Dekksluke pakninger

Forumet for de nevenyttige
Bygger du eller modifiserer du egen kajakk? Gjør du reparasjonene dine selv? Eller har du gode ideer eller spesielle prosjekter på gang?
Del gjerne dine erfaringer her inne

Dekksluke pakninger

Postby hotshot » 18 Jun 2017, 08:12

Dekksluker av hard plast eller glassfiber forekommer fortsatt og krever en eller annen form for tetning.

Kjøpte nettopp en brukt Azul Xenon (omtalt i juniturer og "kajakker"). En grunn til at den var billig, var store generøse luker med total mangel på tetning. Jeg vurderte ikke å sette den på vannet før dette var ordnet. Som en foreløpig løsning la jeg et gammelt neopren spruttrekk under den bakre luka. Med stramme festestropper blir dette en provisorisk pakning og ganske tett.
Til luka forut klipte jeg ca 3 cm brede strimler av neopren og limte fast under lokket med kontaktlim. Aquasure kan brukes og er kanskje bedre, men kontaktlim "hugger" slik at man slipper å holde delene på plass mens limet tørker. Ideen for øvrig er at pakningen skal bli en "vinkel" som dekker både den flate toppdelen av lokket og sidekanten for å tette både pga. press fra stroppene og kantene som presses rundt lukekarmen. Materialet er fraklipp av en gammel våtdrakt i barnestørrelse. Disse er ganske vanlige på loppemarked, billig råvare......

AzulLukeIMG_1791.jpg
AzulLukeIMG_1791.jpg (93.4 KiB) Viewed 146 times

Forslag til meg selv om løsning på denne oppgaven neste gang det trengs: selvklebende tetninglister til bruk i vinduskarmer.
Ikke sikkert det blir noe bedre, men bør være lettvint. Ser også for meg at vi er inne på en løsning hvis man ikke finner gummilokk i riktig størrelse.

Nedi hullet kan man også skimte at jeg har lagt inn en flytepose fordi det ikke er noe vanntett skott som skiller lasterom og sittebrønn.
Sjelden å se slikt på nyere kajakker, dette sier noe om årgangen.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Return to Gjør det selv