere fra person til person.

Har aldri opplevd gnagsår eller 'suicidal-look' med neopren. Gitt at mansjetten ikke er for trang, så er det svært behagelig. Men ikke like tett som lateks. Noen dråper må man regner med under en hard rulleøkt.
thostr

Next

Return to Bekledning