Årevridning?

Årevridning?

Postby hotshot » 06 May 2013, 22:03

Fikk bifall til å grave opp et gammelt stridsemne:

Skal man padle høyre eller venstre vridd?

Av en eller annen grunn er Norge et av veldig få land i verden hvor man padler med venstrevridd åre.
Husker ikke lenger hvorfor, men det fantes en slags grunn!
Det har ført til mye rart, for eksempel feil leveranse til forretninger :mrgreen:

Selv begynte jeg å padle i England for lenge siden, med 90 grader flate blader.
Dvs. "nøytral" åre som kan padles begge veier.
Når naturen får bestemme, padler man høyrevridd og slik ble det.

Tilbake i Norge oppdaget jeg at jeg var veldig alene om dette.
Elvepadlerne hadde "arvet" galskapen fra flattvannsmiljøet, og høyreårer var nesten umulig å skaffe.
De som fantes på lager var "uselgelige" og jeg fikk dem billig.

Tullebutikker i utkanten av miljøet, Biltema, XXL osv. har importert høyreårer uten å vite at det var "galt".

Så kom rafting boomen med utenlandske guider, og amerikanske elvepadlere begynte å dukke opp på Sjoa festivalen osv.
Butikker som holdt til "midt i smørøyet" (Heidal) osv. begynte å føre årer med "riktig vridning".
Klubbene begynner å komme etter og snart er det bare flattvannsbutikkene i Oslo som ikke har skjønt tegninga.
Nok en ting som jeg fikk pepper for i mange år, og føler fryd over at rettferdigheten seirer til slutt :lol:

I mellomtiden har vi kranglet oss gjennom årevinkler.
Idretten er stokk konservativ og det tok et par tiår å komme seg via 80, 60, 45, 30 og til 20 grader som begynner å bli vanlig.
Og til slutt null grader både EP og GP; ringen er sluttet, høyre og venstre er det samme!
På amerikanske forum har null grader blitt markedsført av rare folk i et par ti-år.........
Tullinger, helt til squirt og rodeo padlere på høyt nivå begynte med det samme.

Så gjenstår debatten om fordeler og ulemper ved framdrift, støttetak og rulle *hello2*
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Årevridning?

Postby Miamaria » 06 May 2013, 22:14

Artig tema. Jeg skal sannelig prøve motsatt vridning ved neste anledning. Jeg har jo aldri prøvd det, kanskje jeg synes det er mye bedre. :)
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Joker » 06 May 2013, 22:27

Jeg får av og til en følelse av at vi nordmenn er litt som hobitter. Vi holder på med vårt og gjør ting på vår måte uten så mye innblanding fra verden omkring.
Joker

Postby ViTo » 06 May 2013, 22:30

Alltid artig å se elvepadlere som skal prøve seg i polo med høyrevridd åre, det blir rull og tull... :D
Skal jeg har vridd åre, liker jeg best høyrevridd. Selv begynte jeg å padle med venstrevridd åre.
Men nå padler jeg helst med åren i posisjon null.

Ja hvorfor er Norge et annerledes land anngående årevridning, har hørt flere teorier men husker ikke helt hvorfor det er slik.
Å padle er bedre enn å ikke padle.
Verdens beste idrett...kajakkpolo:-))
Aquanaut og Nelo Moskito i stallen, men er Pinny frelst.
Pinny kommer snart hjem.
ViTo

Postby ugla » 06 May 2013, 22:35

De fleste jeg kjenner padler høyre vridd.. :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby ugla » 06 May 2013, 22:35

De fleste jeg kjenner padler høyre vridd.. :-)

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby hotshot » 06 May 2013, 23:13

Mange jeg kjenner, padler også høyrevridd nå.
Men gamle venner er nok vonde å vende, så de sliter vel hvis de skal kjøpe ny åre nå ;)
Riktignok er veldig mange flattvannsårer delbare, men på elva skal det være solid.
Varierer blant butikkene.......

Enkelte manøvre er vridningsavhengige, "back deck rodeo roll" er for eksempel ikke grei hvis man skal gjøre det feil vei.
Jeg bruker høyreåre, med liten vinkel og kommer helst opp på høyresiden.
Last edited by hotshot on 07 May 2013, 21:15, edited 4 times in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby AndersRS » 07 May 2013, 08:11

hotshot wrote:Enkelte manøvre er vridningsavhengige, "back deck rodeo roll" er for eksempel ikke grei hvis man skal gjøre det feil vei.

Da er det vel bare å gjøre det den andre veien.

Det er upraktisk at ikke alle land padler samme vei siden det kan gjøre det vanskeligere å finne reserveårer på tur, men at den ene eller andre vridningen skal være bedre og mer naturlig enn den andre er jeg ikke med på. Mener dere at det skal henge sammen med å være høyre eller venstrehendt kanskje? Det kan det jo ikke være, siden både høyre og venstrehendte padler godt i begge "leire".

-Anders
Valley Nordkapp std
P&H Delphin 155
Think EVO ll
Think ION
Nelo 560 (nye)
Carbonology Sport Zest SS2
Stellar S18S
Wave Sport Fuse 64
Big Dog Drop Zone
Sandefjord Kajakk
AndersRS

Postby Seasurfer » 07 May 2013, 08:14

Rent teknisk er det ingen forskjell på høyre -og venstrevridd. Det har altså ingenting å si for fremdrift, vær eller vind. Det er kun(!) snakk om hva man foretrekker. Rent personlig har jeg sansen for årer der vinkelen kan reguleres trinnløst. -Da er jo saken løst. :-)
Seasurfer

Return to Hav-/Turpadling