Skjøting av treåre

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Skjøting av treåre

Postby hotshot » 21 May 2013, 21:34

Gammel Hertingeåre i boden bak hytta.
Var Venstrevridd 90 grader.
Konvertert til høyre ca 45 grader for noen år siden.
Skråskjøtt fra fabrikken; sagde opp skjøten og endret vinkel på bare en halvdel.
Skjøten ble ikke midt på skaftet, men jeg mistet mindre lengde slik.
Originalt 215, nå ca 208.
Høvlet og testet; innimellom ble halvdelene skrudd sammen for å teste at det ble rett.
Du kan se et gammelt skruehull.......
Sausa inn med Araldit og skrudd sammen mens det herdet for å holde i stilling.
Har holdt i flere år nå.

Image

Hertinge lager gode paddelårer. http://hertinge.nu/

Var vanlig i norske butikker før; kjøp eller ta vare på hvis du finner!

Nærbilder:

Image

Image

Jeg har en til hjemme som ikke er "snudd" ennå :D
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Skjøting av treåre

Postby Sven K » 21 May 2013, 21:51

man kan jo evt legge feks et carbon bånd rundt skjøten. West systems er lett og reinslig å jobbe med. fikk nettopp en ny pakke med resin og herder+noen
doserings-sprøyter og en box med graphite powder filler. denne brukes bla til beskyttelse av kjøler og ror på seilbåter. det blir slitesterkt og GLATT. kanskje fin til hjemmlaget kjølstripe/åreforsterkning/chineforsterkning.? oh..beklager digresjonen...
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby hotshot » 21 May 2013, 22:33

Når jeg har skjøtt "rør-årer" ved å lime inn en "plugg", har jeg ofte supplert med et utvendig rør i tillegg.
Det trenger ikke være så langt; tenkt formål har vært å hindre skaftet i å sprekke.
Til slike rør-skjøter har jeg dels brukt smeltelim (obs, overdreven varme kan svekke skaftmaterialer) eller Epoksy.
Rapid Epoksy varianter kan gjerne åpnes igjen med varme (samme advarsel som over), mens Standard Araldit er permanent; tåler like mye varme som skaftet..........

Og skrotnisse samler på rør som kanskje kan passe inni eller utenpå et fremtidig paddelåreskaft, eller noe annet.......

Og litt krympeslange forsegler skjøten og jevner ut overgangene
hotshot

Postby hotshot » 22 May 2013, 22:03

En av utfordringene ved skråskjøting av treåre var å holde halvdelene på linje mens limet herdet.
Derfor de to skruehullene som låste alt i stilling.
Som man skjønner av div. årediskusjoner, så skal det veldig lite skjevhet til for å påvirke egenskapene til åra merkbart.
Husker ikke detaljene i hvordan jeg gjorde ting, men det kan være en god ide å "spjelke" åra med en rett planke (evt. flere for å lage en "kanal som støtter på flere sider) for å holde ting i stilling under herdingen.

Mht. styrke så var denne åra sammenføyd/limt på midten med tilsvarende spor fra fabrikken uten ekstra forsterkning.
Så hvis jeg ikke bruker dårligere lim enn Hertinge, så burde det holde........
Araldit blå med lang fuge på treverk er jo omtrent "hel ved".
hotshot

Postby Kvase » 13 Jan 2014, 10:57

Dyslektiker
Valley Aquanaut st + Shoreline orginal = Atlantic LV + Perspectiv elvekajakk
Nordkapp LV glasfiber + PH Hammer

http://www.kajakknett.no/ + http://turliv.no/kajakklenker.html
http://youtu.be/YoB8t0B4jx4
https://www.youtube.com/watch?v=XOwl-bMfIkc
Kvase

Postby hotshot » 13 Jan 2014, 21:37

Fiberfix ser spennende ut; kan sikkert brukes til mye rart.
Kanskje permanente reparasjoner mens man er ute på tur ?

I mellomtiden noe som også kunne vært en del av tråden om å lage Grønlandsåre.
Måtte bare komme i gang, så i helgen satte jeg saga i de to kanoårene.
Dette skal bli en hybrid slik som enkelte har vært litt inne på, heltre mellomting eksperiment.
Har vært vist før som konsept på noen bilder som sammenligner forskjellige årer.

Altså:
to kanoårer fra Clas Ohlson, koster ikke så mye mer enn materialene til en GP. Skal skråskjøtes og bli en kajakkåre.

Etter saging bør de fleste skjønne hva jeg har tenkt:

C1splitParts778.jpg
C1splitParts778.jpg (72.38 KiB) Viewed 2196 times

Lagt sammen:

C1splitCut779.jpg
C1splitCut779.jpg (49.91 KiB) Viewed 2196 times

Så tapet jeg dem sammen for å få en følelse av hvordan det blir:

C1splitTape780.jpg
C1splitTape780.jpg (53.8 KiB) Viewed 2196 times

Slik det står, blir denne åra 223 cm lang. Det er litt mer enn jeg tror jeg vil ha. Thygesenåra mi er 215, jeg har fått en tendens til å gå ned i lengde mot 210 på Euro årer i det siste. Evt. lengre årer måtte bli hvis jeg får en raskere og lettpadlet båt......
Åra er litt venstrevridd: det skal vi ikke ha noe av, så for å få skjøten riktig, må lengden reduseres litt for å tilpasse dette.
P.t. veier den nesten nøyaktig 1300 gram: det er litt mye og svingvekten er for høy.
Bladene er drøyt 15 cm brede: det er jo Eurobredde, og kan godt reduseres litt. Jeg kan også tenke meg å spisse tuppene og gjøre bladene litt tynnere i kanten.
Jeg tenker det blir nok bladareal til at det ikke blir behov for å gripe "extended" helt ut i bladtuppen: i tilfelle kan det evt. gjøres mulig med litt spisse tupper. Gad vite om det noen gang har vært en bevisst metode blant naturfolkene?

Som man skjønner, blir dette litt "cut & try" fremfor en nøye planlagt maskinprodusert sak. Brukte håndsag , målebånd, tusjpenn og øyemål.
Ikke nøyaktig; dette skal justeres underveis, og hvis den blir lang eller stor, kan det bli snakk om å åpne splitten og fjerne gods til jeg er fornøyd.

Ingen vei tilbake, så da kommer det vel en fortsettelse etter hvert......
hotshot

Return to Gjør det selv