juliturer 2017

juliturer 2017

Postby Miamaria » 04 Jul 2017, 14:56

Fant ikke noe julitråd aktiv, så da får jeg bare peise på. Egentlig frihelg sist helg, så da det ble jobb måtte det bli oppdrag det kunne padles imellom. Det ble det, så jeg fikk en fin tur. Litt halvkrise da det begynte å regne og jeg ikke var helt forberedt på det, men det gikk greit nok likevel. Resten kan ses i bloggen HER selvfølgelig.

Image

Image
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Re: juliturer 2017

Postby Miamaria » 10 Jul 2017, 12:22

Da ble det en tur i går, til havsulekolonien. Det er en høydare hver eneste gang, også i år. HER er mer i bloggen.

Image

Image
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby Miamaria » 12 Jul 2017, 12:21

Nok en flott tur i eget område, padlet fra Høydalen via Nyksund til Stø og tilbake. En sel ble så nærgående (den var STOR!) at den måtte få tilsnakk. Noe utsatt område, men stabilt vær med lite vind ga god mulighet selv om jeg var alene. En høydare. Lunsj selvfølgelig på restaurant i Nyksund. :) Flere bilder i bloggen HER.

Image

Image

Image
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Joker » 14 Jul 2017, 17:07

Kortreist ferie e bæst 8-)
Joker

Postby Miamaria » 16 Jul 2017, 10:25

Ja, det er ingen steder som er finere enn her så lenge været er sånn at man ser ting. Noen dager med lave tåkeskyer, men ikke så veldig mange heldigvis. Det er da jeg setter meg i bilen eller på et fly, men nå har det vært maks 1 dag i strekk. I dag - overskyet, men ellers knallfint! Vi får se hva det neste blir. Forleden kom Christian Radich til bygda, så da hoppet jeg i kajakken og møtte den på tur inn. Når jeg først var kommet i kajakken var det heldigvis lett å fortsette turen. :) Resten ser du i bloggen HER.

Image

Image
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Joker » 16 Jul 2017, 22:01

Kanskje ikke så spennende tur fra min side, men det ble vanskelig å sitte inne når yr lokket med speilblank fjord. Det ble en
rolig tur langs land. Møtte en som prøvd å få napp i en elvemunning og så padla jeg gjennom ei seivøa. På retur var det
imidlertid blåst såpass opp at det ikke ble anledning til noen hviletak.

Image

Image

Image
Joker

Postby hotshot » 17 Jul 2017, 00:16

For mange kajakker hjemme, så da "eksporterte" jeg to båter til hytta.
Etter litt fundering falt valget på Aspect og Reval Midi.
En litt leken og begynnervennlig og en litt smalere og lengre (raskere?).
Bilkjørt og båtslept og parkert på stranda:

hyttebåter03075.jpg
hyttebåter03075.jpg (200.99 KiB) Viewed 153 times

Som vanlig ble det litt testing. Hvor rask er egentlig Aspecten?
Den er jo ganske kort og bred.......
Samtidig test av to årer:
Seven2 elveåre med gummigrep på et tynt karbonskaft.Kort!
VKV eldre modell med dihedral 217 cm.

Elveåra på under 2 meter er kul å padle med: det blir korte kjappe tak.
Fart i Aspecten ca 8,5 km/t eller ca 4,6 knop.
Med VKV Vitudden paddel endte det med 9,4 km/t = ca 5,1 knop.
Ganske brukbart: Aspect har ganske lang kjøllinje og jeg tror den planer litte grann.
Det gir anstendig fart. Bredde er ikke bare en ulempe, på bidet har Aspecten ganske brukbart fribord: .

NSAspectP1060121.jpg
NSAspectP1060121.jpg (234.26 KiB) Viewed 136 times

Tidligere lenket test:
https://www.padlesiden.no/test-av-north-shore-aspect/

Reval Midi: oppnådde ca 10,3 km/t eller rundt 5,6 knop, ca 1/2 knop raskere enn Aspect.
Det er gevinsten på 60 cm økt lengde og 4 cm smalere skrog. Nå har vel Aspecten kanskje litt "bedre" vannlinje ift. total lengde (l.o.a.)?
Og Aspect er mer lettpadlet i lav hastighet og mer lett-manøvrert.

Ellers var jeg heldig med været, men mye vind. Det blåste friskt på fredag. Har ikke mye å si på fartsmålinger, vann er tydeligvis tyngre å forsere enn luft. Prøvde noen målinger i medvind og motvind som bekrefter dette, differansen for Aspecten var ca +/- 0,3 km/t. omtrent innenfor variasjonen mellom gode og dårlige målinger generelt.

Prøvde selvsagt å rulle begge båtene, og det gikk helt greit. Skulle egentlig bare mangle, siden jeg kjenner dem fra tidligere.

Så nå ligger de på hytta. Det føles OK siden jeg egentlig ikke ønsker å selge dem; man får ikke stort for slike farkoster nå for tiden. Nytteverdien er større enn prisen, og i min lille kajakkflåte har de begge en naturlig plass. Aspecten er en OK lekebåt og samtidig utlånsbåt med topp sittekomfort og bra stabilitet til uerfarne gjestepadlere. Revalen er en veldig "normal" hav/tur kajakk med en touch av brit style design (det pågikk tidligere en debatt om hvorvidt den slekter på NS Atlantic).
Og det betyr at vi har et par kajakker tilgjengelig uten frakt, eller en liten "armada" hvis vi tar med et par kajakker på biltaket når vi skal på hytta. Da kan man invitere gjester og arrangere masseutflukter. Hjemme har vi nok båter til å klare oss helt fint; dette blir også en test for å kjenne litt på hvilke kajakker vi ville savnet etter et evt. salg.........

Neste spørsmål blir om det er plass til å utstasjonere er par båter til på Vestlandet: det valget blir kanskje vanskeligere?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Miamaria » 19 Jul 2017, 11:34

Ah, endelig noen flere som hengte seg på. :) Nå har jeg vært en liten tur ute med Inuken for første gang på veldig lenge. Jøssenavn så ustabil den var blitt siden sist! Puh. Jeg måtte både bytte åre og legge om ruta for å gjenomføre på et komfortabelt vis, men det kom seg litt etter hvert om ikke annet. Og en flott tur ble det uansett! Her finner du resten i bloggen.

Image

Image
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Miamaria » Today, 10:45

Da ble det et nytt turistmål for feriepadlingen - Lofoten. Ble med Lofoten Kajakklubb på onsdagspadling, rett og slett. Flere bilder i bloggen HER.

Image
Padlebloggen min
Miamaria

Postby Miamaria » Today, 15:30

Her har finværet inntruffet, så det var bare å peise på med blogging så det kan nytes til fulle. Dermed er gårdagens tur nå kommet i bloggen HER. En flott tur rett nord for Raftsundet, inn Ingelsfjord omkranset av ville fjell. To 10 på skjæret-poster ble det også.

Image

Image

Image
Padlebloggen min
Miamaria

Next

Return to Hav-/Turpadling