Endre skrogfasong (polyetylen)

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Re: Endre skrogfasong (polyetylen)

Postby EnTil » 28 Jul 2013, 12:59

Tusen takk, Hotshot!

Jeg hadde funnet lenkene du gir meg, bortsett fra den siste. Og i listen over prosjekter, på den siste lenkens side, fant jeg det jeg lette etter, spm jeg før hadde sett, nemlig denne

http://www.coroflot.com/idezineit/DVD-Project

Nå gjelder det å få kontakt med Warren, så jeg kan få kjøpt denne DVD-en.

Jada, jeg antar at samme kunnskap er tilgjengelig fra ulike lærebøkerm kanskje til og med klarere. Men - og mange (i alle fall Sven og du Hotshot), vil forstå at det gjør noe med motivasjonen å lære ved å lese noe Warren har gitt oss.

Flere som er interessert i denne DVD-en?
EnTil

Postby hotshot » 28 Jul 2013, 21:36

OK,
litt skrekkbilder nå siden baugen på Beasten ikke inviterer til bøying:
Det er ikke en komplett bildeserie av prosessen fordi det ofte går litt hett for seg underveis, men nopk til å vise litt av det som skjer. Man begynner altså med å sage, jeg har nok vært bortpå med litt varme allerede for å neste sammen :

BeastCloseupCut1-013.jpg
BeastCloseupCut1-013.jpg (54.73 KiB) Viewed 5718 times

Må fjerne en del gods for å kunne knekke skroget. Bemerk at jeg lar bunnen være intakt:

P7310010BowRoof1.JPG
P7310010BowRoof1.JPG (86.1 KiB) Viewed 5718 times

Bakre skrue for fotstøtte er fjernet, fordi plasseringen ikke stemmer lenger.
Hullet "kittes sammen" med litt smeltet plast før man lager nytt hull til ny plassering.

P7310012TotalGround.JPG
P7310012TotalGround.JPG (86.03 KiB) Viewed 5718 times

Det verste gjenstår: å sveise det sammen igjen, jobben er påbegynt på dette bildet.....
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Sven K » 28 Jul 2013, 22:09

bruker du bajonettsag, med baugfil blad? skråsliper du kantene før sveising?
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 28 Jul 2013, 22:46

Hei Sven, du foregriper litt detaljer:

Vanlig snekkersag går fint.......

Skråskjæring er lurt ved vanlig sveisesøm "butt i butt" for å gi plass til en fuge.

Men denne gangen valgte jeg forsøksvis å overlappe halvdelene og sveise sammen flatene.
Dette har jeg gjort på andre ting før, mer brutalt enn på denne.

Baugen på en elvekajakk får juling og her trengs det styrke. Har ikke alle de bildene jeg skulle ønske meg, men dette var ganske trøblete med bukling og greier som gjorde jobben vanskelig. Tar ikke sjansen på at en vanlig tynn sveisefuge holder når du går head-on inn i en stein på vei utfor et sinna stryk.....
hotshot

Postby hotshot » 02 Aug 2013, 00:06

Prosjektet ble litt nervepirrende, og det var en utfordring å hindre utbuling etc. siden ideen var at det skulle være overlapp i skjøten. Den ene delen skulle inni, og den andre utenpå, og så skulle det sveises både innenfra og utenfra for å få dobbelt sammenføyning. Hvis denne oppstoppernesa kræsjer inn i en stein på elva, vil den få ganske mye juling. Man skal huske at dette er en "big boat" tenkt brukt på elv med ganske stor vannføring, dvs. tøffe forhold. Det er ganske vanlig at det dukker opp reparasjonsobjekter nettopp av "Creek båter" som er tynnslitte og istykkerslåtte: det ligger i sakens natur at evt. reparasjoner av slikt vil bli utsatt for store påkjenninger i kritiske situasjoner hvor sikkerhet er en faktor: ikke helt hyggelig.........

Det betydde at estetikken ble nedprioritert, her er nærbilde av sveisefuge i det kritiske partiet nede på en av sidene:

P7310015Closeup2.JPG
P7310015Closeup2.JPG (96.11 KiB) Viewed 5667 times

Den rette fugen oppå dekken er mye penere, og bunnen har ikke vært sagd gjennom:

Beastbottom17.jpg
Beastbottom17.jpg (35.41 KiB) Viewed 5667 times

Jeg har dessverre ikke alle de bildene man kunne ønske seg av dette: det er ca 3 år siden.
Kajakken ble med på Sjoa under forhold som bla. medførte en ganske tøff svømmetur og den er like hel fortsatt. Egentlig burde den stresstestes litt mer som bidrag til "forskningen".
hotshot

Postby hotshot » 15 Aug 2013, 12:28

Modifisere Tsunami? En liten spekulasjon, noen som har tanker om dette?

Den forreste skottveggen på Tsunami 145 virker nærmest som "spant" : foran denne veggen er båten "hulkinnet", mens skottet spregner ut skroget og gir en tydelig overgang til det fetere midtpartiet. Det blir fristende å skvise litt her for å gi jevnere/glattere og litt slankere linjer.
Men vanntette skott er ikke så fristende å gå løs på. Så forrige dagen la jeg Tsunamien litt på skrå opp/ned og tråkka på'n:

Jeg oppdaget at disse skumplastveggene er så myke at de føyer seg når skroget belastes med full kroppstyngde.
Dvs. at det bør være mulig å endre skrogfasongen med litt varme uten å gjøre stort med skilleveggen.
Det er selvsagt et åpent spørsmål om denne endringen vil bli permanent:
Gammel erfaring sier at plast har en viss "hukommelse" som gjør at den søker tilbake til opprinnelig fasong hvis den ikke blir radikalt oppvarmet.
Og i tillegg vil skumplasten ligge på innsiden og forsterke dette ved å presse på......
Her finnes det en hårfin balansegang som gjør at det skal grubles. En annen sak er at slankere forskip vil gjøre den mer lo-girig, slik at man bør balansere med tilsvarende slanking av akterenden. Her er det ingen skillevegg, så det burde være enkelt. Pr. i dag er skroget ganske nøytralt: for noen uker siden padlet jeg i ganske grov medsjø og 8-9 sekundmeter uten å bruke roret: holdt kursen med et og annet sveipetak.
Litt slanking av bakenden kunne vært OK, men det trengs ikke mye; kanskje begynne med dette?

Ved en slankekur vil i tillegg hele kajakken legge seg litt dypere i vannet og antagelig bli noe tyngre å svinge, og det ønsker jeg jo egentlig ikke......
hotshot

Postby hotshot » 21 Feb 2014, 12:52

Jeg fant det:
Endelig noen som går foran så jeg slipper å gjøre ting først!
Lekebåt-modifisert Tsunami145: Forbildet er Sterling Reflection

Prøvepadling, inkl. balancebrace:

http://www.youtube.com/watch?v=c_1sxkLv ... s_yLBZC-pw

Stilstudie Deflection:

http://www.youtube.com/watch?v=1gKFoAOJ ... s_yLBZC-pw

Reflection rullesession:

http://www.youtube.com/watch?v=tyaTG8qI ... s_yLBZC-pw

Da er det håp om et nytt liv for Tsunamien når jeg får tak i en raskere båt.
hotshot

Postby hotshot » 22 Feb 2014, 00:40

Tekstversjon av samme historie:

http://www.paddling.net/message/showThr ... id=1625765

Og den inneholder en lenke som viser at kjentfolk har tenkt de samme tankene:

http://www.paddling.net/message/showThr ... 16#1349922

Tenker litt på hvordan man skal få "banan-bøy" på en Tsunami. Det slo meg at det svake punktet er lastelukene. Litt oppvarming på hver side her burde gjøre skroget ganske føyelig........ :twisted:
Må innrømme at prøveturen på videoen i forrige innlegg var fascinerende, virker som båten var blitt mye lettere å svinge.

Min opprinnelige tanke var å presse inn sidene for å lage mer flare og smalere vannlinje midtskips; er det mulig å kombinere?
hotshot

Postby hotshot » 24 Feb 2014, 12:22

"Den perfekte kajakk" trenger ikke være britstyle; jeg mistenker dette for å være en motesak. Det finnes en "familie" av sjøsterke kandidater som har kvittet seg med overhenget og oppnådd noen fordeler. Her er et nettsted som er verdt å studere nøye: både ganske avansert teori og praksis finnes her.
Bla. oppgis detaljerte data for de forskjellige kajakkmodellene på en måte som fullstendig danker ut de fleste andre jeg har sett:

http://www.qcckayaks.com/model.asp?model=q500x

Mer tilgjengelige eksempler på lignende design i vårt norske marked er Capella- modellene og Rockpool Taran.
Trenden mot brattere ender ser vi også i feks. Venture Islay og P&H Delphin.

En annen faktor er ende-volum: en lang og tynn baug gir retningsstabilitet, men gir det noe ekstra fart?
Jeg tviler: så vidt jeg kan se er dette også et ekspempel på "bortkastet lengde" og for oss som liker manøvrerbarhet, gjør det bar at båten blir tung å svinge. Så den lengden som "skaper fart", er ikke helt selvinnlysende. Jeg har skrevet før om at Tsunami 145 er "hulkinnet" i baugen: vil den går fortere hvis man "blåser den opp"?
hotshot

Postby qussuk » 24 Feb 2014, 21:03

Dette innlegget er vel en fortsettelse av "Kjøpe den perfekte kajakk?" ?
Jeg er enig i at hjemmesiden er forbilledlig med hensyn til teknisk informasjon. QCC er kjent for å lage raske kajakker for turpadling. Q700x er omtalt i Seakayakermag desember 2013. Q700 har følgende motstandstall, og er sammenlignbar med og kanskje bedre i høyere hastigheter enn Kayakpro Marlin:

Fart i knop:--------------2----- 3-------4-----4,5-----5------6
Q700X-------------------0,96--2,01--3,51--4,67--6,39--11,62
Kayakpro Marlin-------0,94--1,97---3,42--4,47--6,67--12,24

Q 500X ligner Q 700X i linjene.

Linjetegningene til Q500X viser nesten strak kjøllinje. Den er konstruert for å være rask og retningsstabil og faller kanskje utenfor de lekne egenskapene som du har signalisert at du vil ha med i den perfekte kajakk. Skorter ogå på forhandlere.
Gå mot vinden. Klyv berg.
Se mot nord.
Oftere.
qussuk

Previous

Return to Gjør det selv