Tahe Marine Reval Midi PE

Tahe Marine Reval Midi PE

Postby hotshot » 19 Jul 2014, 11:35

Fant en pent brukt slik en hos en hyggelig kar som også følger litt med her på forumet.

Da er det litt "full circle" i jakten på den perfekte kajakk fordi Reval Midi PE er med i "familien" av kandidater fra denne tråden.
Det handler egentlig om 3 kajakker som har litt felles trekk: Valley Aquanaut, North Shore Atlantic, Reval Midi PE.
I ovennevnte tråd har jeg grublet og skrevet en del om alle før jeg fikk testet noen av dem. Aquanaut gjenstår å prøve......

De to engelske har vært testet og sammenlignet i bladet Padling, mens det har vært sagt i et svensk forum at Reval Midi er et "avstøp" av North Shore Atlantic eller Shoreline. For å bidra litt mer til sammenblandingen, sto det i Padling at Atlantic ble produsert av Tahe Marine. Dette er i fortid fordi Valley har kjøpt opp North Shore og materialet i Atlantic er endret til 3 lags PE. Nå er jo Revalen også i 3 lags PE, så intet er likt.

For å komplettere familien, skaffet jeg meg tidligere en North Shore Aspect av eldre type som er lillebror til den testede Atlanticen.

Så da ligger det an til en sammenligning: Aspect har tidligere fått en egen tråd hvor jeg skriver mye pent: den har mange gode detaljløsninger og er en trivelig båt. "Formålet" med Revalen er å finne "mellomtingen" som både er leken og rask. Ellers så ser jeg at den trenger noen forbedringer, samtidig som den har enkelte egne detaljer som jeg syns er gode og spennende.......
Den ligner, men er nok IKKE identisk med Atlantic 8-)
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Tahe Marine Reval Midi PE

Postby hotshot » 26 Jul 2014, 09:15

Strategiske mål

Valley Aquanaut Club iht Padling: 521 x 57
North Shore Atlantic RM iht Padling: 515 x 55 single skin eldre utgave
Tahe Marine Reval Midi PE oppmålt: 517 x 56 (endret lengde etter ny måling)

Padling sier: Aquanaut har mer spring og V-bunn enn Atlantic.
Utfra bildene i Padling virker det som Reval også har mer V-bunn og spring, og kanskje mindre knekkspant enn Atlantic.
Den har mindre knekkspant enn NS Aspect.

Det kan altså virke som Reval ligner litt mer på Aquanaut, men jeg har dem ikke side ved side.

Detaljer: Rund senkekjøl som er lett å betjene, forskjellig (og bedre?) enn Atlantic og Aspect:

RevalSkeg1058.jpg
RevalSkeg1058.jpg (76.5 KiB) Viewed 13274 times

Sittebrønn: en ide jeg har hatt lenge, gjort til virkelighet; "hjørner" bak gjør det lettere å sette på trekket:

RevalCockpit503.jpg
RevalCockpit503.jpg (75.73 KiB) Viewed 13272 times

Man ser også at jeg har paddet lårstøttene med 1 cm skumplast, forsterket med sølvtape:: dette var simple greier, men jeg har en ide til vesentlig forbedring. Jeg bøyde støttene så de ble litt mer "aggressive" før padding, men dette er dårligere enn Atlantic, nærmest en ettertanke......

Låsebeslag bak sittebrønnen er en bra detalj. Kan brukes til tauing etc. også. Revalen hang forresten veldig pent på slep bal motorbåt. Ryggstøtta var et bredt plastbånd med polstring, festet med samme skruer som setet. Funka OK, men er festet for lavt. Man må bruke verktøy for å justere ryggstøtta, et lite minus.Jeg skal lage separate fester for ryggstøtta, dvs. ekstra skruer og hull. Setet er i glassfiber, OK, men jeg flyttet det ca 2 cm forover (måtte bore nye hull) slik at jeg sitter "dypere"/lengre bak i setet og får bedre sidestøtte ved rulle osv. Setet er bredt nok for min grove corpus, men bare så vidt. Detaljer:

RevalBackbandB505.jpg
RevalBackbandB505.jpg (32.95 KiB) Viewed 13271 times

Jeg har senket midten av sargen litt bak, men skottveggen sitter rett bak sittebrønnen, så det er begrenset mulighet for dette. Kunne ønsket mer frihet her, men det det er ikke så ille gæli.
hotshot

Postby hotshot » 26 Jul 2014, 15:05

Spanderte et par kuler på baugstrikken:

RevalKuler504.jpg
RevalKuler504.jpg (44.58 KiB) Viewed 13255 times

Dags for litt rulling og sculling med hjelmen som kamerastativ:

HjelmGoproStativ1060.jpg
HjelmGoproStativ1060.jpg (55.26 KiB) Viewed 13255 times

Merker at stabilitetsmønsteret er OK, men ikke "bomber", men det gikk jo greit. Screenshot fra video som kanskje kommer på Youtube:

RevalScullAcrop.jpg
RevalScullAcrop.jpg (54.54 KiB) Viewed 13255 times
hotshot

Postby hotshot » 27 Jul 2014, 00:27

Mht. mer info og sammenligning mellom Atlantic og Reval, så gikk det en tråd her på Padleforumet for en god stund siden:

viewtopic.php?f=8&t=403&hilit=reval+midi&start=10

Et bilde til av sculling med Revalen, denne gang med GP åre:

RevalScullGPAcrop.jpg
RevalScullGPAcrop.jpg (53 KiB) Viewed 13233 times
hotshot

Postby hotshot » 27 Jul 2014, 15:49

Da er ryggstøtta hevet og festet med egne skruer. Har lagt noen ganske store skiver på baksiden fordi setet ikke er med på å forsterke det nye festet. Nå bør det bli bedre korsryggstøtte. Sammenligne med bilde i tidligere innlegg:

RevalHevetRyggstøtte1062.jpg
RevalHevetRyggstøtte1062.jpg (42.57 KiB) Viewed 13219 times

En liten stilstudie for å sammenligne kurve/spring i kjølen for hhv. CapeHorn, Reval Midi, Brittany og Aspect.
Plassert i rekkefølge etter skroglengde med bakendene på linjje:

BunnSpring1067.jpg
BunnSpring1067.jpg (46.91 KiB) Viewed 13219 times

Og hva ser man samtidig?
Jo, at senkekjølen på Reval Midi sitter mye lengre bak enn på Brittany og Aspect.
Betyr at disse siste holder bedre på vannkontakten i bølger?

Ser også at disse to har mer markert knekkspant.

Mens linjene i CapeHorn fortsatt fremstår som Baidarka inspirert.
hotshot

Postby hotshot » 08 Aug 2014, 14:00

Fikk gjort litt tester og noen turer før det bar til fjells.

Først GPS fartstest som ble ganske merkelig.
Padlet noen korte strekk som endte med maksfart 10,1 km/t. Tenkte det kanskje var noe rart, siden det er raskere enn alt annet jeg har inkl. Cape Horn. Nullstilte GPSen og gjentok prøvene; samme sted, rolig vær uten bølger. 10,1 km/t gjentok seg, og en spurt litt etterpå hevet maksfarten til 10,3 km/t. Det er ca 5,56 knop ifølge min kalkulator *hello2* Dvs. at det finnes 3 målinger som sier 10,1 km/t eller mer.

Gjentok samme test dagen etter, og da kom jeg opp i bare maks 9,3 km/t :shock:
Det er ca 5 knop, ikke fryktelig mye fortere en mye annet jeg har liggende :(

Hva skjer? Kan man ikke stole på GPSer? Er maksfart en upålitelig ting?
Dagsformen kan da ikke variere så mye?

Og det kreves nok nye tester av div. ting for å etablere et pålitelig "hastighetshierarki".

Det tøffer en del båter forbi, og jeg prøvde å surfe litt på kjølvannet. Slik surfing blir på skrå ift. "bølgefronten" og selv små hekkbølger gir krefter som får kajakken til å skjære ut på skrå. Det krevde ikke store greiene for å kreve iherdig innsats for å holde kursen med sveipetak; brekk-ror tak er lite aktuelt når det ikke er noen fart å miste, og det er for lite futt til å gi grunnlag for å kante skroget noe særlig. Styrefinna ned hjalp betraktelig.

Men det er påfallende at slik småbølger som ikke er i stand tili å løfte baugen på kajakken, kan kreve mer styreinnsats enn skikkelig surf.
Uansett har jeg vel sett at til mer spenstig surf kreves en kortere kajakk: Tsunami 145 og NS Aspect er nok bedre egnet.
hotshot

Postby Sven K » 09 Aug 2014, 11:33

artig det du nevner med skeg plassering. jeg har tenkt flere ganger å flytte skegen fremover på pinny. den har som kjent MYE spring. jeg tenkte også en gang på å ha en ekstra skeg foran, og evt monter finner ala surfekajakker..det siste har nå blitt gjort med en sterling. sterling har en større skeg lenger fram en normalt. de kaller det SKEEL..
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 09 Aug 2014, 20:58

Sven;

du har kanskje sett på min DIY løsning på ekstra "thruster fins" på Rockhopper:

viewtopic.php?f=23&t=5690

Siden dette har jeg klipt av litt for å gjøre dem mer strømlinjeformete, men de er enda ikke testet på vannet.
hotshot

Postby hotshot » 10 Aug 2014, 20:01

Tok et bilde for å sammenligne styrefinner:

StyrefinnerA1118.jpg
StyrefinnerA1118.jpg (54.36 KiB) Viewed 13001 times

Vi ser fra venstre:
Tahe Reval, Riot Brittany, NS Aspect, Rockhopper med tillegg av selvlagde "thrusterfinner".
Reval skiller seg ut ved at finna sitter langt bak.
Dvs. "turkajakk" design hvor finne gir god styre-effekt, og tar lite av bagasjeplassen i bakskottet.
Med finne lenger frem får man mindre styre-effekt, men kanskje mer hjelp med "skjæret" ved surf, og finna holder seg under vann i mer ekstreme bølgesituasjoner.

Fra testene i Padling pluss andre bilder på nett får jeg inntrykk av at NS Atlantic og Valley Aquanaut har finna lenger frem enn Reval, men det er ikke lett å finne bilder som gjør meg sikker på dette.

Mange slike detaljer som sjelden diskuteres / vurderes; man blir aldri ferdig med å lære mer om slikt.
hotshot

Postby Kokk » 11 Aug 2014, 11:36

Til info så er Reval midi PE et eget design og ikkje lik sin glassfiber variant i det hele tatt. Det er glassfiber variantene (midi, mini lc) som er lik North Shore. Desverre så blekner produksjonsmodellene av Midi og Mini LC, mot prototypene eg prøvde hos Tahe for noen år siden. Mulig dei var for lik orginalene. Men etter eg prøvde dei har dekkene blitt hevet, så dei er mye dypere i cockpiten, som gjør en ikkje får den gode kontakten med kajakken som på orginalene.
Så Reval Midi PE er designet av Hans Fridel og deler få likheter med dei andre Reval.
Å er du interessert i Atlantic fra North Shore anbefaler er orginale glassfiber variantene, dei har den beste cockpit komforten som er å oppdrive.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Next

Return to Kajakker