Fotstøtte i elvekajakk

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Fotstøtte i elvekajakk

Postby hotshot » 08 Aug 2013, 21:36

Vi diskuterte nettopp fotstøtter i kajakk og jeg nevnte at små "pedaler" er utrygt til bruk i elv og surf fordi man kan miste fotfestet i kritiske situasjoner. Derfor skreedersyr mange av oss en kompakt skumplastplugg som fyller hele baugen av båten foran føttene.
En bonus er at man kan tilpasse vinkelen for å få maksimal plass og komfort.
Her er forrige utgave av "pluggen" i min Dagger Juice
(enn så lenge er det den lille gule kajakken i "avatarbildet" mitt ved siden av innlegget)
Bemerk at det er skåret ut hull til hælene.

JuicePLugA636.jpg
JuicePLugA636.jpg (44.12 KiB) Viewed 1938 times

En salig blanding av skumplast og sølvtape.......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Fotstøtte i elvekajakk

Postby Sven K » 08 Aug 2013, 21:45

kanskje noe å tenke på mht z155. det er endel plass foran. lettere å tømme også samt mer stabil full av vann i guess. begynte på noe slikt en gang men hadde feil råvarer. har vurdert å flytte skottet men den har jo mer enn nok plass til det meste som den er.
jeg liker å ha Skikkelig MOTstand mot tærne, så jeg kan trøkke til, men kanskje noe i tilleg?
kanskje kult på grønlandskajakker?
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 18 Aug 2013, 11:23

Det er prøvd med mange løsninger; en av de som er populære for tiden er "bean-bag".
Jacksons "Happy Feet" er vel den mest kjente, og dette burde kunne hjemmefikses med for eksempel tørrpakkesekk og evt "ostepop" skumplast som brukes til pakking av ømfindtlig utstyr i industrien.

http://www.youtube.com/watch?v=58hTMdRKPmw

Min "nye" Diablo er egentlig "Center" økonomi-utgaven med sparsom innredning for bruk til skoler og kurs. Derfor hadde den bare vanlige "foot pegs" tilsvarende pedalene som sitter i flattvannskajakker. Det var vanlig i elvekajakker også før i tiden og er etter min mening ikke forsvarlig.
Forrige eier hadde tapet sammen noen biter med skumplast til en blokk som ikke passet så veldig bra; det hadde vel funka på et vis.
Jeg fikk med en typisk "Tysk" fotstøtte antagelig beregnet på baksetet i Topo Duo og derfor altfor bredt til Diabloen (denne kommer til å bli et "prosjekt" i enten Tsunami eller Easky havkajakk, det kommer nok senere). Men jeg hadde liggende en fotstøtte etter gamle Prijon Hurricane, og den gikk å tilpasse med litt bøying:

DiabloFotstøtte213.jpg
DiabloFotstøtte213.jpg (69.21 KiB) Viewed 1889 times

Den dumme lille "knotten" foran fotstøtten er en av de originale "pedalene". Jeg skiftet ut de bakerste skruene som holdt festeskinna for pedalene med noen som var lengre, og det gikk greit å feste Prijon fotstøtta med disse uten å bore huller eller noe sånt:
en grei reversibel/ikkedestruktiv modifisering *hello2* . Jeg lot pedalene sitte igjen, men foran fotstøtta som en "reserve" hvis noe skulle svikte. Hulrommet foran er det bare å fylle med en flytepose: Eskimo og Prijon kajakkene har ikke midtpillar og derfor bruker de store flyteposer. De fleste andre elvekajakker har en langsgående støttevegg av skumplast på høykant i for og bak-skroget som forsterkning. Tyskerne påstår at det ikke er nødvendig pga. plastkvaliteten deres; mulig debatt-tema. Flattvannskajakker har jo heller ikke slikt, selv om skottvegger gjør litt av samme nytten. Nyere elvekajakker har blitt så korte at enkelte begynner å droppe disse forsterkningene eller nøye seg med en stolpe.
"Hælredning" hvor man entrer cockpiten baklengs i havkajakker er umulig med midtstolpe under fordekket........ :?
På den annen side har reentry redningsteknikker sjelden vært brukt på elva.

..x
hotshot

Postby hotshot » 22 Aug 2013, 10:46

Her er en historie om fotstøtte i elvekajakk som bør skape mer respekt for slikt:

http://thenexthorizonline.blogspot.no/2 ... r-was.html

I tillegg til fine bilder av heftig padling........
hotshot

Return to Gjør det selv