Det er nærliggende å kombinere oljer, da særlig rå og kokt linolje. Tarinol lenken din beskriver forskjellene, og tilsetning av Sikkativ er tydeligvis en del av forskjellen på rå og kokt linolje slik de markedsføres. Så da Googlet jeg, og fant en bekreftelse i nabofagområdet geværstokker:
https://www.kammeret.no/topic/17442-for ... t-linolje/ Trikset er der å bruke rå linolje for å trekke dypt inn i treet og så avslutte med kokt linolje med sikkativ for å gi overflatefinish som tørker fortere. Owatrol alkydolje opererer også med 2 typer som brukes først og etterpå.
Hvis du vil ha en lettere åre, er det kanskje ingen vei utenom å høvle/skrape/pusse? Husk at det er svingvekt som gir tyngdefølelsen, dvs. at du merker mest vis du fjerner gods i tuppene. Tenk også på at når åra er i vannet, så merker du mer til vannmotstanden enn årevekta.
Det er når du står på land og veier og sammenligner at du plages mest av den "store" forskjellen.
Men en tett overflate uten inntrengning vil selvsagt gi lavest vekt. Dvs. lakk????
Du kan kanskje ha moro av å studere grønlandspaddel tråden min vor jeg veier årene underveis i prosessen. Det siste prosjektet skal ned i vekt: denne åra veier fortsatt rundt 1,5 kg ++ i en lengde av 225 cm. Hvis det bare er totalvekt du er opptatt av, så bidrar "skulderpartiet" med en god del vekt uten å gi fremdrift. Men det gir heller ikke så mye svingvekt.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.