Juniturer 2014

Re: Juniturer 2014

Postby Miamaria » 14 Jun 2014, 11:24

Gleder meg til jeg får tid til å lese også de siste innleggene fra den turen din Lene. Så flott ut!
Her er det bare fredagskvelden som er blogget. Ikke så spennende med alskens bål og greier, men ei nise og en sel, litt rulling og verdens minste miniminisurfetidalrace som overraskelse gjorde susen på det jeg trodde skulle bli en helt kjedelig rulletur tvers over sundet. Den gang ei, mer skal ikke til før det blir kjempegøy. :lol: (Ok, jeg var muligens litt sliten etter heftig jobbuke, og overtrøtt også, he he.)
I hvert fall, mer i bloggen HER.
Attachments
G0040032.jpg
G0040032.jpg (188.06 KiB) Viewed 7119 times
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 15 Jun 2014, 08:35

Kveldsbad med Diabloen i kulpen i går. Gulmalt hjelm ga Goprotrøbbel. Det er derfor bildene er screenshots fra video tatt med Gopro stående på en stein vannkanten. Mer om dette kommer i Gopro tråden.

DiabloKulpenRed.jpg
DiabloKulpenRed.jpg (45.91 KiB) Viewed 7079 times

Diabloen er fin å sveipestøtte med.

DiabloScullRed.jpg
DiabloScullRed.jpg (60.68 KiB) Viewed 7079 times
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Jørn S » 16 Jun 2014, 09:53

Lørdag og søndag med totalt åtte timer i kajakken. Første gang prøvd med kajakk som tilskuer til Norgescup jolleregatta utenfor Asker, der min sønn deltok (og ble nr 4 av 30 *hello2* ). Det ble bare 25 km av alle de timene, og gps-tracken er ingen lekkerbisken for tilhengere av snorrette og avstandseffektive sporlogger :D . Men to flotte dager på sjøen, utsikt til mye fin idrett og en interessant padleøvelse.

Image

Image
Jørn S

Postby Miamaria » 22 Jun 2014, 16:49

Nå måtte jeg jammen til side 2 på aktive innlegg for å finne denne. Får håpe at det betyr god aktivitet på forumet! *hello2*

Selv har jeg visst vært litt sløv i denne tråden, har blogget to turer siden sist. (Pluss en fjelltur, men de gidder jeg ikke plage dere med her - men de som har lyst til å se oversiktsbilde over området jeg padler i på sundet, finner det HER.)

Den ene turen var fredag kveld, da padlet jeg bare en helt kort tur på sundet. Den ligger HER. Det er litt vind her for tiden, men det varierer en del.
Image

I går ble det også en kveldstur, når det omsider hadde løyet. Ble akkurat for sen til å treffe kongeskipet utpå, det var litt ergelig. Men da padlet jeg i hvert fall en tur bort til Verholmen, det var en stund siden nå. Den turen ligger HER. (Begge turene har filmsnutt.)
Image

Har padlet i dag også, litt lenger tur - det var tungt og nå er jeg sliten. Så det hadde jeg nok bruk for. ;) Men bloggen kommer sikkert ikke før i morra. (Men den kommer nok.)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Miamaria » 23 Jun 2014, 19:36

Var på tur i går også. Surt og kjølig, men faktisk veldig fint. Se bare ibloggen HER.
Attachments
P6222716.jpg
P6222716.jpg (217.98 KiB) Viewed 6941 times
Padlebloggen min
Miamaria

Postby RulleRolf » 23 Jun 2014, 21:32

Herlig lesing som alltid MiaMaria.
Selv får jeg ikke padlet for mye om dagen og fikk meg et kurs om ikke annet nå i helgen.
Image
Mer i bloggen. ps hvorfor blir bildene så jækli store om dagen?
Point 65 Freya Expedtition Prolite, Point 65 Whisky, Zegul HV 520, Elvekajakk, Think Legend Elite.
De gamle bukkene har de stiveste horna.
http://rullerolf.blogspot.com/
RulleRolf

Postby hotshot » 24 Jun 2014, 08:22

For en uke siden: Skagerrak i solnedgang:

SkagerrakRed331.jpg
SkagerrakRed331.jpg (40.34 KiB) Viewed 6904 times

Juks?
Ja det er jo tatt fra Kielferga på jobbseminar, men tankene man gjør seg, relaterer likevel litt til padling.
Havblikk og godvær kan skje i åpent farvann; likevel får man litt agorafobi når det er langt til land alle veier.
En slik utsikt gir ny respekt for slike som Terje Vigen, Sam og andre som padler eller ror slike endeløse strekninger.
Sydover uten referanser fra solskinn eller skyer i horisonten ble det bare enda åpnere.
Man tenker lett på fralandsvind.........

Hekkbølgene i bildet er interessante og tydelige; det er de små bølgene som beveger seg sidelengs ift. båten, og så er det de store på tvers av disse.
De siste vil ikke så lett krysse fjorden på tvers av fartsretningen; så det er derfor det tar så innmari lang tid før disse når land og evt. kan surfes......)

Ingen padling siden dette; lurer på om det er det lukkede luftsystemet ombord som resirkulerer basiller fra alle passasjeren som har skylda for at jeg har vært sylte forkjøla en uke nå? Bare et par korte perioder uten på dekk utenom foredrag og gruppearbeid i rom hvor man ikkke kan åpne vinduene :?
hotshot

Postby LeneG » 24 Jun 2014, 22:51

Milepæl! Den aller første soloturen (NOKON SINNE!!!) i kajakken er gjennomført!

Image
Er no dette så lurt?

Har vore lite systematisk HMS-gjennomkøyring i forkant, men eg har dreve med ein del worst-case-scenario-tenking.No gjekk faktisk turen overraskande, ja nesten skuffande greit, utan bading, svømming, desperate telefonar til redningsetatar osv.

Vergudane har allereie teke neste trekk på spelebrettet "treningspadling for betre framdriftsteknikk" og melder no meir enn 12 m/s (liten kuling) resten av veka. Men det var jo artig så lenge det varte.

Eg er no eit våpen fattigare i padlediskusjonar som tek litt av i litt merkelege retningar. Eg kan aldri meir trekke på skuldrene og seie: EG veit ikke. EG padlar ALDRI aleine... .
LeneG

Postby Miamaria » 25 Jun 2014, 07:47

Hm. Jeg begynner å lure på om jeg har dårlig innflytelse på noen… Nå er det tre padledamer jeg vet om som i løpet av ganske kort tid har milepelet med å soloere for første gang. :) Tøft - men den sjauinga er noe skit ja. Det var en grunn til at jeg kjøpte inuk i karbon en gang i tiden, uten tvil. (Og at jeg har en ekstra kajakk i naustet, for å bare kunne dra den rett ut i vannet uten å sjaue noe videre…) Kjedelig å miste gode argumenter, men forhåpentligvis verdt det. :)
Padlebloggen min
Miamaria

Postby hotshot » 28 Jun 2014, 10:56

Vi får komme tilbake til dette med milepæler: solopadling på flatt vann er vanligvis ikke så veldig dramatisk. Disse ulykkesrapportene har gjerne noen ekstra risikoelementer innebygget. Husker ikke om vi har en "angre-tråd" liggende et sted på forumet: ting man absolutt ikke burde ha gjort :?
Been there, done that.......

Men nå har jeg lagt inn litt Youtube fra årets første Junitur; er ikke helt i form til ny tur riktig ennå. Utrolig hvor sylta man kan bli midt på sommeren :cry: Kanskje om en ukes tid? Men her er noen sekunder av første utflukt med Cape Horn. Jeg får samme følelse når jeg ser på videoen som da jeg testa den. Får inntrykk av at det glir lettere og fortere enn med de andre kajakkene mine:

https://www.youtube.com/watch?v=ezC2KOpqTNU

Etter mye tull og tøys testet jeg litt rulling. Det gikk greit nok, her er undervannsbilder av en "rodeo backdeck roll":

https://www.youtube.com/watch?v=ISIR1pzO79k

Stoppet videoen noen ganger underveis under vann og oppdaget at dette er avantgardistisk fotokunst.......
hotshot

PreviousNext

Return to Hav-/Turpadling