Tilpasning av båter

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Tilpasning av båter

Postby hotshot » 11 May 2013, 13:14

Man tager hva man haver, og modifiserer til egne formål!

Easky 13 er en traust sak, men den kan forbedres og bli morsommere.
Viktige "feil" er ryggstøtte type lenestol som gir lite justeringsmuligheter og dårlig trøkk i korsryggen.
Trykket mellom ryggstøtte og fotstøtte presser knærne ut og opp mot knestøtta.
Det gir solid kontakt med båten så man ikke detter ut eller sklir ved kanting, rulle og det som verre er.

Heldigvis får man kjøpt løse ryggstøtter i nesten alle padlesjapper.
Denne heter Voyageur og kostet noen hundrelapper; etter litt skruing og to små skruehull så det slik ut:

Image
Last edited by hotshot on 11 May 2013, 13:29, edited 1 time in total.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Tilpasning av båter

Postby hotshot » 11 May 2013, 13:27

Feil nummer to på Easky, høy cockpitkarm bak.
Hindrer layback rulleteknikk.
Cockpitkanten bak var drøyt 24 centimeter høy innvendig.
Dessverre er det vanntett skott bak som i så man "havkajakker".
Så det er ikke bare å klemme bakenden av båten flat.

Nå kommer vi til en veldig fin ting med plastbåter: de blir myke når de varmes opp :D
Så da var det frem med varmepistolen og "forsiktig" oppvarming av dekket mellom skottet og cockpiten.
Det er en fin balansegang mellom for lite og for mye her :?

Heldigvis er det bra klaring mellom cockpitkarmen og dekket på Easky.
Denne plassen trenger man for å få på spruttrekket, og jeg har opplevd før at denne manøveren krymper dette mellomrommet.
Det kan bli problemer med å tre strikken bak på spruttrekket under karmen bak.
Da jeg hadde fått plasten passe myk og mør, la jeg derfor en hageslange rundt under cockpitkarmen bak før jeg satte meg på den.
Det var greit, for jeg hadde jo ikke varmet selve karmen: den skal ikke deformeres.
Jeg har "brent" meg på slike ting før, så jeg var ganske forsiktig: denne båten er fortsatt ganske pen å se på, får være snill :lol:
Resultat? Ikke lett å se forskjell uten å måle, men jeg fikk senket karmen ca 2 cm til rundt 22 cm.
Sammen med ny ryggstøtte som flytter rumpa litt forover, gjør det at jeg med maks. svai så vidt klarer å legge hodet mot bakdekket når jeg sitter på land. Hjelmen fyller jo litt også, så da er jeg kanskje i mål? Kan alltid ta mer siden:

Image
hotshot

Postby sako. » 12 May 2013, 09:29

Her var det kreative løsninger :-) Et lite tips / spørsmål: De skruene du har festet det nye ryggstøet med i setevangen ser ut til å stikke langt ut? Disse vil i så fall gnage hull på en tørrdrakt i løpet av kort tid...
Arrow Play
Tahe Wind Duo
Werner Ikelos BS 205
Werner Little Dipper BS 210
Leder FKK
sako.

Postby hotshot » 12 May 2013, 10:48

Ja jeg har tenkt tanken selv:
Skruene satt der originalt, men stroppen til det gamle sofasetet var festet på "baksiden" av vangene.
Jeg flyttet stroppen over til innsiden for å få mulighet til å dra seteryggen litt mer forover uten å lage nye hull i båten.
Skruehodene er koniske og det sitter en plastskive med forsenket hull under hodene; det hjelper nok litt.
Dvs. situasjonen har ikke blitt så mye verre enn før.
Beslaget som sitter på stroppen er nok like ille som skruene........
Litt padding kan kanskje løse evt. problemer ved å lage et ekstra "krater" til "mekanikken".
De fleste elvepadlere legger på litt polstring på sidene for å sitte fastere i båten uansett.
Men skal teste litt først for å se om ting passer/funker før jeg videreutvikler.

To nye hull som måtte borres er til stroppefester bak på cockpitkarmen.

Et annet triks som finnes på de fleste kajakker som har vært hos meg, er dreneringshull i cockpitkarmen for å gjøre det lettere å tømme kajakken helt for vann nå den er på land. Et av dem er synlig i forgrunnen på bildet som viser seteryggen.
hotshot

Postby hotshot » 12 May 2013, 21:48

Har vært ute og testet litt på lekeplassen i elva ("babysurf" type Sven K.):

Jeg syns festeskruene for ryggstøtta sitter for lavt.
Da trengs det noen nye huller eller noe sånt og det var greit å ikke legge for mye arbeid i endring av originalkonseptet.
En løsning er å lage slisser/hull til remmene i sidevangene på setet, da kan man evt. også forlenge en eller begge remmer forut og lage justeringssystem som er lett tilgjengelig etter at man har satt seg. Er i tenkeboksen, men det varer nok ikke lenge......
I løpet av dagen har jeg for øvrig fått en mer positiv innstilling til denne kajakken. Den er faktisk ganske grei å surfe i små formasjoner og svinger ikke så verst hvis man tilter den skikkelig.
hotshot

Postby hotshot » 17 May 2013, 23:26

Da har jeg flyttet festene til ryggstøtta opp og frem:

Image

Flyttet festet frem fordi jeg ville lage litt "hengekøye" slik at stroppen pendler når man legger seg bakover.
Da blir det omtrent slik:

Image

Baktanken er at hoften legger seg oppå ryggstøtta og blir beveget ned og forover når man legger seg bakpå.
Det er en hjelp når man skal gjøre layback rulle samtidig som man får godt trykk mot korsryggen mens man sitter oppreist.
Funka :D
hotshot

Postby hotshot » 23 Nov 2013, 00:00

Rockhopper, senking av bakkant sittebrønn.

Umulig å legge seg bakpå i denne kajakken, sargen er for høy bak og setet sitter så langt bak at man får sargen i korsryggen.
Setet må flyttes forover; under testpadling satt jeg så langt som mulig foran på setet og ønsket meg enda lenger fram.
Mulig det vil påvirke skrogbalansen, men det får vi finne ut av senere: jeg mistenker en del båtdesignere for å lage støpeformen før skrogfasongen er tilstrekkelig utprøvd, og så ender de opp med slike problemer. Eller så blir båtene testet av folk som aldri lener seg bakover.....

Men først må sargen senkes, så da demonterte jeg bagasjestrikken og setet. Påfallende at strikken sitter med solide innstøpte skruefester, men setet er festet med noe svært små selvgjengerskruer direkte i plasten, se bilde:

RH340before745.jpg
RH340before745.jpg (42.4 KiB) Viewed 6465 times

Øvelsen består i tålmodig oppvarming av det "innhule" bakdekkområdet mellom sargen og vanntettskottet.
Undersiden av sittebrønnkanten ble og så oppvarmet. Det gjelder å bruke såpass med tid at plasten blir noenlunde gjennomvarm, men ikke så mye at den "kollapser". Plasten i Rockhopper viste seg å være lett å bearbeide; når du lett kan lage merke i den med fingerneglen, er overflaten myk nok. Jeg la en armert fylleslange til vaskemaskin i mellomrummet mellom sargen og dekket. Det hindrer at man klemmer alt så flatt at det ikke blir plass til spruttrekket etterpå:

RH340slange746.jpg
RH340slange746.jpg (58.32 KiB) Viewed 6465 times

Så presser man alt ned med hender, knær og andre kroppsdeler eller verktøy og venter til det er avkjølt. Før operrasjonen var kanten ca 29 centimeter høy, etterpå var den ca 26 centimeter, ikke fullt så lavt som Easkyen min, men en brukbar forbedring. Målte ofrresten Easkyen, og karmen på den var nok litt høyere enn rett etter at jeg modda den: plast har "hukommelse" og slike endringer har en tendens til å gå tilbake litt med tiden. Man kan se at "pølsa" rundt kanten på sittebrønnen på Rockhopperen er litt flatere enn før, men ellers er ikke endringen særlig synlig for et utrenet øye. Slangen ligger der fortsatt "for reference":

RH340after747.jpg
RH340after747.jpg (40.25 KiB) Viewed 6465 times

Det er bedre nå enn før endring, men seteflytting er fortsatt nødvendig. Og "kneebumps" er også med i planene.......
Egentlig syns jeg kanskje baugen er litt vel hulkinnet også, så den kunne godt vært "blåst opp" litt......
hotshot

Postby Sven K » 23 Nov 2013, 12:49

smart. Som vindentusiast, har jeg drevet endel med seteflytting. setet frem gir noe bedre kontroll i motvind og det blir betydlig lettere å ligge på bakdekket.
Ulempen er at den lettere tverrer i medvind/sjø.
P&H Baidarka Explorer.
(wilderness Tempest 170rm)
ivalu
king island
Sven K

Postby J.Jensen » 23 Nov 2013, 17:33

Skulle ut med setet i Zegul'n for å flytte det fram, men det er bonda fast med noe som ligner på sort sikaflex (egentlig mest likt PR1422 B1/2 for de som vet) og turte ikke bare bryte det løs. Var nesten litt redd for å delaminere gulvet under setet - for det satt godt.
Må vel finne noe å skjære med, men jeg syns det var unødig av dem å lime i tillegg til sidebolter og frontbolt...
Zegul 520LV A-Core - Tahe Greenland Touring - Thygesen GP
Grønlandsruller - GUE Dykker - CrossFit instruktør/fanatiker/atlet?
J.Jensen

Postby hotshot » 24 Nov 2013, 00:12

Hvordan reagerer dette stoffet som de har brukt på varme?
Smelter, mykner eller slipper det taket ved en "trygg" temperatur?
kanskje du greier å pirke/spikke ut en liten bit som du kan teste på?

Behovet for brutal innfesting av sete avhenger av hvordan fotstøtter og ryggstøtte er festet.
På Rockhopper er ryggstøtta festet i setet og fotstøtta i skroget: det gir påkjenning på innfestingen av setet når du sparker fra.
Da er det litt betenkelig at setet sitter med svært små skruer uten noen form for beslag.
På nye elvekajakker er ryggstøtta forankret via stropper som er festet i skroget og setet "deltar ikke" i kraftutvekslingen.

Mht. seteflytting, er Sven's betraktninger riktige og velkjente: Rockhopperen har heldigvis nedsenkbar styrefinne som vil kompensere.
Men jeg merket jo selv på de små surfeforsøkene på Lysakerelva og underveis nedover elva, at man havner veldig lett på tvers med skarp baug uten tilsvarende former bak når man ikke har finnen ute. Og i grunn steinete elv vil man helst ikke stikke ut ting som kan bli ødelagt.
hotshot

Next

Return to Gjør det selv