Re: SeaBird Designs 4 nye modell bilder
Absolutt at folk har ulike preferanser...
Men bakgrunnen for påstanden min er jeg tror mange padlere idag havner i kajakker som er overdimensjonert ift. vekta på padleren og volumet i kajakken. Jeg tror derfor at svært mange av disse som i utgangspunktet ønsker en romslig turkajakk ikke helt vet hva dem ønsker...
Jeg har nemlig selv vært en slik kunde...
Skulle ha min første kajakk og den skulle jeg bruke på tur... Jeg endte opp med en god kajakk, men den var noen hakk for stor for meg i volum.
Men dette blir jo forsåvidt mest noe forhandlerne må ta stilling til/ansvar for, men også produsentene har mulighet til å påvirke dette gjennom hvilke opplysninger dem gir om målgruppa for kajakkene dem produserer.
Det var derfor jeg foreslo av den minste victory'en kanskje blir noe misvisende ved å hete LV bak når den tross alt har en lastekapasitet på 135kg og et såpass volumiøst design...
Bakgrunnen for påstandene mine er at jeg opplever at dem som har for store kajakker har problemer med å kontrollere båtene sine når det blir sjø og vind. Disse eksemplene har jeg sett både når jeg avholder kurs og ved ulike sammenkomster med padlere på ulike nivåer.
Da min samboer skulle ha seg ny båt for en tid tilbake siden så ble dette enda mer klart for meg...
En padler på 60kg har nemlig absolutt ingenting å gjøre i mange modeller som er regnet som "små" i dagens marked...
TideRace Xcite for eksempel er en glimrende kajakk, men som etter min mening er uegnet for en 60kg's padler om den skal padles ulastet... Da min kjære padlet denne i sterk vind så måtte hun jobbe ekstremt
hardt for kontrollere den og turen vi padlet da var langt mer slitsom enn morsom...
TideRace har etter dette kommet med Xcite_s som sannsynligvis ville blitt valgt som kajakk for henne om denne var på markedet da...
Det største problemet var faktisk å finne en kajakk med en cockpit som var tight nok og med lårstøtter som passet hennes benlengde...
DET var ikke lett....
I skyggen av ulike ror/senkekjøl debatter så mener jeg dette med å kunne sitte passe-tight og kunnekontrollere båten er like viktig om kajakken har ror bakerst som om den har en senkekjøl....
Kjempekult at dere kommer med en ny serie...
Blir spennende å prøve.