Rep. av GP åre

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Rep. av GP åre

Postby hotshot » 19 Jul 2013, 21:16

Thygesen åra mi var vakker i all sin beskjedne enkelhet.
Så måtte det skje:
Da vi skulle en tur ut i skjæra en godværsdag, oppdaget jeg at det var et flisete hakk i kanten av det ene årebladet og en sprekk som fortsatte derfra i retning tuppen :shock:
Vet ikke hvordan det skjedde.

Dette måtte repareres, og det første som trengtes, var å spjære åra :?
Satte lommekniven i hakket og brakk opp sprekken til den fortsatte helt ut til tuppen og det datt av en bit av bladet.
Hvorfor? Jo fordi det er umulig å lime slike sprekker skikkelig uten å åpne dem ordentlig.
Så ble begge sårflaten sausa inn med epoxy, en del av flatene ble dekket med "sølvtape" og jeg surret strikk rundt nesten hele sulamitten. Slike hakk er alltid skjeve, så en snekkertvinge ble lagt utenpå tapen for å "låse" halvdelene så de ikke kunne forskyve seg pga. presset fra strikken. Viktig å sikre at ting ikke blir limt skjevt.

I tillegg ble hakket i bladkanten sausa inn med epoxy og mer sølvtape ble lagt som "forskaling" som hindret limet i å renne bort. Dermed ble hullet fylt opp av "høyteknologisk formtre".

Alt dette skjedde på hytta under kummerlige forhold.
Det tok 3-4 daqer før epoxyen var tilfredsstillende herdet.
Så ble åra fraktet hjem og grundig skrapt og pusset med fint sandpapir, vasket med White Spirit og det reparerte området lakkert med gulvlakk. 3-4 dager er gått og lakken er snart brukbart tørket. Slik ser det ut nå:

GPsprekk1-690.jpg
GPsprekk1-690.jpg (27.88 KiB) Viewed 3026 times
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Rep. av GP åre

Postby Sven K » 20 Jul 2013, 08:48

hvis du hadde brukt feks west systems 404 high density filler, ville du slippe renning. den gjør det tixotropisk og blir temmelig hardt. utstyret , særlig årene krever regelmessig stell.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 20 Jul 2013, 13:13

Klart det finnes hightec løsninger; dette prosjektet ble gjennomført på hytte uten strøm med materiellanskaffelser hos landhandlern. Det kule er at jeg faktisk fikk bygd opp ganske brukbart og med moderat fargeavvik ;)
Og som vanlig: jeg var heldig med bildet og det ser ikke på langt nær så ille ut i virkeligheten.

Han som spikket åra har godkjent resultatet, og vi diskuterer en diskret kantforsterkning i glassfiber/epoxy.
Mulig det blir en tur til Westbutikken for å shoppe kvalitetsprodukter siden denne åra fortsatt er ganske pen.
Slikt kan jo gjøres tilnærmet usynlig.
hotshot

Postby Sven K » 20 Jul 2013, 13:44

fikk ny dose fra West i posten i dag. mer epoxy , posjons pumper(mindre klin, nøyaktig og kjapt)grafitt filler og et lite sett G-Flex. skal vistnok kunne brukes på polyethylen. ellers fin som repsett på tur. de har fiberglass bånd i forskjellige tykkelser til feks kantforsterkning.
dette er den mest brukte filleren til alround bruk.feks tupper..
http://www.westsystem.no/no/west_system ... FRzQWy.ips
gjør at det ikke renner og blir hard.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby EnTil » 20 Jul 2013, 14:52

Du som har erfaring, Sven: Hvor mye kjøper du i slengen fra West? De små dosene som finnes på båtbutikker er jo svinaktig dyre...
EnTil

Postby hotshot » 20 Jul 2013, 18:11

Hvis du virkelig finner noe som sitter bra på polyetylen, er det en liten sensasjon.
Ser du(?) har nevnt Sikaflex til skott og selvklebende tape sitter selvsagt (og dermed dobbeltsidig tape...... :? )

Men polyetylenlim er ikke hverdagskost.
hotshot

Postby hotshot » 18 May 2014, 15:22

Rolig dag med pent vær; spiser antibiotika for å slå ned en betennelse som spolerte helgens padleplaner. Derfor en anledning til rolige sysler med ny giv i Grønlandsåre laminering. Siden det skal blandes epoxy, tok jeg også tak i et rep prosjekt som har ventet på dette. Thygesen åra har utviklet en ny sprekk i tuppen. Slike "microcrack" sprekker er mulige å lime. Forrige skade i denne tråden ble llløst ved å splitte åra, men denne var nærmere midten. Derfor valgte jeg å sage. Brukte en mini-baugfil for å lage smalt kutt:

GPsprekkA935.jpg
GPsprekkA935.jpg (53.24 KiB) Viewed 2742 times

Dekket deretter baksiden med sølvtape (vevtape) for å hindre at epoxyen rant ut gjennom sprekken, og deretter tape over på forsiden.
Biltema lamineringsepoxy er tyntflytende og vil nok renne greit helt inn i sprekken. Står til herding.

Vurderer nå om det er på tide å forsterke tuppene med glassfiber/epoxy. Carbonfiber er nok bare overkill: jeg er på jakt etter slagbeskyttelse, ikke strukturell stivhet. Glassfibervev er mykere og det blir lettere å få et OK resultat; treverket er mykt nok til at glassfiber vil hindre videre sprekk? .

Mer om GP og epoxy kommer i "Design og modifikasjoner" tråden.
hotshot

Postby heis » 05 Jul 2014, 12:49

Åra mi ser ut til å delamineres i endene, så jeg prøvde å legge på glassfiber og epoxy. Etter at den fikk stå i fred i en uke løsna kantene av epoxyen, og hele greia kunne taes av, og åra er dermed verken bedre eller dårligere enn før forsøket.

Hva skal til for å fikse dette? Tenker både på delaminering og ikke minst øke levetiden på åra...
Valley Aquanaut Club
Thygesen 220
Werner Shuna 220
heis

Postby Sven K » 06 Jul 2014, 17:08

Hva slags epoxy brukte du? det er nok en fordel å pusse litt, evt avfette med et eller andet. jeg legger på epoxy først og lar det herde LITT før jeg legger på duk eller en remse på tvers over tuppen. legg på flere lag til man er fornøyd. Noen av fillerstoffene er tixotropiske, dvs de forhindrer renning. Jeg har en bok med high density filler(west) som gjør nytten..Hvis åra er oppsprukket bør du rense opp i sprekkene og fylle opp før du lager tuppen.
P&H Baidarka Explorer.
ivalu
king island
Sven K

Postby Gaal » 06 Jul 2014, 22:11

Når epoxyen 'faller av' så er det enten forarbeidet eller materialet det limes på som er problemet. Evt. blandeforhold base/herder og mixing før bruk.

Hva slags trevirke,
var trevirket helt tørt,
var salt og lignende vasket bort,
ble det pusset med sandpapir til friske trefibre kom fram,
var trevirket behandlet på noen måte (olje og epoxy er ikke en bra kombinasjon)
??

Epoxy er gode greier bare det brukes riktig.

Siden noen spurte om g/flex og polyethylen. Jeg limte sammen en sprekk i min 1995 vintage Hasle polykajakk for to år siden etter at den gikk i bakken under opplasting på biltaket. Det har holdt siden. Dog er dette ikke en belastet del av kajakken.
Gaal

Next

Return to Gjør det selv