ursuit 4tex tørrdrakt.

Re: ursuit 4tex tørrdrakt.

Postby Sven K » 13 Oct 2010, 22:57

jeg mener å huske warren hadde en svart vest...hm et must! kai.. *nono* jeg skal skjekke... *hello2* ække dette en svart vest,mon tro .kajakken er en sterling ILLUSION.http://www.youtube.com/watch?v=pcctYfQEyEo
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Kokk » 13 Oct 2010, 23:50

Prøv å stig inn i drakta, ta igjen glidelåsen uten å presse ut luft. Kan gjerne prøve å fange litt luft i drakta. Så setter du deg ned på huk med og uten brett på halsen. Så ser du fort kva for ei løsning som er tettest *thumleft* Dersom det leker i en neoprenhals er det oftes luft som er fanget i drakten som presses ut og tar med vann inn i drakta i prosessen.

Så brett er definitivt beste løsningen, gjerne ein brett på 3-4cm.

Ser også på på dykkerforum at det er flere og flere som heller mot neoprene, spesielt blandt dei som har erfaring fra begge deler.

Dei som opplever neopren leker har somregel ikkje brettet halsen eller har en tynn og senete hals, da kan det ver en fordel med latex. men man kan også stramme inn en romslig neoprenhals ved å klippe eit V kutt og lime fast igjen med neoprenelim.
Image

Men av personlige erfaringer er definitivt neopren å foretrekke, det er varmere, mer behagelig og enklere å kle på seg.

tillegg er jo det endel som er plaget med utslett med latex, og må bruke neoprene.

Å når det blir brukt av svært mange dykkere med gode skuldsmål, så skulle jo en tru det var godt nok for padlere som i hovedsak ikkje er under vann, og den undervanns bruken det er snakk om er stort sett overflatesvømming.

Neoprene har også lengre levetid enn latex.

Men eg ville foretrukket latex i armene ved evlepadling, og tidevannssurfing, for da er en utsatt for stort vanntrykk på armene over lengre tid. Å i og med neopren har en større tjukkelse, vil vantrykket få bedre tak i mansjetten og kan presse inn litt vatn. Men dette er snakk om flisespikkeri. En vil nok bli ganske fuktig i elv uansett pga høg aktivitet og svette. Det blir iallefall eg.

PS kajakk1: svarte vester er å oppdrive, har faktisk noen svarte greenjacket på lager. Kvite er også å få tak i. Men cafe latte? crem, eifelbein eller kva ein skal kalle fargen på kajakken din, veit ikkje eg om der finst machende vester.

Men fint med litt farge i kvardagen også *thumright*
Last edited by Kokk on 14 Oct 2010, 16:37, edited 2 times in total.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Kai'akk1 » 14 Oct 2010, 00:02

Hehe...hmmm både kona og lommeboka sier nok stopp til mer kjøp nå, men da vet jeg iallefall at du har svart vest. Er det den som har litt grønt eller hva det er på seg også? Den så ganske kul ut da.
Skal følge bruksanvisninga di for drakt og halstetning, drakta var iallefall skikkelig fin, gleder meg til å prøvepadle med den. Fikk forresten høre fra familien at jeg så ut som en ninja kriger med drakt og hette da jeg skulle vise den frem.... :mrgreen:
Selvbygget Baidarka 2013 (Thygesen kurs)
Selvbygget sørgrønlandskajakk 2012 (Thygesen kurs)
Zegul 520HV
Wildernes System Zephyr 155
Aleut turåre med bøyd skaft
Anders Thygesen åre 225
Anders Thygesen stormåre 180
Werner Camano 225
Kai'akk1

Postby Sven K » 14 Oct 2010, 00:06

ikke misforstå kokk..jeg er super happy med den slik den er. Jeg leste forresten at ursuit kan sette inn en exstra latexmansjett hvis man ønsker...da kan de sikkert også snu en mansjett, mot en passende sum. Frakt blir jo ikke stort med denne draktas fjærvekt..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Kokk » 14 Oct 2010, 00:15

Kaiakk1: Ninja er kult det. Lykke til.

Sven: Ursuk er veldig behjelpelige med spesiastilpassninger.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby Novgarod » 14 Oct 2010, 12:39

Kai'akk1 wrote:Hehe...hmmm både kona og lommeboka sier nok stopp til mer kjøp nå, men da vet jeg iallefall at du har svart vest. Er det den som har litt grønt eller hva det er på seg også? Den så ganske kul ut da.
Skal følge bruksanvisninga di for drakt og halstetning, drakta var iallefall skikkelig fin, gleder meg til å prøvepadle med den. Fikk forresten høre fra familien at jeg så ut som en ninja kriger med drakt og hette da jeg skulle vise den frem.... :mrgreen:

Jeg har hatt denne vesten siden tidlig i sommer, og den er rett og slett helt super. Den sitter som limt, men er likevel bevegelig og fin. Den har i tillegg mange kjekke detaljer som jeg ikke finner på så mange andre vester. Hadde jeg skulle kjøpt ny vest igjen, så hadde det 100% sikkert blitt denne. Forøvrig tror jeg det kan bli svææææært lenge til denne trenger å byttes ut. Materialkvalitet og konstruksjon må være noe av det ypperste på markedet...
Attachments
30291_429709126404_625326404_6221086_473760_n.jpg
30291_429709126404_625326404_6221086_473760_n.jpg (50.45 KiB) Viewed 8635 times
Life's a beach...surf's up..!

Gunnar's Grønnlandsåre
Werner Camano 215cm
Dagger The Green Boat
Tahe Marine Greenland Touring C/A
Vitale mål: høyde 180cm, bredde 93kg
Novgarod

Postby smaavoll » 14 Oct 2010, 14:01

For å utfylle Kokks svar - Ursuk angir brett på halsmansjett på ca 2 cm slik at den glatte siden kommer mot huden.
smaavoll

Postby Susan » 14 Oct 2010, 16:35

Jeg har også denne drakten. Bretter halsen inn, og jeg har ikke fått inn en vanndråpe. :) Veldig behagelig å ha på er den også! ;)
Tahe Marine Greenland Touring
Arrow Play
Werner Shuna
Thygesen klassisk GP-åre

http://padlegleder.blogspot.com/
http://turpadlelaget.wordpress.com/
Susan

Postby Kai'akk1 » 15 Oct 2010, 20:04

Da var drakta prøvd for første gang. Veldig positiv erfaring, faktisk så positiv at jeg tror jeg "arkiverer" Stohlquist drakta mi. For aller første gang var jeg tørr på beina etter en padletur. Stohlquist'n som jeg kjøpte i den nå nedlagte butikken på Lillehammer har trukket vann siden den var ny for 1 1/2 år siden. Har prøvd å finne ut av om den kan ha noen hull, men finner ikke noe, men våt blir jeg hver gang jeg vasser litt før jeg kommer opp i kajakken. Ursuiten var i tillegg mye med behagelig å ha på. Denne kan anbefales. Apropo den gummierte baken, var overhodet ikke noe problem å ake seg bortover dekket, eller skli ned i cockpit. Dette likte jeg. *hello2*
Selvbygget Baidarka 2013 (Thygesen kurs)
Selvbygget sørgrønlandskajakk 2012 (Thygesen kurs)
Zegul 520HV
Wildernes System Zephyr 155
Aleut turåre med bøyd skaft
Anders Thygesen åre 225
Anders Thygesen stormåre 180
Werner Camano 225
Kai'akk1

Postby Sven K » 20 Oct 2010, 15:44

jaja. idag har jeg stramma meg opp og tok en liten tur til kulpen igjen. Denne gangen for å teste kokk og andres "hypotese" om at den er tett ved gjentatte ruller. Hm merkelig nok var den absolutt tilfredstillende tørr. Det som var litt synd i dag var at
1. Jeg glemte vesten.(jeg pleier alltid å trene med det utstyret jeg padler med.)
2. Jeg glemte å lukke glidelåsen skikkelig på tørrdrakta. :o
Det blei en litt amputert økt. Allikevel, en nyttig tur.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

PreviousNext

Return to Bekledning