Fordeler og ulemper med ocean-cockpit

Re: Fordeler og ulemper med ocean-cockpit

Postby ViTo » 13 Jan 2010, 20:45

ugla wrote:Eld:
Et standard neoprene trekk henger jo mye dårligere på en plast balje enn en glassfiber skute.. :)

Ja det er sant.. har aldri opplevd at neoprenetrekket mitt har løsnet i glassfiberkajakken, og det har vert i hart vær.. :D
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby smaavoll » 13 Jan 2010, 20:57

smaavoll wrote:- Faren for å få inntrykt spruttrekket.

Det er imidlertid viktig at trekket er godt tilpasset kajakken med en dyp og tilstrekkelig stiv cockpitkant som holder trykket.

Som påpekt i mitt tidligere innlegg er innfestningen av spruttrekket til kajakken avgjørende. På VKV Eliten er det en meget dyp og stiv innfestning som aldri svikter - selv med mye vann opp på trekket.

Har også padlet endel Valley Aquanaut i plast og selve kanten på den er ikke i nærheten av VKVen, hverken i dybde eller stivhet, med det resultat at spruttrekket glipper av i noen tilfeller. Dette har vært uproblematisk da dette har skjedd under lek med kajakken. På langtur ville jeg selv ikke med VKVen nærmet meg slik bølger som er av en slik karakter at de kunne trykke inn spruttrekket.

Det stemmer nok derfor godt at Valley kajakkene i glassfiber holder bedre fast trekket enn kajakkene i plast. Disse har jeg begrenset erfaring med.
smaavoll

Postby Eld » 13 Jan 2010, 23:24

Joda jeg ser den. og ja samme trekket sitter mye bedre på dexen enn aquanauten...

Men Jeg vil ikke si at det sitter direkte dårleg på aquanauten heller. for som noen av dere sikkert husker så hadde jo jeg en liten hendelse i en elv for en tid siden. Og da fikk jeg hele elva rett ned på trekket uten at det poppet. å trykket var såpass sterkt at jeg hadde problemer med å komme meg ut av kajakken.

så jeg holder fortsatt på min påstand om at ocean cockpit ikke hadde hindret min noe ufrivillige badetur. Men man kan ikke si noe sikkert før man har prøvd :D
Liten mann, stor bølge...

Valley Anas Acuta
Skim Dex
NDK Romany
Thygesen grønlandsåre, Thygesen stormåre, Nissen grønlandsåre, Werner shuna, werner little dipper
Ca. 175cm/70kg
http://www.padle.wordpress.com
http://heroykajakk.com/
Eld

Postby bernt » 15 Jan 2010, 21:41

Såvidt jeg har skjønt det, lagde inutene på Grønland ovale (eller egentlig eggformede) cockpitringer i utgangspunktet (antar at det ikke er noe vanskeligere å lage enn rund cockpit med tilgjengelige materialer). Runde cockpitringer kom med kontakt med europeerne som gjorde at de kunne få kjøpt seg masteringer som de brukte (antar det var enklere enn å lage cockpitringen selv av drivtømmer :D ....). Arrester meg hvis dette er feil, jeg finner ikke kilden.

Dessuten varierte cockpitfasongen rundt omkring. Se f.eks http://www.arctickayaks.com/Lines/LinesCopperEskimoCMCIV-D-1057.pdf fra Nord-Canada, eller http://www.arctickayaks.com/PDF/Zimmerly/Sea%20Kayaker%202001/18-4-All.pdf fra Hudson Bay som er helt rett i ryggen (tegning av cockpit'en på side 14)..

EDIT:
Se også Thule-kajakken på side 34 her: http://greenlandpaddle.com//images/stories/dokumenter/Dokumenter2008/skindkajakker%20i%20skandinavien.pdf
Rainbow Laser (1005), Hvit Sørgrønlandskajakk (bygd 2008), Svart Sørgrønlandskajakk (bygd 2012)
http://berntsturer.wordpress.com http://tkk.no
https://qajaqtreff.wordpress.com/
bernt

Postby onsing » 26 Jan 2010, 11:12

Har en SOF med 50cm diameter cockpit. Trang å gå inn i, men kan padle mye uten å feste spruttrekk fordi det er tett dekk rett under åra. Dermed null drypp nedi cockpit. Ut og inn er en historie for seg og må trenes både fysisk og psykisk. Under vann (opp ned) kommer du relativt lett ut.
Tahe greenland, hvit m grønlandsåre, SOF Sørgrønlandstype.
onsing

Postby Marius Engelsen » 19 Nov 2020, 14:54

Etter å ha brukt begge deler, finner jeg kun en ulempe med ocean cockpit. Og det er at det er litt vanskeligere å gå inn/ut over vann. Under vann er det like enkelt. Men det hjelper godt på med en grønlandsåre og en skikkelig kajakk med flatt dekk bak cockpit når man skla inn/ut over vann. Da er det veldig lett å legge åren bak cockpit og hoppe inn/ut mens åren er en stødig utrigger i vannet eller mot land.

Ellers er alt bedre og enklere synes jeg. Også kraftpadling er helt uproblematisk. Kanting, støtte i bølger, rulling etc, går mye enklere. Spruttrekket er tettere, dekkslast og kart er lettere tilgjengelig. Jeg kommer ikke til å gå tilbake til stor åpning.
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 20 Nov 2020, 02:21

Gammel tråd, og det meste er tilsynelatende sagt, bortsett fra:

Det meste som kan skje på elva, kan også skje på sjøen. Ved godværspadling er selvsagt det meste greit.
Det finnes mange måter å sitte fast på med kajakk, jeg har prøvd noen av dem, og de har stort sett til felles at keyhole sittebrønn er livsviktig.
Argumentet om aldri å forlate kajakken var annerledes i en tid uten tørrdrakt og i iskaldt vann, selv om tap av kontroll under ekstreme forhold fortsatt kan være farlig.
Og med kajakken klemt fast rundt en stein og hodet under vann, vil man bare ut!

Det er lettere å feste et spruttrekk rundt en liten rund sittebrønn. Men det er fullt mulig også på Keyhole og Bigdeck. Med en sarg som har kurve hele veien rundt og velformet gripekant, passe stort neopren trekk som er tilpasset også i bredden, passe stram strikk og elastisk materiale i trekket, kan man i dag lett lage et system som sitter bombesikkert på en stor sittebrønn uten å være vanskelig å ta av og på. Dette er en sikkerhetsfaktor som man setter pris på hvis man befinner seg på vei ut i strie stryk mens man sliter med å få på trekket! Utvendig tverrstropp/knestropp gjør det mulig å komme ut uten å bruke hendene samtidig som trekket kan strekke seg så bølger, valser og høye dropper i elva eller utfor svaberg og brygger ikke får det løs. Søk på nett viser at det har blitt lettere å finne gode spruttrekk enn før i tiden da dette ofte var et problem.

Jeg har skrevet og tatt illustrasjonsbilder av div. spruttrekk og sittebrønner tidligere for den som er interessert i slikt:
viewtopic.php?f=10&t=5296&p=44327&hilit=spruttrekk+necky#p44327
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 20 Nov 2020, 07:13

hotshot wrote:Gammel tråd, og det meste er tilsynelatende sagt, bortsett fra:

Det finnes mange måter å sitte fast på med kajakk, jeg har prøvd noen av dem, og de har stort sett til felles at keyhole sittebrønn er livsviktig.

Elvepadling har jeg ingen erfaring med, Jeg driver kun med havpadling.

Argumentet med å «sitte fast» i en kajakk med ocean cockpit, tror jeg må være funnet på av noen som ikke har prøvd ocean cockpit skikkelig i praksis. Eller så må det være noen som har forsøkt en kajakk med for liten åpning, kajakken skal være tilpasset brukeren som skal bruke den. En person som er større enn meg ville hatt problemer med min sittebrønn, den er nøye tilpasset meg, og jeg kommer akkurat nedi med vinterbekledning på bena.

Jeg har cockpit på 49x39 cm, seteryggen plassert 8 cm fra bakkant. Jeg bygget den så liten jeg kunne tilpasset meg, og den er lavere bak enn foran. Når jeg sitter i setet er framkanten på sitebrønnen omtrent midt på låret, eller litt nærmere magen . Når jeg velter, er det nok å ta av spruttekket og rette ut bena, så glir man ut av cockpiten når man bøyer seg il ene siden, akkurat som på keyhole. På keyhole faller man ikke ut om man har lårene under lårstøttene heller, det blir det samme.

En riktig konstruert ocean cockpit er like lett å komme seg ut av ved velt (under vann), men enklere å holde seg i hvis man ikke vil ut. Og mindre vann får man inn i enn ved reentry.
Attachments
A0EF1AF3-B53A-4C13-AC6E-7B72EAA69A92.jpeg
A0EF1AF3-B53A-4C13-AC6E-7B72EAA69A92.jpeg (1008.79 KiB) Viewed 497 times
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby hotshot » 20 Nov 2020, 15:10

Ja, nå er vel de fleste argumentene presentert.

Jeg savner litt mer detaljer om Ocean Cockpitens utvikling. Jeg får inntrykk av at den ikke har forandret seg mye opp gjennom tidene.
De opprinnelige Britstyle kajakkene var jo sterkt Grønlandsinspirert; i dag er mange av dem påvirket av Elvepadle utviklingen i detaljløsningene. Det gjelder særlig der produsenter av elvekajakker og havkajakker har slått seg sammen og lånt av hverandre. Se feks. Venture, P&H og Pyranha hvor du finner innbyrdes lenker mellom hjemmesidene. Og når man surfer på nett, har ikke dette frembragt så mange ocean cockpit modeller. Men det handler nok også om markedstilpasning.

Utviklingen av sittebrønner har vært fascinerende å følge; jeg har vært med det meste av veien. I tillegg til å sitte klemt fast, "tredd inn" osv. har jeg også ramla ut ufrivillg før jeg rakk å rulle. Det har vært laget mange dårlige sittebrønner og ditto lårstøtter, men dette er stort sett løst i dagens farkoster. Jeg har også såvidt prøvd meg på å rulle "kano" modifiserte elvekajakker hvor man sitter spent fast. Det fristet ikke til videre utprøving i strøm og bølger! Jeg har nok litt anlegg for klaustrofobi. Tror mange har landet på sitt valg av løsning på bakgrunn av tilfeldige opplevelser og utstyrsvalg, og også på estetiske preferanser.

Marius:
jeg ser av bildene av din nybygde kajakk at den er penest å se på med ocean cockpit. Og jeg tror du vil trives med den på alle måter slik den fremstår. Og så lenge vi padler innenfor fornuftige grenser, vil dette være svaret for de fleste av oss. Jeg er så gammel og utrent at jeg prøver å unngå farlige situasjoner, og jeg tror ikke du vil risikere å havarere det nye kunstverket ditt. Moro, og en nytelse å se på bildene dine forresten!

Så da blir det vel opp til gærningene å utfordre elementene for å lete etter situasjoner som utløser flere argumenter.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Previous

Return to Kajakker