Dagens kajakk

Dagens kajakk

Postby hotshot » 03 Aug 2013, 22:04

Jeg er stadig ute og tester/leker med ymse elvekajakker og andre farkoster.
Det blir kanskje litt misvisende å legge dette inn i avdeling for "turblogger";
på elva kan du padle i timevis uten å omme av flekken........

Seven Eleven:

I dag var det fortsatt lite og gjørmete vann i "laboratoriekulpen" min, så da var det like greit å sjekke ut noe litt annerledes.
Valget falt på Necky Gliss: Seven eleven står med tall på dekket og er lengden i fot/tommer.
Slik ser den ut:

NeckyGlissAug13-266.jpg
NeckyGlissAug13-266.jpg (35.79 KiB) Viewed 7985 times

Veldig flat, også på undersiden.
Den er litt ute av balanse for meg, hekken ligger under vann når jeg sitter stille på flata.
Skal kanskje flytte setet/ryggstøtta: det vil kreve spruttrekk med tuben langt foran....
Cockpiten er en litt smal keyhole størrelse.

Kajakken er helt grei å padle. en lang "playboat" etter dagens normer: nesten 240 cm og 64 cm bred og med brede flater foran og bak. Den er fra tiden da man lagde asymmetriske kajakker (flate bak), før baklengssurfing ble så veldig vanlig.
Lar seg derfor sternsquirte et godt stykke opp selv på flattvann.

Litt begrenset hva man ser om denne på nett, et fint bilde her:

http://www.flickr.com/photos/vic-tim/2915314658/

En del positive reviews, og enkelte fremhever den som egnet til surfing på sjøen:
http://boatertalk.com/forum/BoaterTalk/1113564

Kanskje verdt å teste?
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Re: Dagens kajakk

Postby hotshot » 09 Aug 2013, 22:17

Black day in July:

http://www.youtube.com/watch?v=DPXL3iEVnCM

tilbakeblikk, vi er flere som ikke får skrevet rapportene våre når vi skal.
Man skal ikke bare skrive om de gode dagene.

Tilbake til elvepadling ca 20.juli etter en flattvanns-sommer, selv om elva var temmelig flat den også.
En dårlig dag; alt var uvant. Mindre kajakk og kortere åre. Jeg som husket denne båten som fjellstø..... :?
Noen sier at elvepadlere sliter med rulle i havkajakk: dette ble motsatt. Merkelig, jeg har jo rullet mye mer på elv.

Diverse rulle-trening som ikke gikk så bra, måtte skifte side for å komme opp noen ganger osv.
Storm roll og sånt ble ikke aktuelt. Slet med å komme rundt under kajakken, ingenting stemte.
For lite klær under tørrtoppen så jeg ble frøsen, og så til slutt en årsak til at alt føltes feil:
Jeg hadde ikke giddet å se på utstyrslisten da jeg dro ut: glemt redningsvest :shock: :?
Egentlig litt rart at det skulle bety noe fordi vi har jo alltid rullet uten vest og jakke i basseng uten problemer.
Fullmåne omtrent på denne tiden kan være en annen årsak..... :roll:

Egentlig ikke noen god presentasjon for "hovedkajakken" min, Dagger RX 6,9.
Modellnummeret er som vanlig for kajakker, lengden i fot.
En underlig ting er at Dagger lages både i England og USA, og det viser seg at de ikke er ilke lange.
Visste dere forresten at lengden på plastkajakker er avhengig av fargen?
Plast med forskjellig farge krymper ulikt når den tas ut av støpeformen.

Her er kajakken ved kulpen:

Kulpen20juli252.jpg
Kulpen20juli252.jpg (58.14 KiB) Viewed 7934 times

Og slik ser den ut i profil; mye spring på disse små klumpene:

RXLekebåt253.jpg
RXLekebåt253.jpg (57.99 KiB) Viewed 7934 times

Nå flere uker senere er alt sgs. glemt og jeg er venner med kajakken igjen....... :D
hotshot

Postby hotshot » 17 Aug 2013, 21:44

Jomfrutur i dag med ny kajakk Eskimo Diablo, beskrevet under august turer:

viewtopic.php?f=4&t=5188&start=30

Kajakken er litt "Old School", doble knekkspant ala Prijons havkajakker osv. som i praksis betyr et ganske rundt tverrsnitt.
Dette er en klassisk river runner; hvis den hadde hatt mer volum, ville det vel vært en Creek båt.

De fleste Eskimo modellene har vært utviklet i tre "generasjoner".
Denne Diabloen er tredje generasjon som kom i 2005 så vidt jeg skjønner.
Mulig det kom flere siden, men det virker som Eskimo er out of business, så kanskje det var siste?
De overliggerne som fortsatt selges enkelte steder, ser ut til å være tredje generasjon.
Jeg hadde en stund en Eskimo Salto Creek båt fra annen generasjon: de var "COEX molded" og hadde materialproblemer.
Solgte den fordi jeg ikke ble venner med padleegenskapene; andre (lettere?) padlere har likt den godt.

Diablo ble brukt en del i ekstremutfor konkurranser før moderne creekbåter tok helt av: Green Boat og Stinger fyller vel en tilsvarende nisje i dag? Kanskje like greit å sjekke specen med det samme:

Sakset fra den engelske representantens side som også inneholder et klart og tydelig bilde:
http://www.wwc.co.uk/product_view.php?id=238

Dimensions:

Length: 280cm
Width: 62cm
Weight: 18kg
Volume: 275lt
Cockpit: 91cm

Dvs. at den er lengre enn de fleste Creek båter, ikke særlig bred, lett bygd til å være så stor, volumet er ganske moderat.
Som forventet, er den lettpadlet og relativt rask på flattvann, og overraskende lett/rask å snu, den runde bunnen gir lite primær, men god sekundær stabilitet. Ganske bra med spring til å være en såpass tradisjonell design gjør at den takler ganske stort vann bra:

http://www.youtube.com/watch?v=rWo552GXj0k

Og den surfer visstnok bra.
x,,,...
hotshot

Postby hotshot » 18 Aug 2013, 15:38

Og her er Diabloen på vei ut i sjøen for første gang....

DiabloLaunch220.jpg
DiabloLaunch220.jpg (118.92 KiB) Viewed 7886 times
hotshot

Postby hotshot » 20 Aug 2013, 21:32

Mer Diablo; tok en tur i lekekulpen etter å ha hvilt middag.
Ingen fotograf, bare et bilde med mobilen:

DiabloKulpen273.jpg
DiabloKulpen273.jpg (64.59 KiB) Viewed 7858 times

Testet med TyWarp og PowerHouse årer, begge deler funka fint; jeg blir stadig mer begeistret for den korte Powerhouse.
Med de store bladene blir ikke lengden på bare 194 cm noe handikap. Men det hører hjemme i en åretråd.....

Diabloen er lettpadlet, lett å svinge og nå er det blitt såpass vann i elva at det gikk å surfe litt. Ikke nok til å kalle det en test, men moro lell.
Tror den vil bli grei surfe også når det blir mer futt. Prøvde litt stern-squirt: den flyter litt for godt til at det går på lat vann.

Det ble en del rulling: Vannet er kaldere; snart tid for å begynne med hette og neopren "undertøy" hvis det skal bli mye "nedetid".
Prøver fortsatt foroverlent rulle: det går egentlig noenlunde bortsett fra at jeg sitter temmelig oppreist. Denne rulleteknikken er jo basert på at man sitter forover og beveger kroppen lite og at armene gjør mye av jobben: Gamle reflekser betyr at jeg bruker kroppen mye når jeg ruller.

Sekundærstabiliteten gjør Diabloen godt egnet til å ligge lavt med sveipende støttetak (Sic).
Jeg har aldri fått til "Statisk Støtte" (Sic), men med Diabloen var jeg ikke langt unna, lite som skal til for å holde seg flytende.
I denne stillingen ligger bakdekket lavt i vannet, og det er skrådd/utskåret bak sittebrønnen (Sic) slik at man mister Flare ( :? ) i dette området.
Mulig det er gjort for å slippe vann fort i ekstremsituasjoner eller for å gi bedre plass til åra. Det er synlig på bildet ovenfor som en skygge på siden av bakkdekket. Hadde dekket bak hatt full bredde, ville sekundærstabiliteten når man ligger tilbakelent blitt enda bedre.
Men liten skrogbredde betyr at kroppen ligger lavt i vannet, og det virker jo i gunstig retning.

Litt Old School, men det gjør den til en fin plattform for å gjenoppdage ting jeg burde lært bedre i gamle dager.
Og den forteller meg at jeg "trenger" en smal kajakk med Flare (norsk ord?) og spring for å blir "bedre" til å rulle.
Mange av de farkostene jeg har brukt i det siste er nok en utfordring mer enn et hjelpemiddel.
hotshot

Postby hotshot » 07 Sep 2013, 21:30

dobbeltpost, se nedenfor
Last edited by hotshot on 07 Sep 2013, 21:36, edited 1 time in total.
hotshot

Postby hotshot » 07 Sep 2013, 21:35

I dag har jeg lekt med Necky Jive 8'10":

JiveFront293.jpg
JiveFront293.jpg (43.5 KiB) Viewed 7787 times

Jiven har flare i nedre del av skrogsidene, men skal ikke kantes mye før dekket er under vann.
Den er heller ikke så veldig bred, så den er litt "Old School" på tross av et planende flatt bunnparti.
I tillegg lovlig lang til å være lekebåt, men i dag ble det mest åretest og rulletrening.
Litt årekommentarer kommer under "Annet utstyr": test av div. årer.
hotshot

Return to Elvepadling