Film og foredrag i Kristiansand

Film og foredrag i Kristiansand

Postby PilOgBoge » 20 Nov 2011, 20:53

Det er fremdeles padlesesong, men torsdag 1. desember prøver vi oss med en liten samling uten båt for interesserte i elvepadling nær Kristiansand. Elvepadlere er jo gode på å kjøre bil, så kanskje noen av dere utenbys fra finner fram en torsdag kveld? Tommy van Pelt snakker, og vi sjekker interessen for forskjellige kurs. Mer info på facebook-gruppa "Padlere i sør", og for dere andre som ikke er på facebook er det bare å sende en PM. Hjertelig velkommen!
PilOgBoge

Re: Film og foredrag i Kristiansand

Postby PilOgBoge » 02 Dec 2011, 17:58

Vi må anbefale andre å prøve dette konseptet: fullt klubbhus og intet mindre enn et filosofisk foredrag med innslag av film! Filosofien hadde naturlig nok en del til felles med Lars Verket sin padlosofi. Man får ikke tenkt så mye på elva, i motsetning til på havet, men for noen er det å tømme hodet for andre tanker akkurat det som skal til. Det er bare full konsentrasjon som nytter på elva. Og hodet blir nullstilt. Jeg er ikke sikker på om vi blir bedre mennesker, men det er OK om det stemmer (dette var ikke Tommy sin påstand...).

Jeg for min del er ikke helt ferdigtenkt på om norsk kultur har et negativt syn på elva. Kan det stemme? Vi er jo et av verdens beste elveland, ikke bare padlere kommer hit for å se fosser. Likevel er de fleste elvepadlerne utenlandske turister. Nøkken og bukkene bruse-trollet er ikke noe hyggelige, og jeg kommer ikke på noen flotte norske historier med elva som helt. Tommy hadde fine eksempler på forskjellige andre kulturers positive syn på elver. Selv kan jeg ikke huske å ha sett på elva som farlig eller negativ noen sinne, men jeg kan komme på noen andre negative synsvinkler på naturen:

Gamle folk i min barndom var unaturlig redde for isbreen. Det bodde rett og slett en drage i isbreen der jeg kommer fra, og folk husket hvordan de gikk underlige omveier i gamledagers gamledager. Fjelltoppene var det engelskmenn som "oppdaga" for oss. Engelske lærere og lorder var de første på alle de flotteste fjella. Jeg mener å ha hørt at de bratte fjella ble sett på som stygge, i motsetning til grønne marker.

Kanskje blir noen av publikum aktive elvepadlere. Og kanskje er det barna deres som blir det. Det er i alle fall veldig hyggelig med positiv eksponering på elv, alle er ikke tanketomme foam-boater-dudes.
PilOgBoge

Return to Elvepadling