seabird SCOTT

Re: seabird SCOTT

Postby EnTil » 30 Jun 2013, 12:02

Ja, enig med Sven: Hvis du liker å ha dette lille rommet framfor cockpit til kvikklunsj og slikt, prøv å finne en god og ikke for stiv pakning som passer i skrulokket. FInner du det, blir det nok tett.

Selv ville jeg bare beholdt slikt rom dersom det ikke skaper konflikt med legger eller knær under padling. Ved konflikt ville jeg fjernet, slik K3 har gjort i sin Lettmann Speedliner. Jeg kjøpte K3's glassfiberspeedliner da han gikk over til lettere kompositt. Heldigvis for meg hadde den jeg kjøpte ikke denne dagsluka framme. Men om rommet under luka var så lite dyptgående at konflikt med bena var fraværende, da er selvsagt luke positiv, med mindre den skulle være i veien for noe du ønsker å ha på dekk.
EnTil

Postby Jens Petter Dahle » 30 Jun 2013, 18:42

Jeg har rett og slett kjøpt båten, usett og ikke prøvesittet. Ble overbevist av det som er skrevet her, og beskrivelsen på seabirddesigns.com. Jeg reagerte på dekksriggen, men ser at den lett kan justeres, så greit nok. Må innrømme at jeg slet litt med å ta båten helt seriøst med den lineføringa, men nok om det.

Så til det som undrer meg mest. Alle roser båten, alle skriver at fart er ok og sjødyktighet er meget god, men hva med bredden. Er det virkelig sant at det er blitt skapt en så god båt, med slik bredde? Jeg har som sagt handlet, og har troa, men lell. Andre british båter ligger på en bredde på 53-55 cm? Designet er jo gjort av seriøse folk, så min bitte lille skepsis er vel ubegrunnet? :D
Jens Petter Dahle

Postby Sven K » 30 Jun 2013, 22:11

det gamle klassiske trikest med oveancockpit var jo å glasse inn et rør under dekk, som hadde en dobbeltfunksjon. Et kjekt oppbevaringsrom og solid massiv lår/knestøtte innover. hvor brei er denne kajakken? trenden har jo gått litt i retning av breiere båter og ofte med litt sweedeaktig form.man må være obs på at generell bredde og bredde i vannlinje ikke nødvendigvis er like.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 01 Jul 2013, 08:49

Jens Petter Dahle wrote:Så til det som undrer meg mest. Alle roser båten, alle skriver at fart er ok og sjødyktighet er meget god, men hva med bredden. Er det virkelig sant at det er blitt skapt en så god båt, med slik bredde? Jeg har som sagt handlet, og har troa, men lell. Andre british båter ligger på en bredde på 53-55 cm? Designet er jo gjort av seriøse folk, så min bitte lille skepsis er vel ubegrunnet? :D
Hvor høy/tung er du, og hvilken versjon kjøpte du av Scott? Den største versjonen ser kanskje ut til å være for "rimelig store padlere", eller for flerdagers overnattingstur med utstyr og proviant.
EnTil

Postby Jens Petter Dahle » 02 Jul 2013, 13:44

Litt usikker på vekta men rundt 90+ store deler av året. Ikke så høy 176 cm :D . Har annen båt til kursing og lek. Valgte derfor HV, til turbåt. Er veldig spent, cocpiten er jo ikke urovekkende stor og den har Swedeform. Om noen skulle mene med tyngde, at MV er bedre er jeg lutter øre. Så lenge den har god respons på god teknikk skal det vel gå bra.
Jens Petter Dahle

Postby Kvase » 02 Jul 2013, 15:46

Ut i fra vekt og høyde ville jeg valgt MV.
Å virker den litt smånervøs for deg i starten så kommer du fort over det etter litt padling å får mye mere dags-turkajakk med MV er ikke ofte man har brukt for enorm oppaknings evne i de daglige turene.
Lykke til videre
Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby HappyYakker » 02 Jul 2013, 19:52

Jens Petter Dahle wrote:Har annen båt til kursing og lek. Valgte derfor HV, til turbåt.

Det er interessant, Jens Petter, men jeg selv mener at ikke du trenger være bekymret. Det fordi jeg falt pladask for min første kajakk og padler fortsatt i den. Den er en Current Designs Caribou, en tidligere utgave med om lag 535 i lengden og 55-56 i bredden. Og høye dekk! Jeg er en svak liten dame, om lag 164 i stømpelessene og ikke opgitt vekt. Selv om Bou'n er altfor stor for meg, har jeg trivdes i den i snart ti år.

Siden du har en annen kajakk til kursing og lek, kunne du godt ha nytte av en kajakk som er så stødig at du kan nesten hvile middag i den, og som er så romslig at du kan pakke ferske jordbær til frokost når du er ute på tur.

Jeg tror "motoren" og teknikken, særlig effektiviteten på framdrifts tak, er like viktig som kajakken, når det gjelder vanlig tur padling.

Mvh Jean
Jeg skriver norsk med amerikansk aksent.

Dukbåtene Queen Bee og Snøhetta; Stitch n' glue Bettsiebåt
Glasfiber lektene Current Designs Caribou og NDK Greenlander
TaHe Greenland
Padler mest med grønlandsåra
HappyYakker

Location: Modum, om sommeren. Florida Keys, om vinteren. New York ellers.

Postby gkvalev » 03 Jul 2013, 21:08

hei har hv selv og er veldig fornøyd med den, lystrer med en gang på kanting, og er fin å øve på støttetak og åreteknikker. er også veldig lett å ta rulla i, relativt lavt bakdekk. har akkurat vært på 4 dagers tur med full oppakning, masse plass også lystrer den fortsatt på kanting. skeget er veldig fint når du skal få den til å gå beint, har det bare på halvt utslag, da kan jeg fortsatt korigere litt på kursen, helt nede så går den snorbeint. klarte til og med å få surf med full båt på bølgene til en av turistferjene der inne *thumleft* . tenkte jeg skulle ha MVen men låra satt i klem mot lårstøttene, har i ettertid tenkt at jeg kunne ha fjernet lårstøttene, men angrer ikke på valget av kajakk, mye for pengene *thumleft*

er 180cm og 95kg by the way :)
gkvalev

Postby Jens Petter Dahle » 04 Jul 2013, 09:39

Jeg foretrekker at jeg er klemt fast i lårstøtta hehe, greit ved padling i grov sjø, og ved rulling. Når vi er inne på å sitte fast. Har båten noe støtte, padding av noe slag ved hofta, slik f.eks Valley har. Satt i en eldre North Sea her forleden, med mange skarpe kanter både her og der. Takk til Jean, alltid godt med litt moralsk støtte.
Jens Petter Dahle

Postby gkvalev » 04 Jul 2013, 14:29

den har vel ikke det men har ikke reagert på at det er noen kvasse kanter. behaglig å sitte i :)
gkvalev

PreviousNext

Return to Kajakker