tips for valg av ny tur-havkajakk
Hei! har noen et råd eller to til en uerfaren kjøper?
Jeg har padlet litt i mitt liv, men må vel kanskje kategoriseres litt som en ”hyttepadler” (enda jeg ikke har hytte) Jeg har hatt en 52cm bred kajakk med litt dyp v-bunn. Den var veldig fin å padle, men det var vanskelig å f.eks ta av eller på seg en genser når man satt i den. Jeg fikk den billig fordi den forrige eieren holdt på å drukne en gang han veltet med den. Jeg syntes den var for upraktisk. Nå har jeg en ganske liten ”havkajakk” i ”pionerplast”. Ca 56-7 cm bred og 438 lang. Den er nesten umulig å padle uten roret nede og har ikke særlig stor plass til bagasje. Jeg synes den er ganske stødig og kanskje perfekt til ”hyttepadling”. Men det er egentlig ikke hyttepadler jeg ønsker å være
Nå lurer jeg på om jeg skal kjøpe meg en ny kajakk. Jeg vet ikke mye om praktisk bruk av forskjellige typer, og det virker uoverkommelig å reise rundt å prøve et X antall kajakker i all slags vær. Det er heller ikke så lett å tolke tester når man har begrenset erfaring med forskjellige kajakktyper.
Men jeg vet akkurat hva jeg er ute etter. En all-round tur-havkajakk for en person på 67kg med gjennomsnittlig fysikk. Ofte 10kg, og aldri mer enn 45 kg bagasje. En god kompromissløsning med litt ekstra vekt på fremkommelighet i litt vind og sjø, (frisk bris) og lav vekt med tanke på litt bæring alene.
Jeg fant f.eks denne:
http://www.utenfor.no/index.php?option= ... &Itemid=18Og tenkte at noe slikt kanskje kunne passe meg?
Et av de store spørsmålene er om jeg etter noen år tenker at det var bra at jeg kjøpte en kajakk til 25-30 tusen i stedet for en til bare det halve? Er det noen ganger snakk om høy prising pga ”merkenavn”, eller får man vanligvis dobbelt igjen for dobbel pris? Noe av det som skaper slike spørsmål for en amatør som meg er at det f.eks ser som om en del bøtteplastkajakker er kolosalt høyt priset! Jeg ble mistenksom alt etter at jeg kjøpte min nåværende polyetylenkajakk. Jeg gikk å snuste på langt dyrere kajakker da selgeren plutselig sa at akkurat denne plastikkajakken var midt i blinken for en som meg. Pussig nok hadde han glemt igjen en ”pakkeprislapp” på den. Da jeg pekte på den slo han litt motvillig av noen tusen. Men fremdeles virket det som om han mye heller ville selge meg denne enn f.eks en god del dyrere og ganske lekker karbonkajakk som lå der.
I dag tror jeg nok jeg burde ha valgt en annen kajakk. Så moralen er kanskje at man bør søke råd før man går til butikken.
Jeg har lest litt om kevelar, carbon og glassfiber osv. Jeg lurer veldig på HVOR store forskjellene er i det praktiske liv. Er f.eks en kevelar-karbon-kajakk så mye sterkere at det kan få praktisk betydning ved f.eks en litt brutal landing i bølger? Eller er det mest snakk om teori/følelser, økt pris og 3kg tro? Kan det være noe forskjell på bestandigheten mot riper?
Ville forresten være veldig glad for tips til andre antatt gode kajakkalternativer. Særlig hvis noen gir valuta for pengene selvsagt. Personlig synsing og objektive betraktninger er akkurat like interessant for meg. Det blir så mye lettere å søke etter informasjon når man har noen anbefalte modellnavn og forholde seg til.