Fiberfix ser spennende ut; kan sikkert brukes til mye rart.
Kanskje permanente reparasjoner mens man er ute på tur ?
I mellomtiden noe som også kunne vært en del av tråden om å lage Grønlandsåre.
Måtte bare komme i gang, så i helgen satte jeg saga i de to kanoårene.
Dette skal bli en hybrid slik som enkelte har vært litt inne på, heltre mellomting eksperiment.
Har vært vist før som konsept på noen bilder som sammenligner forskjellige årer.
Altså:
to kanoårer fra Clas Ohlson, koster ikke så mye mer enn materialene til en GP. Skal skråskjøtes og bli en kajakkåre.
Etter saging bør de fleste skjønne hva jeg har tenkt:

- C1splitParts778.jpg (72.38 KiB) Viewed 3624 times
Lagt sammen:

- C1splitCut779.jpg (49.91 KiB) Viewed 3624 times
Så tapet jeg dem sammen for å få en følelse av hvordan det blir:

- C1splitTape780.jpg (53.8 KiB) Viewed 3624 times
Slik det står, blir denne åra 223 cm lang. Det er litt mer enn jeg tror jeg vil ha. Thygesenåra mi er 215, jeg har fått en tendens til å gå ned i lengde mot 210 på Euro årer i det siste. Evt. lengre årer måtte bli hvis jeg får en raskere og lettpadlet båt......
Åra er litt venstrevridd: det skal vi ikke ha noe av, så for å få skjøten riktig, må lengden reduseres litt for å tilpasse dette.
P.t. veier den nesten nøyaktig 1300 gram: det er litt mye og svingvekten er for høy.
Bladene er drøyt 15 cm brede: det er jo Eurobredde, og kan godt reduseres litt. Jeg kan også tenke meg å spisse tuppene og gjøre bladene litt tynnere i kanten.
Jeg tenker det blir nok bladareal til at det ikke blir behov for å gripe "extended" helt ut i bladtuppen: i tilfelle kan det evt. gjøres mulig med litt spisse tupper. Gad vite om det noen gang har vært en bevisst metode blant naturfolkene?
Som man skjønner, blir dette litt "cut & try" fremfor en nøye planlagt maskinprodusert sak. Brukte håndsag , målebånd, tusjpenn og øyemål.
Ikke nøyaktig; dette skal justeres underveis, og hvis den blir lang eller stor, kan det bli snakk om å åpne splitten og fjerne gods til jeg er fornøyd.
Ingen vei tilbake, så da kommer det vel en fortsettelse etter hvert......
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.