Prijon Barracuda.

Prijon Barracuda.

Postby tim » 18 Jun 2011, 14:49

Ser Milsluker'n har tilbud på barracudaen. Er det noen som padler barracuda eller har tidligere erfaring med den. Eg ser etter en rask plast havkajakk. Leser på div. forum at dette en kajakk som er litt ustabil, og er for litt mer erfarne padlere,men at lærekurven er bratt. Dette ble eg fortalt når eg for noen år siden kjøpte en Nelo Viper 51. Men den ble for ustabil for meg, og lærekurven var ikke så bratt som det eg hadde håpet. Så den solgte eg igjen. Eg har mest lyst til å holde meg til plast siden eg bor i bergen. Det er ikke så mye strender rundt her. Noen som har lyst å dele noen synspunkter ??
tim

Re: Prijon Barracuda.

Postby Kokk » 18 Jun 2011, 16:19

Har ikkje prøvt den selv, men det virker som en av dei bedre fra prijon, hadde to kunder innom i går som padlet begge barracuda, og dei var meget fornøyd, dei var nybegynnere men mente kajakken hadde grei stabilitet. Den har også eit multichine skrog med lang vannlinje, og etter skroget å dømme såg det ut som det skulle ver grei nok stabilitet, og med god sekundærstabilitet. Reagerer nok også greit å styre uten ror. Som også var desse nybegynnerene sin oppfatning.

Eg har kun padlet Kodiak og en annen stor balje fra prijon. Og dei synst eg var kjedelig og baljete. Men smaken er som baken.
Innehavar av Yst ute Padlesport, Ein liten entusiastisk butikk yst ute på Søre Sunnmøre www.ystute.no

Padler:Arrow Play / Zegul Velocity
Kokk

Postby tim » 18 Jun 2011, 21:17

Kokk wrote:Har ikkje prøvt den selv, men det virker som en av dei bedre fra prijon, hadde to kunder innom i går som padlet begge barracuda, og dei var meget fornøyd, dei var nybegynnere men mente kajakken hadde grei stabilitet. Den har også eit multichine skrog med lang vannlinje, og etter skroget å dømme såg det ut som det skulle ver grei nok stabilitet, og med god sekundærstabilitet. Reagerer nok også greit å styre uten ror. Som også var desse nybegynnerene sin oppfatning.

Eg har kun padlet Kodiak og en annen stor balje fra prijon. Og dei synst eg var kjedelig og baljete. Men smaken er som baken.

Det høres jo lovende ut. Det eg har lest om barracudaen er at den har ikke så mye primær stabilitet men mer sekundær stabilitet. Nelo viperen hadde lite av begge deler. Takker for innlegget ditt.
tim

Postby Kajakkentusiasten » 18 Jun 2011, 21:49

Har padlet den et par seonger. Styr unna!

Rask på flattvann, men ustabil og dessuten treg i bølger.
http://www.ezzy.no
NPF utdanning: Veileder hav, aktivitetsleder elv
Liker: Havkajakk, havracer, elvekajakk, squirt
Vaier 99 og er 193cm høy.
Kajakkentusiasten

Postby tim » 18 Jun 2011, 22:24

Kajakkentusiasten wrote:Har padlet den et par seonger. Styr unna!

Rask på flattvann, men ustabil og dessuten treg i bølger.

Det var sterke ord om en kajakk. Det er der eg blir usikker. Et innlegg for, et innlegg ikke. Ser etter en rask plast kajakk for bruk for det meste på flattvann, men selvfølgelig funker godt visst blåser opp på en lang dagstur.
tim

Postby Per » 18 Jun 2011, 22:40

Var på kurs på Bulandet for noen år sida sammen med en kar som padla
Prijon Barracuda, han ville selge den, og begrunnelsen var at den var for usabil.

Forhandlere sjøl skriver jo: Hurtigheten går selvfølgelig noe ut over stabiliteten.

Per
LET THE GOOD TIMES ROLL

Dagen er ikke helt den samme uten ...........Baffin og Shuna
Boreal Baffin P1
Skim Braveheart
Klassisk Grønlandsåre
Werner Shuna
Per

Postby Torleif » 18 Jun 2011, 22:51

Prijon virker som bra båter. De stive og sterke plastskrogene virker attraktive. Jeg har aldri padlet noen av båtene fordi jeg har valgt båter med senkekjøl, og det mangler i Prijons utvalg. Kodiaken er brukt på imponerende ekspedisjoner. Bl.a. Barbro Lindmans Norge på langs-ekspedisjon. Barracudaen ser ut som en slankere og raskere version av Kodiaken. Dette blir bare synsing fra min side, men det ville ha vært artig å få høre fra noen rutinerte Barracuda-padlere, som ikke likt Kajakkentusiasten åpenbart hart blitt like Valley-frelst som meg. *tongue*
Torleif

Postby tim » 18 Jun 2011, 23:08

Ut fra det eg har funnet på nettet virker det som om folk er mer imot en for. Prøver bare å danne meg et bilde av barracudaen.
tim

Postby ugla » 19 Jun 2011, 01:18

En venninne har den...
Den er ikke rask når det blir.bølger ivertfall.

Ellers så har jo prijon svært god kvalitet.

Sent from my HTC Desire using Tapatalk
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby PilOgBoge » 19 Jun 2011, 18:34

Jeg var med en venn til Oslo og kjøpte en slik kajakk for en del år siden.
Vi la båten på taket, festa tau framme og bake og la i vei.
Ved Otta hadde plasten seget tilstrekkelig til at båten "knakk" og praktisk talt la seg ned på panseret.
Dette er lenge siden, tipper at de har forbedret konstruksjonen nå.
Ellers blir jeg litt nysjerrig på akkurat hvorfor den er treg i bølger. Er det fordi balansen er vanskelig, eller noe annet?
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Next

Return to Kajakker