Årevridning?

Re: Årevridning?

Postby hotshot » 03 Dec 2019, 15:43

Denne tråden handler egentlig om flere ting.

Backdeck rodeo roll:
I denne rulla funker åra som en slags propell: sett rett ovenfra (drone perspektiv) roterer åra mot urviseren for en padler med høyre åre og høyre kontroll (går ned under vann på venstre (babord) side og kommer opp på høyre /styrbord) side av kajakken). En åre med moderat høyrevridning vil gi LØFT gjennom hele bevegelsen. Dette vil også funke med Grønlands-åre assistert av diskret håndledds-vridning underveis (dvs. at denne rulla går greit i begge retninger med GP). Med "feil" årevridning blir det en utfordring som i hvert fall jeg liker dårlig. Ved "vanlige" ruller får man ikke slike problemer fordi det bare er et åreblad som er aktivt. Høyrevridd Backdeck rodeo roll starter med aktivt venstre åreblad og skifter til høyre blad når sistnevnte passerer bakdekket. Det blir ikke mindre forvirrende med "feil" vridning.........

Padlemia:
Er det en sammenheng mellom sidebytte og at du tidvis har hatt litt problemer med rulla?
Min erfaring med innøvd automatikk i tekniske øvelser er at kroppen aldri glemmer. Hvis man gjenopptar ting etter en lengre pause vil gammel "kunnskap" dukke opp igjen, enten det gjelder ferdigheter eller uvaner som man trodde var ryddet av veien. Om man er høyre eller venstre "programmert" kan være kinkig å finne ut av, og mange har "kryssdominante" funksjoner. Det gjelder i tillegg til om man er høyre eller venstrehendt, for eksempel syn, sats-ben og landing i hoppøvelser, benlengde, skoliose (sideskjevhet i ryggen), bevegelighet osv. Det kan være vanskelig å avgjøre hva man skal velge. Selv er jeg best i lave støttetak og har teknisk gode forutsetninger for rulle på venstre side (styrke, bevegelighet), men er best på høyt støttetak og ruller mer "instinktivt" på høyre side. Jeg har alltid padlet høyrevridd, men i "fredstid" går det greit med venstre også. Man får ikke i pose og sekk, men trening hjelper! En av flere langsiktige planer er å trene mer venstre rulle.

Tror aldri verden blir enig om hvorvidt norske padlere i verdensklasse har hatt fordeler av å padle venstrevridd, Men vi kan vel være enige om at dette nå er historikk.
Null grader er antagelig ikke så dumt s om gamle-kara vil ha det til, og med GP er det helt OK. Null grader fremelsker i tillegg en fleksibel padleteknikk hvor man kan skifte aktiv side.
90 graders åre i sterk sidevind er i hvert fall ikke hyggelig uansett side!
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Årevridning?

Postby Miamaria » Yesterday, 12:04

Det tror jeg i så fall har mer med vranglærte ruller å gjøre. Siden jeg i starten bare gjorde som jeg fikk beskjed om og ikke skjønte bæret, og prøvde og prøvde og prøvde istedenfor å gjøre noe med vannskrekken som var rota til alt rullevondt, så øvde jeg jo lenge inn panikkruller før jeg lærte meg den skikkelig. Vannskrekken prøver jo jevnlig å få tilbake overtaket igjen, og når kroppen da sikkert husker panikkrullene godt, så blir det vel dobbel effekt.

Men det har hatt betydning tror jeg, for jeg øvde også på den siden jeg fikk beskjed om, til jeg kom på selv at det måtte da være mest logisk at den andre siden skulle være lettest å få til for meg som er høyrehendt. Vips, så ble det straks lettere i hvert fall.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Previous

Return to Hav-/Turpadling