seabird SCOTT

Re: seabird SCOTT

Postby gkvalev » 10 Jun 2013, 22:30

er akkurat komt inn etter første tur med min nye scott hv, og jeg er inn løøøveee!!!! herlig båt reagerer på hvert minste vink, lett å kante, lett å rulle. ikke verdens raskeste, men virker retningsstabil nok til å ta lengre turer også. det var som sagt min første tur å første inntrykket er meget bra. gleder meg til å teste den i litt mer vær, og prøve den på surf :)
har noen bilder men får ikke til å laste dem opp.
gkvalev

Postby Seasurfer » 10 Jun 2013, 23:43

Det forundrer meg litt at "yr" er en såpass stor motstander av en dagluke like foran cokpitsargen. Skjønner ikke hvordan de "kan være i veien". -I veien for hva da?.... Seabirds elastiske neoprenepose og Lettmanns gjennomsiktige reservoar i acryl begeistrer trolig flere enn kun meg. Disse lukene vil utvilsomt komme på enda fler kajakker i fremtiden. Selv ser jeg langt flere fordeler enn ulemper med en slik plassering. De som ikke liker disse daglukene kan helt sikkert spesialbestille en båt der fabrikken dropper å montere den. Da blir jo alle fornøyd. :-)
Seasurfer

Postby K3- » 11 Jun 2013, 08:18

Seasurfer wrote:Det forundrer meg litt at "yr" er en såpass stor motstander av en dagluke like foran cokpitsargen. Skjønner ikke hvordan de "kan være i veien". -I veien for hva da?....
Jeg fjernet denne plexiglass "bollen" på min Lettman Speedliner, den var bare i veien for knærne/lårene ved padling. I en båt som speedliner ønsker vel de fleste å padle med samlede ben for å utnytte fartspotensialet i båten, og med midtstilte pedaler så ville beinstillingen bli unaturlig med "bollen" mellom knærne (i allefall for meg). Nå sitter jeg som i en turracer (med VKV komposittsits) men kan smette bena under lårstøttene ved behov. Jeg har også byttet ut de originale plastpedalene med Kajaksport's alu-pedaler (EnTil har i en annen tråd beskrevet disse)
Last edited by K3- on 11 Jun 2013, 09:37, edited 1 time in total.
K3-

Postby Sven K » 11 Jun 2013, 08:22

det hjelper jo ikke mye å fjerne dingsen oppå da. Tviler på at de lager en ny form der nede for å please en kunde..det blir i såfall en dyr kajakk.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby gkvalev » 11 Jun 2013, 08:35

likte denne dagluken fremme veldig godt, eneste var at dette skru systemet til seabird ikke holder tett, forstår ikke helt hvorfor de ikke bruker samme type luke som på den bak.
gkvalev

Postby Seasurfer » 11 Jun 2013, 09:37

Idén med luker her fremme synes jeg i utgangspunktet er veldig god. Det er selvsagt viktig at produsentene evaluerer plassering og innvendig design nøye. Den siste kajakken jeg padlet med en slik dagluke her fremme, var Prijon Seayak LV. Selve luken var levert av finske Kajaksport. Den var potte tett og var heller aldri i veien. Slik vil jeg gjerne ha det på en god kajakk som er tilrettelagt for turer med en viss varighet. -På min egen treningsracer er det selvsagt uaktuelt.
Seasurfer

Postby SamH » 11 Jun 2013, 09:51

Hanskerommet er det beste siden vestlommer.
Sam Houlder ☻
VHF: Kayak Sam - LL 2896 - 258167620
Tracklogg: kayaksam.area51.no
SamH

Postby Broder » 21 Jun 2013, 23:17

Har padlet denne kajakken 1 mnd tid nå.
Jeg har ikke padlet all verdens kajakker i mitt liv men ønsker alikevel å dele mine erfaringer med denne båten.

Stabilitet:
Den er utrolig stødig - selv for nybegynnere.
Primærstabiliteten er på grensen til å være total. Den stødigste kajakken jeg har padlet.
Sekundærstabiliteten er også meget god. Lett og kontrollere ved kanting.
Flyttet setet frem ett hakk da jeg stort sett padler med litt vekt i bakrommet når jeg padler til jobb og småturer her i området. Jeg har ikke hatt ett eneste støttetak hittil - men så har det ikke vært noe vind og bølger her på mndvis heller.

Sving/manuvrering:
Godt spring i selve skroget og de gode kanteegenskapene gjør den ekstremt lettmanuvrebar.
Den svinger på en 5-øring. Godt sete med god kontakt med båten hjelper mye.
Jeg har skrudd ut lårstøttene hittil. De var litt for ekstreme for meg.
Kajakken uten lårstøtter gir meg mer enn nok kontakt.

Retningstabil:
Liker senkekjøl i steden for ror. Senker ikke kjølen ned mer enn 1/2 veis, det er mer enn nok.
Den går beint fram. Når kjøles senkes helt ned er det ingen vridning på båten i det hele tatt.
Det går totalt rett fram - og jeg må nesten slite litt for å korrigere kurs. (Derfor 1/2 ned)
Liker systemet godt. Ser enkelt og solid ut.

Fart;
Her faller den litt igjennom selv om kajakken har noe som ligner på svenskeform. Den er nok litt i korteste laget + at den totalt flate bunnen mistskips ikke gjør dette til en fartsfylt kajakk. Det er prisen du må betale for høy stabilitet og gode svingegenskaper.

Surv/bølger: Ingen erfaringer så langt

Rulling: Ruller lett. Lavt bakdekk. Gode lårstøtter gjør det enda enklere. Dette liker jeg godt.

Teknisk byggekvalitet:
Ser bra ut. Noe av dekkriggingen har jeg gjort om - bl.a. på framdekket rett foran copit og helt framme. Når det er sagt så er det greit med linen som er trekt opp i området du setter ned åra i vannet. Overdekket er også svingt inn noe her. Det passer meg bra.
Trekket går rask av og på takket være god utforming på sargen rundt copit. Den tømmes også nesten 100% for vann når du tømmer båten i sjøen. God plass til beina. Bra pedaler - men glir ikke helt smoot ved justering av disse, men det gjør vi jeg ikke hver dag.
Setet er fantastisk godt. Her borret jeg 6 hull med en gang - men kun i glassfibereb - ikke i polstringen i setet.Jeg sitter perfekt i båten, meget lavt, god kontakt med båten. Greit å komme ut og inn når lærstøttene er tatt vekk.

Lukene ser bra ut og gholder tett, - med unntak av den lille luka foran copit. Den får jeg ikke tett!!!. Mao her kan det ikke legges noe i det hele tatt. (Kommer til å ta dette opp med produsenten). Kutt den ut!

Ellers så er innsidene coatet med en noe som gasser mye. Hvoran dette er i foirhold til oppbevaring av mat , sovepose ol er jeg spent på Det lukter i hvertfall kraftig. Får håpe deg gir seg snart.

Prisen: Handlet på et vårtilbud. Under 10.000 er billig.

Alt i alt gode erfaringer med båten selv om det er noe smårusk.
Men når det er sagt - jeg er vedlig fornøyd med båten - særlig til den prisen.
Nå ønsker jeg meg bølger og drittvær.
Anbefales
Seabirds Design Scott MV+ SD B4/Werner Shuna
Seabirds Design Expedition + Werner Shuna/SD A4 wing
Current Design Scirocco - for gjester
Broder

Postby gkvalev » 30 Jun 2013, 10:29

har nå vært på en 4 dagers tur i aurlandsfjorden og nærøyfjorden med full oppakkning i min scott hv. kajakken har mye plass til bagasje og fungerer veldig godt på sjøen selv med bagasje, klarte til og med å få surf på bølgene til ferjene der inne *thumleft*
erfarer også at luken foran cockpit ikke holder tett, forstår ikke hvorfor de har brukt denne skruluken de andre fungerer jo helt glimrende.
er blitt glad i kajakken men angrer litt på at jeg ikke gikk for mv versjonen tror jeg hadde følt meg litt mer i ett med båten i den. hv blir litt i overkant stor.

anbefaler ivertfall turen inn i fjordene mektig og flott landskap selv om det ikke blir den mest utfordrende padlingen.
gkvalev

Postby Sven K » 30 Jun 2013, 10:42

o ring og litt vaselin ellikn?
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

PreviousNext

Return to Kajakker