Kano og bekledning - Hva er det man egentlig MÅ ha?

Kano og bekledning - Hva er det man egentlig MÅ ha?

Postby thomas82 » 29 Dec 2014, 19:50

Hei!

Har lest masse på temaet de siste dagene nå og jeg kommer egentlig ingen vei for det er en del motsigende meninger om hva beskyttelse man
virkelig er nødt til å investere i og jeg har litt trøbbel med å ta en avgjørelse selv ettersom jeg har veldig lite erfaring så da jeg hovedsakelig ser
diskusjoner gjeldende kajakk her på dette forumet så ønsker jeg å spørre konkret om bekledning som gjelder kano og overlevelse - Ikke comfort.
Jeg har funnet flere artikler som omhandler bekledning bestemt av vanntemperatur - men alle disse handler om comfort ved bading og/eller dykking.

Jeg og samboer bestemte oss for en tid tilbake å begynne med kano og camping - vi har liten til ingen erfaring rundt dette fra før - og vi er
godt igang med å samle opp utstyret vi trenger. Vi har kjøpt oss den billigste kanoen som er å oppdrive med tanke på å skaffe oss en
bedre på sikt når lommeboken tillater dette. Vi leser da masse om forskjellig utstyr som er tilgjengelig og inntrykket jeg sitter med er at
vi nordmenn generelt har litt mye penger og gjerne tar litt hardt i når vi vi handler utstyr. De fleste ser ut til å kreve utstyr til hobbybruk
som normalt sett ville holde til en lenge polfaring så derfor stusser jeg litt på hva som egentlig er nødvendig på enkelte ting.

Det handler da om hva man må ha på seg i disse temperaturene (her på vestlandet ligger sjøvannet fortsatt i pluss).
Jeg vil da presisere at her handler det rett og slett om overlevelse dersom uhellet skulle være ute og kanoen skulle velte.
Imotsetning til dere kajakkere som jeg forstår titt og ofte får dere en dukkert så holder vi oss hele tiden tørre i kano - men vi vil såklart
sikre oss slik at en kanovelt ikke vil ende fatalt og der hadde vi satt kjempepris på innspill fra dere med litt erfaring.

Nå har jeg lest meg frem til:

I isvann skal man ha ca 10 minutter på seg hvor man kan fungere normalt og en time før man kan regne med bevisstløshet og drukning/hypotermi
Etter disse ti minuttene vil man være for svak til å kunne svømme effektivt eller dra seg opp av vann.
Dette da uten klær beregnet på vann eller sterk kulde

Vil det si at man vil kunne fungere normalt over lengre tid med en tynn våtdrakt (2-3mm) og dette med andre ord er godt nok til å snu kanoen og klatre ombord?

Jeg forstår det jo slik at med en 5-6mm våtdrakt er man jo i stand til å bade/dykke og "kose" seg i lengre perioder og det er jo overhodet ikke poenget
når man i utgangspunktet ikke har tenkt å bade i det men på lik linje med redningsvesten overleve et uhell. Om man faller i vannet må man minimum regne med
noen minutter i vannet mens man venter på at sjokket skal gi seg også noen minutter på å snu kanoen og komme seg oppi. så jeg tenker 10 minutter er greit å regne.

Eller er det faktisk slik at en tørrdrakt til flere tusen kroner virkelig er et must på denne tiden av året, også for kano?

Setter pris på alle meninger som kommer. For oss som aldri har brukt en våtdrakt ei heller noensinne sett en tørrdrakt er det veldig vanskelig å
anse hva som er overdrevet og hva som er realiteten.

På forhånd Takk!
thomas82

Re: Kano og bekledning - Hva er det man egentlig MÅ ha?

Postby Kvase » 29 Dec 2014, 21:49

En ting man må tenke på er bevegelsesfrihet over tid uten at det lager problemer å med det så velger de fleste tørrdrakt på den kalde tiden av året ville jeg anta. med ull under + litt ekstra så er man i mål.
selv bor jeg nesten nede ved sjøkanten her på Sørlandet og med + grader i sjøen jeg med.- jeg padler kajakk men det er ved uhell jeg har havna i sjøen ved padling og det er 1 gang i løpet av 7 år.
Den gangen uten tørrdrakt i påsken - kaldt som et hel... ete på fingra/henda som ble i ute av funksjon i løpet av kort tid.
.
skal jeg padle kano på vinteren mulig nei - men skulle jeg gjort det hadde jeg brukt tørrdrakt vis jeg hadde muligheten det er som regel mye tyngre og snu en kano en kajakk i vannet så sjansen å ligge i kaldt vann lengre i en kano kan man vurdere selv.
.
Tørrdrakter får du av grei kvalitet fra ca 3000 kr -
.
har prøvd våtdrakt overdel å sleit litt med gnagsår rundt armhulene på grunn av gjentagende bevegelsesmønster
Men Hoot-shot her på forumet har mere peiling en meg på det
minn avstand til sjøkanten
Avstand.jpg
Avstand.jpg (135.76 KiB) Viewed 3008 times
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase
Linkmaster

Postby hotshot » 29 Dec 2014, 22:51

Overlevelse; veldig individuelt, store kraftige fiskere har overlevd flere døgn på små skjær etter vinterforlis i vanlig arbeidstøy.
Men Redningsvest er en selvfølge.........
Div.friluftskoler mv. har improvisert elevøvelser med "våt/tørrdrakter" av regntøy osv. med ulltøy under: vannsirkulasjon er spørsmålet.
Men det blir også et spørsmål om ventilasjon/kondens.
Regnjakker har gjerne for mye åpninger.......

En rimelig tett padlejakke kan du får for under 1000 lappen.
En regnbukse som er stroppet tett nederst under jakka, og gode isolasjonsplagg........
Ikke komfortabelt å bade, men du overlever vesentlig lenger, og innmari kaldt på henda ja.
Padlehansker i neopren: noen hundrelapper....... padlesko likeså.

Våtdrakt: min erfaring, 2-3 mm OK som undertøy under tørrdrakt, men har liten verdi alene i kaldt vann. Fås billig i sesongen i "dingsebutikker"/XXL. Hvis den er romslig, dvs. brukes under andre plagg, er komforten OK. De fleste kjøper tettsittende.........
5mm hjelper mye mer, men blir stivere: utvendig stoff gir vind/fordampningsavkjøling, overtrekksjakke hjelper mot dette.

Å komme seg opp i en veltet kano på dypt vann er ikke elementært!!!!!

Avstand til land er alfa og omega; hvis du for eksempel ikke kan tenke deg å svømme til land med en line som du kan trekke inn båten med.....
Nei jeg er for gammel til å gjøre slikt uten tilstrekkelig med klær.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby ikaros » 30 Dec 2014, 10:15

Å falle i vannet vinterstid er like kaldt og like farlig enten du gjør det fra en kajakk, kano, fritidsbåt eller englandsbåten for den saks skyld. Da blir det mer et spørsmål om sannsynlighet for en dukkert enn noe annet. Den er egentlig ikke så veldig stor i en kajakk, men dog. Kajakkpadlere oppsøker dessuten ofte åpne forhold der vind og bølger kan være utfordrende. Vi er ikke sjelden alene, om om vi får en velt og må vi enten klare oss selv eller få hjelp av medpadlere i samme typen båter. Jeg ville aldri padlet kajakk vinterstid uten tørrdrakt, men jeg ville på den annen side ikke brukt det i en fritidsbåt over en viss størrelse, fordi jeg anser sannsynligheten for et ufrivillig bad som ekstremt liten. Så hvor ligger en kano på denne trygghetsskalaen? Jeg har bare padlet kano en gang, for mange år siden. Det var sommer, jeg opplevde båten som rimelig stødig, vi var to og padlet på innsjøer med svært rolige forhold, lett å gå innunder land om været skulle skifte. Jeg opplevde det som helt trygt uten tørrdrakt. Så under slike forhold, helt ok med normale klær + vest. Men i mer eksponerte forhold, vinterstid, og med skiftende vær som det ofte kan være vestpå, hadde jeg nok valgt en tørrdrakt. Dermed må du selv vurdere under hvilke forhold du skal padle, hvor langt fra land du skal, når på året, sansynligheten for en velt, hvor lett det er å snu båten (og komme seg ombord igjen!) etc. Jeg tror nok at de færreste kanopadlere bruker tørrdrakt, men det er kanskje ikke mange kanopadlere ute vinterstid. Så nå har du noen tanker du kan vurdere.
Ikaros
ikaros

Postby Miamaria » 30 Dec 2014, 12:17

Jeg vil anbefale å sikte høyere enn "overlevelse". Noen hakk, for å si det sånn. Nedkjøling er ingen spøk for kroppen selv om man overlever.

- Du har jo en enkel måte å finne svaret ditt på, egentlig. Test det sjøl i trygge omgivelser, og finn ut hva du er villig til å ta risikoen på. ;)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby ikaros » 30 Dec 2014, 18:13

Enhver drakt som slipper inn vann vil oppleves som kald etter kort tid og etter noe lengre tid føre til nedkjøling. Med en våtdrakt på 5 - 7 mm kan du ganske riktig holde varmen en stund, særlig hvis du er i fysisk aktivitet. Men en så tykk drakt er til gjengjeld ikke behagelig å padle med. Den vil hemme bevegelsesfriheten - noe du kanskje ikke merker så mye på underkroppen, desto mer på overkroppen. I en kano vil jeg dessuten tro at du må ha noe vindtett tøy på hele kroppen, for å unngå wind-chill-effekten. Jeg forutsetter nå lave vanntemperaturer. En combo bestående av neopren 7 mm på underkroppen + neopren 3 mm samt vindtett padlejakke på overkroppen er sikkert ok på tidlig høst og sen vår, men senhøstes, om vinteren og langt ut på våren er vannet temmelig kaldt. Så får du en velt da, i alt som er under 10 graders vann (for ikke å snakke om når det nærmer seg null) tror jeg du får en temmelig ubehagelig opplevelse uten tørrdrakt. Det er i alle fall mitt syn på konsekvensene av en velt. Men hvor store er så mulighetene for en velt med den båten du har valgt, med dine ferdigheter, med din medpadler, under de forhold du padler osv.? Det må du vurdere. Enhver risiko må bedømmes både ut fra sansynligheten for at noe galt skal skje og konsekvensene i tilfelle det går galt. Du får ikke utdelt fallskjerm ved normal trafikkflyvning, men du kjører sikkert med hjelm i en slalombakke. Og hvor lett er det å komme seg ut av situasjonen? På Youtube ligger det rikelig med klipp om du søker på "canoe self rescue/re-entering/recovery" eller lignende. Du kan jo tenke på hvilke av disse sitausjonene du ville følt deg komfortabel i med båten opp-ned, bagasje flytende rundt, vind og bølger, med land utenfor rekkevidde, kanskje en engstelig medpadler etc. Og iskaldt vann krypende langs hele kroppen etter mislykket forsøk nummer fire på å komme seg ombord.
Ikaros
ikaros

Postby Kvase » 03 Mar 2015, 14:12

Godt skrevet er vell denne -tar den dårlige oversatte til Norsk først deretter kommer den engelske etter bilde.
Skrevet av Gene Cahill.

Det er en skrullete mars morgen når du drar i kajakk for noen timer padling langs kysten. Lufttemperaturen er 12 ° C (53 ° F), og vanntemperaturen er 9 ° C (48 ° F). Havet er relativt rolig med lite eller ingen vind. Med slike godt vær, du er kledd relativt lett. Ikke behov for tørr utstyr eller våtdrakt og dessuten har du ingen intensjon om å bli våt. Du er padling kompis, padling 50 meter foran deg er kledd på samme måte. Du har padlet denne strekningen av kysten før, og du er både kompetente padlere. Du plutselig observere din venn kantre, men du tror ikke noe av det - hans / hennes roll teknikken er perfekt, og du vente på hans / hennes tilbakekomst. Bare du først merke til at det er ingen synlige tegn på padle over vannet, før en rull. Du vente litt mer, men fortsatt ingen tegn. På denne tiden er du padler hardt mot din venn, og vite at du trenger å utføre en redning. Du trekker opp sammen og med riktig teknikk du oppgang kajakken til sin rette posisjon. Din venn er fortsatt sitter i den. Ikke i bevegelse. Druknet. Men hvordan? Roll

Når menneskelig hud kommer først i kontakt med kaldt vann, gjennomgår kroppen en rekke umiddelbare fysiologiske endringer. For en kantret kajakkpadler, er det den første av disse svarene som ofte kan være dødelig. Den plutselige senking av hudtemperatur resultater i en umiddelbar tap av pustekontroll ved å utløse en rekke store ufrivillig "gisper" etter luft. Hvis hodet er under vann, vil vannet bli pustet inn, og du vil drukne umiddelbart. Det har vært mange tilfeller av døde padlere blir funnet kantret, fortsatt i sine båter, aldri har forsøkt å selvredning eller exit. Dødsårsak - kaldt vann sjokk, men enda viktigere for padlere - ufrivillig gisp forårsaket av kaldt vann sjokk.

Hvordan kan da en kajakkpadler forberede for en slik hendelse? Dressing for nedsenking bør være en forutsetning for enhver kajakkpadler padling i kalde farvann. Padlere bør kle seg etter temperaturen på vannet og ikke temperaturen på luften. Uten unntak. Og mens det er veldig godt å ha den beste og mest avanserte tørrdrakt på markedet, kan du fortsatt oppleve kaldt vann sjokk hvis hendene eller hodet blir utsatt for det kalde vannet, derfor ikke glem hansker og en varm fleece / neopren hette. Det er viktig å aldri padle alene eller for langt fra en padle kompis når ut kajakk. En nær-by padle kompis kan påvirke en redningsaksjon til en druknet kajakkpadler og jo før redningen er utført, jo bedre sjanse druknet kajakkpadler har for å bli gjenopplivet. Padlere bør også være godt innøvd i redningsteknikker - hvis du kantre, gispe og effektivt drukne, din overlevelse er avhengig av din padle kompis til å være i stand til å påvirke en redning. Hvis en gruppens medlemmer kan ikke individuelt redde - det er et veldig stort potensial for tap av menneskeliv. Til slutt, bevissthet om risiko for kaldt vann sjokk (og spesielt den "gispe" der padlere er bekymret) bør være nok til å oppmuntre padlere til å ta nødvendige forholdsregler. Før du drar ut på en kajakk reise - tenk på det verste som kan skje mens du padler ... og forberede seg på det.

Det er mange andre symptomer på kaldt vann sjokk, men disse er utenfor mandatet for denne artikkelen. Mye av studie på dette temaet har blitt gjort av Moulton Avery, grunnlegger og direktør for Nasjonalt kompetansesenter for Cold Water Safety. Mer informasjon om dette finner du på http://www.coldwatersafety.org eller på sin Facebook-side: https://www.facebook.com/coldwatersafety.

Kilder:
1. http://www.coldwatersafety.org/ColdShock.html
2. http://completeguide.rnli.org/cold-water-shock
3. http://www.atlantickayaktours.com/pages ... er-1.shtml
23684_334051785736_7880930_n.jpg
23684_334051785736_7880930_n.jpg (43.07 KiB) Viewed 2715 times

.
Written by Gene Cahill.

It is a balmy March morning when you set off in your kayak for a few hours paddling along the coast. Air temperature is 12°Celsius (53° Fahrenheit) and water temperature is 9°C (48°F). The sea is relatively calm with little or no wind. With such good weather, you’re dressed relatively light. No need for dry gear or wetsuit and besides, you have no intention of getting wet. You’re paddling buddy, paddling 50 yards in front of you is similarly dressed. You’ve paddled this stretch of coast before, and you’re both competent paddlers. You suddenly observe your friend capsize but you think nothing of it – his/her roll technique is perfect and you wait for his/her reappearance. Only you first notice that there is no visible sign of the paddle above the water, prior to a roll. You wait some more, but still no sign. By this time you are paddling hard towards your friend, knowing that you need to perform a rescue. You pull up alongside and with correct technique you upturn the kayak to its proper position. Your friend is still sitting in it. Not moving. Drowned. But how?rollover

When human skin first comes into contact with cold water, the body undergoes a number of immediate physiological changes. For a capsized kayaker, it is the first one of these responses that can often be fatal. The sudden lowering of skin temperature results in an immediate loss of breathing control by triggering a number of large involuntary ‘gasps’ for air. If your head is submerged, water will be breathed in and you will drown immediately. There have been numerous cases of dead kayakers being found capsized, still in their boats, never having attempted to self-rescue or exit. The cause of death – cold water shock, but more importantly for the kayakers – the involuntary gasp caused by cold water shock.

How then can a kayaker prepare for such an event? Dressing for immersion should be a prerequisite for any kayaker paddling in cold waters. Paddlers should dress according to the temperature of the water and not the temperature of the air. Without exception. And while it’s all very well having the best and most advanced drysuit on the market, you may still experience cold water shock if your hands or head are exposed to the cold water, therefore don’t forget gloves and a warm fleece/neoprene hood. It is important to never paddle alone or too far from a paddle buddy when out kayaking. A close-by paddle buddy can affect a rescue to a drowned kayaker and the sooner the rescue is performed, the better chance the drowned kayaker has of being resuscitated. Kayakers should also be well rehearsed in rescue techniques – if you capsize, gasp and effectively drown, your survival is dependent on your paddle buddy to be able to affect a rescue. If a group’s members cannot individually rescue – there is a very great potential for fatalities. Finally, awareness of the risk of cold water shock (and specifically the ‘gasp’ where kayakers are concerned) should be enough to encourage kayakers to take necessary precautions. Before setting out on any kayaking journey – think of the worst thing that could happen while you’re paddling…and prepare for it.

There are many other symptoms of cold water shock, but these are outside the remit of this article. Much of the study on this topic has been done by Moulton Avery, founder and director of the National Centre for Cold Water Safety. More information on this can be found at http://www.coldwatersafety.org or on their Facebook page: https://www.facebook.com/coldwatersafety.

Sources:
1. http://www.coldwatersafety.org/ColdShock.html
2. http://completeguide.rnli.org/cold-water-shock
3. http://www.atlantickayaktours.com/pages ... er-1.shtml
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase
Linkmaster

Postby mrpj » 21 Jun 2017, 21:26

Hei,

I stedet for å starte nok en tråd så spør jeg her:

Trenger noe mer bekledning når jeg kun skal padle om sommeren?

Er det nok å ta på seg ullundertøy, allværsjakke og regnbukse feks? Hva med sko? Bør jeg ha neipren-sko eller fungerer det med joggesko?
mrpj

Postby Kinnguffix » 21 Jun 2017, 23:58

[quote="mrpj"]Hei,

I stedet for å starte nok en tråd så spør jeg her:

Er det nok å ta på seg ullundertøy, allværsjakke og regnbukse feks? Hva med sko? Bør jeg ha neipren-sko eller fungerer det med joggesko?[/quote]

Det kommer an på. Kaldtvannssjokk er ikke det eneste problemet - nedkjøling / hypotermi er et annet, og det kan skje om sommeren også. Våt og kald etter å ha vært i vannet, småkaldt i lufta når sola går bak en sky, det blåser opp, ikke noe å varme seg på ...

Ta dette på alvor, sett deg inn i hva det er, hvordan du forebygger det, og hvordan du takler det om det skulle skje - både med deg og de du padler sammen med. Hypotermi er et tema på bl.a. våttkort grunnkurs (som jeg forøvrig anbefaler).

Uavhengig av temperatur - klarer du å svømme i klærne du har tenkt å bruke? Hvor langt? I hvilke forhold? Prøv (i trygge forhold, med mulighet for retrett) om du faktisk klarer det du tror du kan.

Men det jeg egentlig skulle si var IKKE SKO MED LISSER I KAJAKKEN, eller annet som kan sette seg fast i pedaler o.l.!

Simma lugnt, bruk hodet (på forhånd) og ha en fortreffelig sommer på vannet!
Kinnguffix

Postby veltern » 22 Jun 2017, 14:57

mrpj wrote:I stedet for å starte nok en tråd så spør jeg her:

For en varm sommerdag ligger svaret her: https://www.finn.no/bap/forsale/ad.html ... e=91193599
Godværspadler
veltern

Return to Bekledning