Tuiliq igjen!

Re: Tuiliq igjen!

Postby ørgen » 08 Oct 2011, 17:19

Bruker heller ikke vest sammen med tørrdrakt og tuilik.. synes den bare er i veien :roll:
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby thostr » 08 Oct 2011, 17:33

Lettvekts-tørrdrakten fra Ursuit er nok det perfekte underlag til Brooks-Tuiliq-en i den kalde årstid. Skal prøve å svømme litt med den 2-delte Reed-drakten min og tuiliq-en og se hvordan det virker, men frykter jo at jeg kommer til å få veldig lyst på den Ursuiten, sukk...
thostr

Postby Sven K » 08 Oct 2011, 19:40

oisann jeg tenker akkurat det samme...den er nok perfekt ja,,,, :x
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby knutz » 08 Oct 2011, 22:45

mmm... merkelig at noen klarer å lage mye ut av enkle ting som å kle seg etter forholdene :?
Dobbel ullmakko f.eks.
Duger til det meste *thumleft*
knutz

Postby thostr » 09 Oct 2011, 10:05

knutz wrote:mmm... merkelig at noen klarer å lage mye ut av enkle ting som å kle seg etter forholdene :?
Dobbel ullmakko f.eks.
Duger til det meste *thumleft*

Hva er "dobbel ullmakko"? Høres ikke ut som noe som kan holde vannet ute når man blir til en svømmer? Eller bidra til oppdrift?

Please elaborate.
thostr

Postby Sven K » 09 Oct 2011, 11:57

en tuilik, kjære gamløe knutz er en meget praktisk plagg og ikke minst behagelig. Men det er et MEN. Det kan bli ututholdelig varmt å bedrive hard padling og samtidig kledd for å være rimelig sikker på å overleve en evt svømmetur og ikke minst etterpå..En vanlig tørrdrakt under blir litt trangt og klumpete. Denne ursuit drakten er meget tynn og puster særdeles bra. Den er lagd til å brukes under andre møkkaværsplagg som ikke puster. Vind, regn og rulling på denne tiden og våren blir iallefall kaldt for en pyse som meg. Med en tuilik derimot..Da kan det være akkurat så kaldt som det vil i vannet..du merker ikkenoe uannsett bortsett fra ansiktet. det kan regne å blåse så mye det vil og man har bedre bevegelighet i kajakken. For meg som feks sjelden kjøper andre klær kan en slik drakt være en lur investering. Det blir mindre slitasje på de andre draktene, mer behagelig padling...bla bla bla..Så Knutz får deg en brooks tuilik! Ingen fler våte sprutrekk rundt livet .... :lol:
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby ørgen » 09 Oct 2011, 14:44

Jeg bruker Reed Chillcheater sin tuilik over tørrdrakten. Sa bare ifra at den skulle brukes over våt/tørrdrakt, så fikk jeg en som var litt større enn målene jeg oppga. Den er mere tøyelig enn tykk neopren og føles ikke hemmende over tørrdrakt. Reeds har jo også en vinterutgave med fleece inni. Syntes det var unødvendig da jeg uansett skulle bruke den over tørrdrakta eller i basseng. Brooks sin tuilik bruker jeg over longjohn og feks en hydroskin "genser"
Så alternativet er en tynn tørrdrakt ala uirsuit eller to tuiliker brooks og reeds ;)
don`t buy it if you can`t modify it
ørgen

Postby thostr » 09 Oct 2011, 17:41

Jeg er veldig glad i Reed-plagg laget av Aquatherm. Aquatherm-*fleece* skal jeg imidlertid holde meg langt unna i framtiden. Kjøpte 'pogies'-ene (votter) som er laget i Aquatherm-fleece, og de blir fort våte og ekstremt tunge og kalde. Tørker svært sent også. Huff. Tuiliq i dette materialet tror jeg må være en dårlig idé. Men det gjør jo ikke noe når vanlig Aquatherm er så genialt. Men det har jo absolutt null oppdrift, så med den varianten så er vel vest påkrevd om man ikke stoler ene og alene på tørrdrakten.
thostr

Previous

Return to Bekledning