Lenken ovenfor til Thomassons side er interessant og nyttig!
Absolutt anbefalt lesning for den som vil jobbe med epoxy.
Sven var innpå her mens jeg skrev: jeg oppfatter også West som "referansen" for epoxy til trebåt-arbeider.
Har sett dette markedsført til slike formål i amerikanske båtblader så lenge jeg kan huske, og tenker at vi er heldige som har lett tilgang til dette i et lite land.
Kommer sikkert til å kjøpe West hvis jeg feks. skal bygge en kajakk i tre.
I mitt "åre-prosjekt" brukte jeg Biltema Lamineringsepoxy, og som nevnt der, er den tyntflytende og renner som bare fy.
Dette er en utfordring; jeg la glassfiberforsterkning på midten av åra, og når den sto på høykant og herdet, rant det epoxy helt ut til midt på årebladet!
Den gikk forholdsvis greit å spikke bort, kanskje pga. blandingsforholdet?
Må innrømme bruk av øyemål ved dosering; latskap? Kanskje.......
Men sluttresultatet ble OK, hardt og glatt, er ikke det minste bekymret for at dette kommer fra Biltema.
Lakk renner ikke på samme måten som epoxy...........
Biltema epoxyen, og flere andre tyntflytende typer, bruker lite herder.
Med Araldit og andre "hverdagsepoxyer" er forholdet 1:1 og de er tyktflytende. Det blir ganske mye lettere å dosere........
I gamle dager ble det sagt om Araldit at den ble mer elastisk hvis man brukte for mye herder.
Vet ikke om det betyr "ubrukt" herder som gjør den mer giftig?
Når jeg nå har skåret av en god del treverk, ble det prøvepadlet (i ferskvann) uten noen overflatebehandling.
Når finpussen er klar, tenker jeg å lakkere, men bryr meg neppe med å armere, selv om treverket ikke er så veldig hardt.
Det blir bare tungt. Endel produsenter av treårer legger striper av hardved på utsatte steder.....
Jeg har forresten en lang (240 cm) Grønlandsåre fra Sawyer: den er ganske tykk i profilen med runde kanter.
Går helt fint å sculle med: tenker på den som ideell til opplæring i rulleteknikker fordi lengden gir mye løft......
Og den er laminert av forkjellige treslag, men null glassfiber.