gearlab

Re: gearlab

Postby EnTil » 16 May 2013, 10:48

1) Gearlab skulle i sitt sortiment hatt en skulderløs med lengde 229 eller 230 cm og loom med lengde som gjør den godt egnet til padling som om loom var fra 55 til 60 cm. Jeg angir lengde på loom som et intervall, fordi en med skulderløs åre antakelig står nokså fritt mht hvor en vil holde på åra. Jeg ville med en slik åre velge grep som om loom er 59-60 cm. Andre ville kanskje holde som om loom er 55 cm. Begge deler godt tilpasset årelengde 229 (eller 230) cm for høyvokste.

2) Ved å øke tykkelsen på godset (i retning innover mot skafttverrsnittets midtpunkt) kunne nok Gearlab latt låsepinnen bli forsenket som på Superiors delbare karbon-GP og på nyere euroårer fra Werner. Forsenket låsepinne er i tillegg til å være praktisk også sterkt ønskelig ut fra et estetisk perspektiv, slik at grønnlandsåras design framstår maksimalt ren og enkelt. Jeg ville mene gevinsten ved forsenket pinne så absolutt rettferdiggjør en liten umerkelig vektøkning i åras midtparti. Crowhurst var jo også inne på ønsket om forsenket knapp i sin omtale (review). Dette signalet bør - hvis mange er enige - videreformidles til produsent.
EnTil

Postby Sven K » 19 May 2013, 19:20

slike ting er npok mer realistisk å snakke med Ron S. (novorca)om, en til.
han lager en og en åre, og lager sikker gjerne et ekstra skjøtestykke.feks..
Jeg har nå satt litt SUGRU masse på tuppen av min åre. jeg var nettopp nede i elva for å finne ut om det hadde negative bivirkninger. Det virker som en grei løsning mht til å beskytte det utsatte partiet foran på tuppen. Martin gav meg litt Sugru, som er en slags silicone/epoxymasse som er lett å forme og som forblir myk. Gearlab åra har fantastiske hydrodynamiske egenskaper. Den er så smooth og det merkes når man beverde den under båten ved feks backdeck rulla. Jeg stakk åra inn i et ganske stritt parti i elva. Når den sto horisontalt i strømmen forble den der uten å rykke eller en liten vridning bakover og den stiger en liten vridning forover og den vil dykke. veldig smooth og kontrollert.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 19 May 2013, 22:17

P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 20 May 2013, 00:26

lite klipp av en gearab i strømmende vann. den er veldig smooth og lett å kontrollere i forhold til feks den kantete ganske skarpe 240en den brådykker rett til bunns feks..hva sider dette? at det er et bra hydrodynamisk design andtagelig? Den er svært behaglig til rulling og manuvrering under vann. 240 har veldig "bite" i vannet men , små feil får store konsekvensr både over og under vann. Jeg holder åra kun med en hånd i tuppen..
http://www.youtube.com/watch?v=ITpw2XsgmQQ
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Sven K » 21 May 2013, 14:40

del 2 med litt forskjellige årer..
http://www.youtube.com/watch?v=rcs-3UPbvRQ
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

gearlab

Postby J.Jensen » 21 May 2013, 15:58

Sven K wrote:lite klipp av en gearab i strømmende vann. den er veldig smooth og lett å kontrollere i forhold til feks den kantete ganske skarpe 240en den brådykker rett til bunns feks..hva sider dette? at det er et bra hydrodynamisk design andtagelig? Den er svært behaglig til rulling og manuvrering under vann. 240 har veldig "bite" i vannet men , små feil får store konsekvensr både over og under vann. Jeg holder åra kun med en hånd i tuppen..
http://www.youtube.com/watch?v=ITpw2XsgmQQ

Den genererer mindre løft på små angrepsvinkler kontra 240'en. Det har antagelig mer med bredden på bladet enn den spesifikke utforminga å gjøre.

Hvordan er de å sculle med ift hverandre? Hvis teorien min stemmer skal du kunne bruke lavere hastighet på 240'en for samme effekt.

Ulempen med det "lange" profilet er at løftet antageligvis gir en vektor som, iallefall når vinkelen øker, lettere vrir åra videre mot grovere vinkel og staller ut. Samtidig gir det symmetriske profilet motstand på undersiden av ledekanten som forsterker vridningstendensen.
Zegul 520LV A-Core - Tahe Greenland Touring - Thygesen GP
Grønlandsruller - GUE Dykker - CrossFit instruktør/fanatiker/atlet?
J.Jensen

Postby Sven K » 21 May 2013, 16:02

bladene er omtrent like lange på gearlab og 240.240 er noe breiere. forskejllen er at gearlaben har rundere former, mens 240 ehar skarpere kanter og er diamantformet.
tenk messerschmit 109(240) vs spitfire(gearlab)
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

gearlab

Postby J.Jensen » 21 May 2013, 18:36

Profilets lengde blir det vi kaller bredden på bladet.
Løft er et resultat av angrepsvinkel, areal og profilets løftekoeffisient.

Den runde formen gir bedre forhold for laminert strømning, men får litt høyere drag.

Kantform er mer effektivt i høye hastigheter, og på fly ses mest på jagere. Når det får økt angrepsvinkel vil undersiden tidlig få vannmotstand som presser på bladflaten isteden for å bare strømme forbi. En flat underside vil være mer fornuftig med kantprofil, men da er vi vel mer over i aleut-årer?

NB: Alt over er basert på aerodynamikk. Det meste er antageligvis overførbare til vannet, siden den lave hastigheten på åra iftt flyvende gjenstander blir hjulpet av den svært høye tettheten vann har ift luft...
J.Jensen

gearlab

Postby J.Jensen » 21 May 2013, 18:37

NBB: Spitfire vingeprofil blir mer aleut enn grønnlandsk. Flat underside, fin hvelving over ;)
J.Jensen

Postby Sven K » 21 May 2013, 19:58

hehe..gearlab åra står også helt rolig i strømmen uten vibrasjoner når den ikke er tiltet. Det jeg merker mht ruller er at Gearlab er veldig tilgivende og 2smopoth" man merker nesten ikke åra , men en med "hard Chines" er mye mer kritisk mht til feks å dykke hvis man gjør feil under vann..
ellers er jeg jo ingen ekspert, hverken på slikt eller på rulling. kun en ivrig entusiast. :P
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

PreviousNext

Return to Grønlandspadling