Test av diverse årer

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: Test av diverse årer

Postby hotshot » 17 Aug 2013, 01:14

Du nevner ikke høy/lav åreføring: min erfaring er at brede blad kan funke ved lav åreføring bare man ikke begynner å dra før hele bredden av tuppen på bladet er i vannet under isettet. Hvis man er for ivrig, får man vrikrefter på bladet som gir påkjenning på håndleddet. Som nevnt andre steder, har jeg kuttet litt av "nedre hjørne" på noen blader for å spare håndleddet. Det skal lite til.

Denne operasjonen er det motsatte av typiske player årer som krever høy åreføring for ikke å gi håndleddsbelastning.
Min TyWarp åre har en viss slik fasong: den har fått kuttet litt av nedre hjørne fordi den ble for tøff.
En ekstrem variant av "player" åre er Robson Oracle:

http://www.robson.cz/whitewater-paddles.htm

Disse bildene kan gi noen ideer om asymmetriske design varianter.
Jeg hadde en Oracle Stud som jeg solgte: den føltes ikke så ekstrem, selv om den har store blad.
Werner Sherpa er vel ikke så stor, så hvis du kapper bladet, blir det vel ikke så mye igjen?

Til slutt: skulderpendling og kroppsrotasjon er også elementer som får åra lenger ut fra båtsiden.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby EnTil » 17 Aug 2013, 08:00

Powerhouse og Sherpa skal i utgangspunktet ha hhv store og middels store blader. Men legger jeg bladene over hverandre, er forskjellen forbausende liten. Jeg ser at med 197 cm total årelengde blir skaftlengden noen cm kortere hos Powerhouse, så Powerhouse har noe lenger blad. Men bredden nærmest skaftet er så ltien at forskjellen, visuelt, blir minimal. Samtidig kan nok små forskjeller være godt følbare, siden disse årene omtales som ulike.

Jeg bruker middels høy til høy åreføring og nokså mye kroppsrotasjon med kort åre i bred kajakk, det gjenstår å se hvordan skuldra mi takler det, men det gikk bra for skuldra på turen jeg nevnte i mitt forrige innlegg. Med høy frekvens blir det imidlertid energikreende med så mye kroppsrotasjon som jeg anvendte sist tur, må nok begrense en del. Eller legge mer kraft i takene, så frekvensen kan reduseres. Men kraft over tid er skulderfiendtlig, bare lov ved akselerasjon for å fange surf (snakker om meg selv.)

Nå er det ikke rotasjonen rundt åreaksen som plager meg, så det er ikke i årebladets tupp jeg primært ønsker å fjerne bladareal.

Jeg har uttrykt meg uklart, er visst blitt oppfattet slik at jeg med bladets nedside tenker på den delen som er lengst fra skaftets midtpunkt. Jeg mente ikke det, Jeg pratet om oppside og nedside av bladet mens jeg forestiller meg åreskaft i horisontal stilling og bladet vertikalt.

Da er det bladareal nederst nede nærmest åreskaft jeg har lyst å fjerne noe av bladet, slik at åra blir mer lik player-årene i den forstand at bladet tillater åreisett nær kajakkside. Det erdette som er gjort på åra Riot Styk, den ser jo ut som om den er "operert på":

http://www.rivrstyx.com/html/the_riot_styk.html

Det er bare dersom slik operasjon skaper trøbbel i form av vridningskrefter rundt åreskaft som roatsjonsakse jeg vil fjerne areal på bladets oppside. Da vil Sherpa bli mer lik player-årene Werner Player og Sidekick i den forstand at årebladet ikke vil dunke så lett i kajakken ved åreisett.
EnTil

Postby hotshot » 17 Aug 2013, 10:47

Jeg tror vi forstår hverandre riktig: "
nedside" oppfatter jeg som den halvdelen av bladet som treffer vannet først ved lav åreføring. Og det er den siden som evt. treffer kajakken.......

Og på bildene i lenken mitt forrige innlegg vil du se at for eksempel. Robson Oracle har en ganske tydelig utskjæring som minner om Jimy Snyders design. Dette i seg selv vil ikke gi noen økt håndleddsbelastning, men med "player" design hvor hele bladet er "downtiltet" vil "hjørnet" komme lenger unna aksen og gi mer vridningskraft.

En annen sak er at det er bredden nærmest enden av åra som har mest å si. Min nye AT Oracle tur åre (AT har brukt samme modellnavn som Robson :shock: ) er ganske smal inne ved skaftet og får derfor ikke så stort areal. Men den føles likevel som en "kraftig" år fordi den er bred i tuppen. Det er antagelig også dette som gjør den egnet til både høy og lav åreføring.

http://atpaddles.com/paddles/touring/ad ... acle_glass

Denne utformingen gir jo også brukbar klaring mot kajakkskroget.
hotshot

Postby hotshot » 20 Aug 2013, 21:52

Tok et bilde av fire årer i dag, så man kan sammenligne dem direkte:

ElveÅrer278.jpg
ElveÅrer278.jpg (69.05 KiB) Viewed 5792 times

Powerhouse er klassisk Werner design og ganske riktig bred innerst på "undersiden".
Det er en kompensasjon for å balansere ut den skrå tuppen, men kanskje litt unødvendig?

Tywarp er en moderat "downtilt player" design, altså en svakt nedovervinklet åre med litt lekepadleegenskaper.
Jeg har sagd av ørlite grann av "hjørnet" nederst i tuppen; knapt synlig, men åra blir merkbart "snillere".

Adventure Technology Oracle (grønn) er egentlig en flattvannsåre og lenger enn de andre. Bladarealet er mindre, men dette er tatt inne ved skaftet, og åra føles kraftig likevel pga god bredde ytterst. En smart design som viser at man kan ta bort areal innerst uten å ødelegge annet enn rå "flatekraft" ved støtte og rulling. Paradoksalt så er Werner Freestyle som jeg har vist bilde av tidligere, skåret smal i tuppen, men med ganske lik utforming som Powerhouse/Sherpa inne ved skaftet. Den føles veldig "snill", men ser ikke ut til å miste padlekraft likevel.....

Til Slutt Robson Oracle (Gul) som har en ekstrem utskjæring og nedovervinkling for å gå klar av skroget ved lekepadling.

Jeg sitter igjen med en "lærdom" som jeg mener å ha erfart, men som det fortsatt er vanskelig å forstå:
Mange årer gir god effekt uten at det føles tungt; de årene som gir "motstand" gir ikke alltid særlig mye mer fart.
Men jeg har også erfart at bladareal gir solid "feste" for rulle og raske manøvre i vanskelige situasjoner.
Og lengde gir "kraft ganger arm" som gjøre det lett å rulle med GP, og det gir rekkevidde når åra brukes som ror på lange kajakker ved surfing.
hotshot

Postby PilOgBoge » 20 Aug 2013, 22:40

Dere tre, dere har sinnsykt peil på årer ihvertfall!
Nordkapp PE, Think Uno, Zet Raptor, Wavesport Y, Necky Jive
PilOgBoge

Postby EnTil » 21 Aug 2013, 11:07

Har nå padlet en tur i 54 cm brede NDK Explorer med 197 cm Werner Player krokaskaft med glassfiberblad og en tur i 57 cm brede WS Zephyr 155 med 197 cm Werner Double Diamond. Årebladene på begge disse årene smalner av på bladets nedside inn mot åreskaftet, og ingen av dem førte til dunking mot kajakksiden. Jeg liker begge, men føler at padlingen går lettest med Double Diamond. Den er litt mindre utpreget "player" enn "Werner Player", som i likhet med Werner Sidekick har mer dramtisk nedoversvingte blader.

Begge årene ble opplevd å ha perfekt lengde for framdrift i motvind styrke frisk bris og i overkant. Trolig var det liten kuling siste delen av økta med Double Diamond, i kastene stoppa framdrifta motvinds omtrent helt opp, og det "bruste merkbart" om ørene, nesten over grensen til ubehagelig støy.

Jeg slet med årene brukt til aktre styretak i medsjø, endte opp med å bremse for mye når jeg fulgte en bølge medvinds og skulle korrigere kurs, mistet bølga igjen og igjen. Dette skiller seg litt fra da jeg brukte 210 cm lang Nimbus (Nigel Foster Hi-Pro design). Med den klarte jeg faktisk å korrigere kursen uten å miste bølgen i WS Zephyr. Det er lett å tro at jeg ikke kommer langt nok bak med årebladet med de korte årene, men samtidig vet jeg at mange padlere klarer å styre med 197 cm lang åre i mindre manøvreringsvillige kajakker enn WS Zephyr. Kajakkentusiasten (Halvor Torgersen) har vel operert i bølgelek med 197 cm Werner Sherpa i Aquanaut Club, tror jeg (men kan huske feil), og 29er (Harald) har vel drevet bølgelek med 197 cm Werner Powerhouse i Valley Nordkapp.

Jeg vet ikke hvilke årer som er mest vanlig i bruk hos padlerne som herjer ved Saltstein og Nevlunghavn, men Sven har kanskje gjort observasjoner...
EnTil

Postby hotshot » 21 Aug 2013, 14:01

Åra som ror, langt bak, fungerer bedre med kroppsrotasjon og evt. grepsforflytning som på GP og også evt. lene seg bakover.
I elvekajakk oppstår det ofte "lene-seg-bakover" situasjoner når man surfer; noen sitter foroverbøyd uten å "pearle" (norsk ord?), åssen greier de det?

Så gjenstår spørsmålet om man skal gjøre en utskjæring nær skaftet på nedsiden av Powerhouse?
Jeg er tydeligvis mindre plaget enn andre av dette, men likevel: AT Oracle har jo en slik fasong som vi da vil få uten at det ser ut til å skade. Dette kan også være en fordel ved lav åreføring. Werner årer kan skjæres og slipes i kantene uten å ta skade....... :?

Og om jeg skulle se etter en Double Diamond? Jeg er litt skeptisk til bladtverrsnittet på denne åra med tykt blad.
Hva slags erfaringer har dere mht. sveipetak og rulle? Hvordan "skjærer" bladet som er uten dihedral?
hotshot

Postby hotshot » 21 Aug 2013, 14:29

Billigsalg hos Strie Strømmer.
En annen åre jeg ikke ble venner med, men som mange gode elvepadlere elsker.
Solgte min:

http://www.striestrommer.no/lagerryddin ... n-padleare

Den er ekstremt robust og føles samtidig veldig "snill"; det siste gjorde meg skeptisk.
Kanskje den bare var effektiv ?
Bent shaft, nå husker jeg: skaftet er ikke så godt balansert som Werner.
Bladene er ikke så gode å sveipe med, men sinnsykt solide. Litt tung.....
I allefall en god pris på denne nå........
Last edited by hotshot on 21 Aug 2013, 22:03, edited 1 time in total.
hotshot

Postby EnTil » 21 Aug 2013, 19:07

hotshot wrote:Og om jeg skulle se etter en Double Diamond? Jeg er litt skeptisk til bladtverrsnittet på denne åra med tykt blad.
Hva slags erfaringer har dere mht. sveipetak og rulle? Hvordan "skjærer" bladet som er uten dihedral?
Jeg føler at bladet til Double Diamond, under framoverpadling, går helt balansert, like balansert som Ikelos, og bedre enn Player (nedskalert Sidekick). Kanskje føles Double Diamond å ha små blader, lettere å padle med den enn med Player som er oppgitt å ha mindre bladareal. Lave støttetak føles greit med Double Diamond, de tykke bladene (i bladets rand) føles ikke å virke inn under padling. Hvordan åra fungerer under rulling vet jeg ikke, vil ikke rulle enda, etter øyeoperasjonen min, dessuten er jeg for uerfaren til å sammenlikne. Det er min utførelse som vil utgjøre viktigste variasjon fra rulle til rulle. Høye støttetak kan jeg heller ikke teste ut, er for uerfaren til å sammenlikne...
EnTil

Postby hotshot » 07 Sep 2013, 22:16

Dagens padleutflukt ble rulletrening pluss test av en bunke årer, her vist i dagens båt Necky Jive 8'10":

Aaretest296.jpg
Aaretest296.jpg (51.04 KiB) Viewed 5634 times

Måtte jo bare sjekke ut Double Diamond siden en 197cm 45 grader H var lagt ut på tilbud.
Lett og solid, med en moderat "player" nedovervinkling av bladet som er mindre enn på PowerHouse.
Lekåre designet gir som EnTil nevner, bedre klaring mot båtsiden, men den er mindre ekstrem i så måte enn for eksempel min hverdagsåre TyWarp. Strategiske mål var ikke så ulikt min Seven2 åre, men av en eller annen grunn wobbler ikke DDen. Den går fjellstøtt ved foroverpadling og har et fast og solid "grep" i vannet. Den glir også lett ved "vingåre teknikk" og gir brukbart "flyvingeløft" akkurat som den skjeformete VKVen min. Tverrsnittet har jo litt til felles med en vingeprofil.....

Seven2 åra wobbler og føles ustø i forhold; antagelig ørsmå forskjeller som utløser dette.

Men til sveipetak er en dihedral åre støere og legger seg automagisk i riktig vinkel.
DD må kontrolleres mer. Ved "omvendt" sveiping, altså lavt støttetak med "baksiden", er den som forventet litt "automatisk", men dette funker ikke helt pålitelig, og man får lett overraskelser. Bladet har antagelig litt "heng" når det brukes riktig vei og blir litt ustabilt i motsatt retning på tross av at tverrsnittet skulle stabilisert her. Totalt sett en ganske "nøytral" åre; man slutter fort å tenke på den, men man må gjøre jobben selv.
PowerHouse gir deg mer hjelp, men "grepet" i vannet her skyldes det store bladarealet, og kjennes ikke så "snappy" kontant. DD har medium areal og kjennes nok kontant først og fremst pga. plan forside og stive materialer.
DD til lek, PowerHouse når jeg trenger å føle meg trygg......
Spørsmål gjenstår om det skal gjøres noen modifikasjoner av vinkler og bladfasong.

Hopper over en del "uinteressante" årer vi har diskutert før; mye av dagen gikk ellers med til GP rulletrening: dette handler om å trene på ting som jeg "egentlig" kan.
Chest-skull bør jo være ganske greit, og ved forsøk var jo ikke dette noe problem annet enn at sveiping under vann i denne vinkelen trenger å automatiseres så "finmotorikken" går mer av seg selv. Ikke noe problem å komme opp, og det er klart at dette er en god "grunntrening" for stormrulle. Med extended grip har man nok av overskudd selv med min lille Thygesen åre. Med Sawyer åra på 240cm er løftekraften "ubegrenset". Men jeg tror det blir aktuelt med "bøy og tøy" både for å få hodet lenger ned og frem, og for å forebygge isjias tendenser som ligger og lurer. Trengs noe mer enn hyppige kiropraktor besøk her........

Testet litt Balance brace: denne kajakken er ikke "løsningen", selv om det mangler lite på at jeg flyter. Har behov for å bli mer fortrolig med dette. Det er jo så lite som skal til for å ligge og flyte at det blir meningsløst å snakke om mislykket rulle. Neseklype er også lurt: man får vann ganske direkte i nesen når man ligger på ryggen med ansiktet i vannskorpa..........

Brukte hette i dag; gjør rulletrening mye greiere nå når vannet begynner å bli kaldere.
hotshot

PreviousNext

Return to Annet Utstyr