Zegul Arrow Play - glassfiber?

Zegul Arrow Play - glassfiber?

Postby Terje_K » 22 Jul 2020, 17:19

Jeg vurderer å kjøpe en zegul Arrow Play glassfiber men leser på forumet om problemet med sprekker på Arrow Empower i 2011 (ca), review fra 2016 hvor det skrives om dårlig kvalitet og krakelering i gelcoat, samt Arrow Play som selges med reparasjoner.

Hvordan er kvaliteten på kajakker som lages siste årene? Bare gode erfaringer?

Mine kajakker er til for å brukes, og enkelte vil mene jeg ikke er akkurat forsiktig med dem når de padles (dog motsatt håndtering på land :P) Bortsett fra litt overflateriper i gelcoat har kajakkene mine tålt den bruken til nå. (Glassfiber og karbon/kevlar)

Vil Arrow Play i A-Core/glassfiber holde bra så lenge det ikke landes hardt på berg, eller burde jeg gå for den dyrere Rock-Solid utgaven?
Terje_K

Re: Zegul Arrow Play - glassfiber?

Postby Miamaria » 24 Jul 2020, 22:12

Jeg vet bare at det var problemer med plastutgavene i fjor.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Terje_K » 27 Jul 2020, 19:08

Miamaria wrote:Jeg vet bare at det var problemer med plastutgavene i fjor.

Takk Miamaria,jeg har fått med meg det også.

Snakket med en forhandler sist uke og da hadde de fått tilbake en "enkeltkajakk" i vår hvor det var lekasje, og de mente at jeg ville oppdage raskt om det var problemer dersom jeg kjøpte.
Utfordringen er vel om problemene med skrog/topp og gelcoat oppstår etter litt tid, da blir det mer et bevisspørsmål ift om jeg har håndtert den dårlig eller om det er dårlig håndtverk.
Lysten sier ja, mens det lugger i magefølelsen av en eller annen grunn. >> Tror jeg prøver å overbevise magen her om at den vil holde mitt bruk. :lol:
Terje_K

Postby Marius Engelsen » 28 Jul 2020, 19:44

Terje_K wrote:
Miamaria wrote:Jeg vet bare at det var problemer med plastutgavene i fjor.

Takk Miamaria,jeg har fått med meg det også.

Snakket med en forhandler sist uke og da hadde de fått tilbake en "enkeltkajakk" i vår hvor det var lekasje, og de mente at jeg ville oppdage raskt om det var problemer dersom jeg kjøpte.
Utfordringen er vel om problemene med skrog/topp og gelcoat oppstår etter litt tid, da blir det mer et bevisspørsmål ift om jeg har håndtert den dårlig eller om det er dårlig håndtverk.
Lysten sier ja, mens det lugger i magefølelsen av en eller annen grunn. >> Tror jeg prøver å overbevise magen her om at den vil holde mitt bruk. :lol:

Jeg ville kjøpt den om det var den jeg ville ha.

Bedt forhandler undersøke kajakken godt, og fulgt godt med selv. Du har 5 års reklamsjonsrett, og du skal ha brukt kajakken feil om det er din feil at det er noe gale med den. Glassfiber er også veldig lett å reparere skikkelig ;)
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Postby Morild » 03 Aug 2020, 15:08

Tja. Det spørs hva du sammenligner med. Jeg gikk til innkjøp av en Play LV for vel et år siden. Sånn ekstra røff utgave. Men sammenliknet med NDK Romany Classic (heavy duty) som jeg hadde før, er Zeagul sin Play en pingle. Og før jeg i det hele tatt hadde tatt en eneste rulle, løsnet innfestingen av wireslangen fra hendelen. En for kort wireslange var forsøkt dekt over med myyyyyyye epoxy. Og epoxy i seg selv er ganske sprøtt, og kommer man bort i slangen når ræva skal inn og ut av cockpit (det gjør man jo....) så vil epoxyen før eller siden ryke. Det gjorde den da også. Etter enorm mye om og men og frem og tilbake og vanvittig god service fra Alfafritid, fant vi en løsning på det. Ut med wire for å skjøte slange, og så træ tilbake. Og hva skjer så? Joda - hele wiren stuker seg og blir ødelagt på veg inn pga utformingen av skegboksen (litt for kvass vinkel). Men i motsetning til NDK - der det bare er å løsne senkekjølen og bytte bare wire, så måtte jeg bytte ALT. Igjen god service fra Alfafritid - uten hadde jeg kylt hele greia i veggen.

Fin og blank i lakken, det er den. Lett å justere pedaler, joda. Men jeg kan ikke helt se at kjølen er forsterket slik som på NDK. Ikke hadde de skjønt hva at håndtakene også brukes i redningsituasjon, så der måtte jeg også modifisere. Her vet jeg det var annerledes når Arrow produserte. Og når det kommer til vedlikehold er den ikke i nærheten av å være like enkel som NDK sine..... Så mistenker at det er skrivebordspadlere som designer. Men den går vesentlig raskere enn Romanyen, er enklere å rulle og enklere å ta egenredning på. Så da så.
NDK Romany classic
Tahe Marine Greenland LC Karbon
Epic Relax Tour Sign
Werner Shuna
Thygesen Grønlandsåre
http://heroykajakk.com/
Bloggen min
Morild

Return to Kajakker