Finnes tørrdrakt med innebygget redningvest ?

Finnes tørrdrakt med innebygget redningvest ?

Postby Maxima » 29 Dec 2009, 16:46

..Skal anskaffe meg ny tørrdrakt og har fundert litt på hvorfor ingen har funnet på å lage tørrdrakt med innebyggede flyteelementer lik den redningsjakken vi bruker i båten...(vi har også en flytekjeledress på hytten)..Det måtte være ideelt synes jeg..Noen som vet om dette har vært forsøkt laget/er mulig å få tak i.. :?:
- Baffingirl -

Boreal Design Baffin
Valley Nordkapp PE
Werner Shuna BS 215 cm
BD Delphin 220 cm

Medlem av Njørd Kajakklubb
Maxima

Re: Finnes tørrdrakt med innebygget redningvest ?

Postby Maxima » 01 Jan 2010, 18:16

..neivel...ingen produsenter som tenker sånne lure tanker altså....:-) :oops:
- Baffingirl -

Boreal Design Baffin
Valley Nordkapp PE
Werner Shuna BS 215 cm
BD Delphin 220 cm

Maxima

Postby ugla » 01 Jan 2010, 19:45

Maxima:

Jeg ville aldri hatt en drakt med innebygget vest...
Ved en lengre pause så tar jeg gjerne av trekk og vest... Da er det kjekt å kun ha drakta på og kunne dra ei jakke utenpå om nødvendig.
Da ville en drakt med integrert oppdrift vært negativt...

I tillegg så foretrekker jeg å ha valget mellom hvilken vest jeg skal bruke..
Jeg har bare en vest, men det er flere padlekompiser som har vester som er løse og ledige med 50N oppdrift og gir mest mulig åpning for at drakta skal puste...
Et par har også en større vest med mer oppdrift som dem foretrekker om vinteren eller ved f.eks. elvepadling.
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Maxima » 01 Jan 2010, 21:36

..ja, sikker smak og behag dette...for meg ville det vært helt topp å ha en mindre ting å dra på samtidig som jeg tror det ville gitt bedre bevegelighet og pusteevne...men så er jeg heller ikke så avansert at jeg har to vester..kommer sikkert litt ann på i hvilket farvann en padler i ++.. :)
- Baffingirl -

Boreal Design Baffin
Valley Nordkapp PE
Werner Shuna BS 215 cm
BD Delphin 220 cm

Maxima

Postby Jølle » 01 Jan 2010, 21:47

Det finnes jo flytedrakter som ikke er alt for ubehagelig å ha på, men disse har ikke mansjetter som tetter rundt ankler, handledd og hals.

Kan ikke se at dette skal være problemer å lage :?:

Jeg synes det er ett relevant spørsmål, og med dagens teknologi og materialer kanskje dette kunne vært ett salgbart produkt :idea:

Vi tenker litt innenfor boksen når vi automatisk sammenligner med det som er på markedet nå.
Holder jo kanskje med oppdriftsmiddel i overdel, og dette behøver nødvendigvis ikke bli så tykt, siden det kan benyttes på en større flate enn en gjennomsnittlig padlevest :idea:

Kunne vært interessant med synspunkter fra en produsent / leverandør

Vi normenn skulle jo ikke hoppe med V-stil heller..... :shock:
Jølle

Postby ugla » 01 Jan 2010, 22:09

Vest måtte jeg uansett hatt...

For alle turene der tørrdraten ligger igjen hjemme... :)
-----------
www.padlekurs.net
...........
ugla

Postby Jølle » 01 Jan 2010, 22:12

ugla wrote:Vest måtte jeg uansett hatt...

For alle turene der tørrdraten ligger igjen hjemme... :)

Selvfølgelig :)
Jølle

Postby Maxima » 02 Jan 2010, 10:34

..Ja, som du skriver Jølle så ville det vært nok med tynne flyteelementer spredd utover overdelen..er jo slik disse redningsjakkene fungerer...tusen ganger bedre enn all slags redningvester å ha på..

....har hengt i hælene på min havforsker-far siden jeg var en neve stor, og sett mye fint utstyr der... :)
- Baffingirl -

Boreal Design Baffin
Valley Nordkapp PE
Werner Shuna BS 215 cm
BD Delphin 220 cm

Maxima

Postby 29er » 02 Jan 2010, 13:20

Jeg støtter Ugla, har ikke noe tro på at det er noen god løsning med flytestoff i tørrdrakten.

Hvorfor?
- Tror dette ville sette ned draktens pustefunksjon. Nå er det selvsagt ikke så mye den får puste gjennom vesten heller, men hvis man løsner vesten litt under trygge forhold, så kan noe svettedamp slippe ut. Gjennom selv et tynt lag med flytestoff, er de pustende egenskapene null!

- Tror det å sy mange lommer og diverse festeanordninger og heisepunkter utenpå tørrdrakten ville gjøre den veldig mye dyrere, tenk f.eks på alle sømmene som må tapes for å beholde de vanntette egenskapene - noe produsentene ikke bryr seg med å gjøre på en padlevest.
Her spiller selvsagt bruksområde inn, men for meg som driver både med elv og hav, er det greit med en del lommer på vesten, feste til kniv, feste for heiseanordning, belte rundt livet med solid d-ring for kuhale og hurtigspenne osv.

- Tungvint å skifte ut utstyr. Jeg bytter ut vester og drakter uavhengig av hverandre, og synes dessuten det er greit å bruke samme vest (Astral The Green) til både elv og hav med alt fra tørrdrakt til long john/tørrtopp og t-skjorte/shorts. Har dessuten - som Ugla er inne på - en ekstra kraftig vintervest med mer flytestoff enn normalt.

Men som Jølle sier, så skal man ikke være negativ til nye ideer uten at det er prøvd ;) Kan du ikke sende en e-post til de store tørrdraktprodusentene og spørre dem? Det kan godt hende at det er flere enn deg som har lyst på en slik dress med integrert flytestoff.

Harald
29er

Postby kajakkmann » 02 Jan 2010, 13:25

Det hadde i alle fall vært ganske praktisk, selvsagt gitt at det hadde fungert på alle mulige måter..... vil gjerne ha en slik jeg
fortsatt ingen gullkorn.....
kajakkmann

Next

Return to Hav-/Turpadling