Celtic åre

Celtic åre

Postby yr » 13 Jun 2017, 20:46

Har padlet ca 15 turer med min nye Celtic 650 karbon åre i alle forhold. Jeg opplever av og til å miste padletak, fordi åra plutselig skjærer ned i vannet. Jeg har prøvd ut forskjellige vinkeler på årebladet, uten at det hjelper. Padlestilen er vel en mellomting av høy og lav åreføring
Dette er noe jeg ikke har opplevd på noen av de andre årene mine.
Er det noen som har erfart det samme med denne åra?

PS.
Finner jeg ikke ut av dette, er muligheten stor for at det ligger en Celtic 650 karbon åre til salgs på forumet ;)
yr

Re: Celtic åre

Postby hotshot » 13 Jun 2017, 23:44

Har ikke erfaring med denne åra, men fenomenet dukker gjerne opp med "skjeformete" blader.
Hvis det i tillegg er markert krumning i lengderetning blir det enda mer merkbart.
Særlig ved sveipetak og rulle har de en tendens til å skjære ned. Det er en treningssak å håndtere dette.
Kan ødelegge selvtilliten hvis du har en upålitelig rulle.....

Ved foroverpadling virker slike padler effektivt hvis du prøver deg på "Ving-åre teknikk" ved å starte taket nær båten og sveipe utover.
se på videoer av gode konkurransepadlere med Ving-åre. Når du har lært det, blir det automagisk og gir en fartsgevinst samtidig som det sparer krefter. Dessuten moro å leke med......

https://www.youtube.com/watch?v=KGATHwnvIFs

Det motsatte er årer med Dihedral, typisk for Werner. De er "selvstyrende" og lette å håndtere.
Teoretisk mister man noe effekt, men ved vanlig padling er ikke dette så veldig merkbart: gevinsten ved avslappet padling retter opp noe av tapet.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby yr » 14 Jun 2017, 15:22

Takk for tipset. Høres fornuftig ut, det du sier. Jeg brukte mye vingåre for noen år siden,men opplevde ikke at den oppførte seg på samme måten. For prøve å padle mer vingteknikk, så får vi se om det kan hjelpe :)
Høyst sannsynlig så er det vel ( dårlige??) teknikken min som har skylda. :lol:
yr

Postby hotshot » 15 Jun 2017, 06:25

hotshot

Postby veltern » 15 Jun 2017, 08:15

hotshot wrote:http://canoe.org.au/2012/03/25/what-you-need-to-know-about-kayak-paddle-blade-shapes-and-sizes/

Nyttig link du har funnet frem til der, "HotShot".
Godværspadler
veltern

Postby Miamaria » 15 Jun 2017, 11:17

Jeg har Celtic-åre (600 antagelig), men har aldri vært borti det du beskriver.
Padlebloggen min
• Tahe Reval Mini • Nelo Inuk • Valley Avocet • Valley Nordkapp LV • Werner Shuna • Bracsa FW
Miamaria

Postby hotshot » 15 Jun 2017, 16:17

Jeg har en VKV åre med "skjefasong" og en ditto gammel carbon/Kevlar elvepadlesak av østeuropeisk opprinnelse.
Det er særlig ved sveipetak og sveiperulle man kan bli lurt hvis man slurver litt med bladvinkelen, kanskje ikke så mye ved ryddig foroverpadling på flattvann. Med litt grov sjø og på elva skjer det lettere at man ikke passer på. Men som sagt, jeg har ikke prøvd Celtic, bare opplevd tilsvarende ting med andre årer.
hotshot

Postby hotshot » 12 Sep 2017, 18:03

Og siden sist har jeg altså kjøpt en Select X-fiber åre hos Seabird.
Må innrømme at utseende og strøken finish bidro til å friste!
Bladtverrsnittet på denne er vanskelig å bedømme; den kan gi inntrykk av å ha dihedral, men nærmere undersøkelse viser at bladet er ganske flatt på tvers. Bilde med en flat list lagt på tvers av "Power" siden av bladet. Kuttet et hakk i lista for at den skulle passe rundt "ryggraden" på åra:

20170912_135151XfiberPower.jpg
20170912_135151XfiberPower.jpg (57.05 KiB) Viewed 78 times

Og det viste seg da åren ble prøvd for første gang i havgapet ved Kvitsøy, at den svake skjeformen som avsløres på bildet av lysstripe mellom blad og trepinne, var nok til at støttetakene føltes mindre trygge enn med en åre med tydelig dihedral.

Plan B er: jeg kjøpte største utgave av denne åra med 720 cm2 bladareal. Hvis jeg skjærer litt langs begge sider, vi bladet bli smalere og få en annen gange i vannet. Jeg vil fortsatt ha et brukbart bladareal.........
hotshot

Return to Anmeldelser