Tuiliq igjen!

Re: Tuiliq igjen!

Postby EnTil » 05 Nov 2009, 12:37

Den tynne drakta (omtalt tidligere i tråden) er mottatt. Den er UTROLIG tynn. Tykkere enn en vanlig skjorte, javel, men mye tynnere enn f. eks en Kokatat Expedition. Veier nesten ingenting.

Jeg prøvde den under tuiliqen, rett nok på land, og føler at dette går greit. Det eneste jeg har å bemerke, er at siden tuiliqen har relativt trangtsittende ermer fram mot håndleddene, samtidig som tørrdrakta også har tynne neoprenmansjetter, så trakk jeg tørrdraktmansjettene litt lenger opp over forarmene enn jeg ville gjort om jeg ikke hadde tuiliq utenpå.

Tørrdrakta jeg kjøpte er av størrelse XL, tilpasset kroppshøyde 182cm-194cm, om jeg husker rett fra merkelappen. Selv er jeg 193cm, og drakta passer akkurat når jeg "sitter i senga og tørrpadler." Jeg kan neppe ha mer enn ett lag ullundertøy under, så "*akkurat* passe stor" er den, men heller ikke mer. Jeg planlegger å prøve den i kajakk over helga en gang, skal komme tilbake med en liten omtale etterhvert, trolig i utstyrstråden. Det tynne stoffet på drakta ser jeg inntil videre på som ren luksus.
Last edited by EnTil on 05 Nov 2009, 15:58, edited 2 times in total.
EnTil

Postby Sven K » 05 Nov 2009, 12:41

vi gleder oss til fortsettelsen..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Torleif » 05 Nov 2009, 13:13

Høres fint ut! Hvordan er glidelåsen? Stivhet, soliditet osv.
Torleif

Postby Sven K » 05 Nov 2009, 14:48

hva koster mirakeldrakten?...jeg har tenkt på å lage en tørrdrakt med innebygd spruttrekk, gjerne pustende, med neopren ytterst mot sargen. en tuilik og tørrdrakt i ett. uannsett hvordan tørr drakt man har inni en brooks tuilik blir det klamt så lenge hetta er op hodet...
på den annen side man må jo ikke bruke hetta når man padler, og ikke bare ruller. det er begrensa med vann som kommer inn..hvis man må rundt.
jeg har også vurdert en vanntett glidelås på tuiliken, både for lufting.samt tilgang til cockpit....
kanskje løsningen er en svær kokatat drytopp permanent festa til underdelen av en brooks tulik?
hvordan oppfører REED stoffet seg i kuldegrader?..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 05 Nov 2009, 15:56

Torleif wrote:Høres fint ut! Hvordan er glidelåsen? Stivhet, soliditet osv.

Glidelåsen er av plast og ganske myk. Den går helt opp i halsen rett forran, men det ligger en neoprenflik innenfor og det var ikke ubehagelig ved prøving. Jeg regner selvsagt med at glidelåsen er mindre holdbar enn en kraftigere plastglidelås, og langt mindre holdbar enn en høykvalitets metallglidelås. Men en slik kunne ikke gå helt opp i halsen, slik at drakta kan åpnes som en jakke. Det kan denne. (Jeg er klar over den teoeretiske muligheten for at den da fylles med vann, noe som vil gjøre det tungt å løfte seg opp av vannet. Jeg har ikke planer om å padle med den åpen, men i pasuer er jo muligheten til å åpne opp uten å ta draktoverdelen av fin.)

Jeg betalte prisen som sto angitt her i forumet Se "Kjøp og salg" for å finne annonsen jeg svarte på, her er link dit:

viewtopic.php?f=13&t=104
Last edited by EnTil on 05 Nov 2009, 20:17, edited 1 time in total.
EnTil

Postby smaavoll » 05 Nov 2009, 17:04

Var selv litt skeptisk til "plast glidelås". Er etterhvert blitt litt beroliget, ikke minst pga Ursuks meget profesjonelle og høykvalitative tilnærming til draktene sine - jeg stoler etterhvert fullt ut på kompetansen til Ursuk. De vet hva de gjør ;) .

I følge Ursuk så er den nye glidelåsen (som er fullstendig vedlikeholdsfri) mer holdbar enn den "gamle" glidelåsen i metall.

Om det stemmer eller ikke vet jeg ikke, men har så langt etter nesten to år med omfattende bruk av begge typer glidelås ikke noe grunnlag for å si om den ene eller andre gildelåsens holdbarhet - begge typer har fungert som tiltenkt, men foretrekker klart plastglidelåsen da den ikke må smøres med talg som metallåsen.

Grunnlaget fre Ursuk til å hevde at den nye typen glidelås er mer holdbar er at den vanligste måten glidelås ødelegges på er at låsen brettes slik at de får en permanent skade som medfører lekkasje. Den nye glidelåsen er mer fleksibel (mykere) og får ikke like lett permanent skade ved bretting.

I tillegg er den nye låsen lettere og mykere for mer komfort. De nye glidelåsene har vært i bruk litt over to år, noe som er kort tid mht levetiden på låsen. Så vi får se etterhvert hvordan den faktiske holdbarheten er.

Hilsen Kjell
smaavoll

Postby Sven K » 05 Nov 2009, 17:15

jeg har hatt en artistic tørrdrakt m plast gliedlås i 3-4 år jeg har ikke hatt trøbbel med glidelåsen...nrs event som jeg bruker nå har metall. har ikke hatt problemer der heller...
jeg kunne tenkt meg en heavy duty tørrdrakt etterhvert...da er sikkert ursuit o.l. ting å se nærmere på....ting som brukes a brannvesen , redningstjenester og slikt...
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Kvase » 05 Nov 2009, 17:22

http://www.utinaturen.no/?mid=2233
syns godt men mangler den fargen som synes best FLORO farget
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby EnTil » 17 Nov 2009, 18:01

Jeg har nå prøvd den tynne tørrdrakten, som kan fungere som "potensielt undertøy under tuiliq", påkledningen var ikke tuiliq, likevel rapporterer jeg:

Innerst: Et tynnt lag ullundertøy, tynne ullsokker. Deretter tørrdrakten. Deretter en tynn kunststoff vindbukse og en pustende padlejakke (begge deler for å beskytte tørrdrakten.) Tørrdrakta var som tidligere nevnt akkurat passe stor (les:nesten i knappeste laget) når jeg satt i senga og "tørrpadlet uten åre".

Fasit etter å ha padlet i utstyret på sjøen:

1) jeg merker knapt at jeg har tørrdrakt på, kan kjenne neoprenmansjettene på håndledd og hals, men bare når jeg bevisst kjenner etter.

2) Det virker overhodet ikke klumpete å ha drakten under annet padletøy, jeg føler meg tynnere kledd enn med kraftig goretex tørrdrakt over samme ullundertøy, men uten klær utenpå.

3) Drakta føltes ikke liten på padleturen. Kanskje kommer det av at normale padletak er mindre ekstreme enn min padlesimulering på land. Men da jeg skulle ta av drakta, virket den faktisk større enn da jeg tok den på. Om den har tøyd seg litt, eller om den utvider seg litt ved fukt, vet jeg ikke. I alle fall passer den meg godt. Men jeg hadde kanskje kjøpt den et hakk større (XXL til meg på 193 cm) om jeg kjøpte ny nå.

4) Til det som er trådens tema, Tuiliq: Jeg har ikke prøvd å padle med tuiliq utenpå, det vil helt sikkert bli for varmt for meg. Men jeg er nå fullstendig overbevist om at jeg kan padle med drakta under tuiliq-en uten å føle noe klumpet eller ekkelt. Jeg tror fullt og fast at det er en optimal kombinasjon dersom en vil maksimere trygghet og er villig til å bruke pengene. Selv ville jeg som nevnt valgt største størrelse dersom jeg skulle kjøpe en drakt og befant meg i grenseskiktet mellom to størrelser.

Konklusjonen min er at jeg er blitt "fan av denne tørrdrakta": Jeg ønsker fra nå av å alltid ha en slik i min garderobe så lenge jeg er padler. (Men til dere unge som synes jeg er råflott: Jeg er en godt voksen mann som er ferdig med etableringsfasen og utgifter til barnepass mm.)

EnTil
EnTil

Postby Sven K » 17 Nov 2009, 20:00

en stor og romslig reed tuilik er sikkert fint til den drakta..
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

PreviousNext

Return to Bekledning