En god, rustfri kniv

Forumet for annet padlerelatert utstyr som vester, årer og tilsvarende

Re: En god, rustfri kniv

Postby veltern » 13 Mar 2020, 18:04

- - - - -
Last edited by veltern on 27 Apr 2020, 08:14, edited 1 time in total.
veltern

Postby hotshot » 18 Mar 2020, 11:02

Hmm, ja. Digresjoner er gøy!
Det er ikke greit lengre å være bonde i byen. Har gått uten kniv ganske lenge nå, og savner den flere ganger hver eneste dag.
Og juridisk sett er vår gamle trofaste turkamerat samekniven nå en machete. Hagehuggerten og brødkniven også. Dere som padler overnattingsturer lager vel mat underveis, ser for eksempel i "Padling" at mange koser seg med koking over bål og campingbrenner. Og da skjærer man vel brød og hugger ved? Eller spiser man bare ferdigskåret brød og rett i koppen suppe? Menn tanken min bak inspirasjon fra kjøkkenskuffen var at der finnes det eksempler på godt stål som ikke ruster. Og man kan lære litt om utforming av knivsegger som skjærer lett og godt. Jeg mente ikke at man skal ha enn kokkekniv montert på vesten. Men da har vi altså fått et tips om at det er tryggest å holde seg under machete-grensen også for kjøkkentøy i lasterommet.

Forresten har jeg filt og bøyd litt på skaft og slire så padlekniven min er operativ igjen. Slipte spissen så den nå er skrutrekker, og kniven sitter dypere i slira. Men på padletur foretrekker jeg fortsatt en foldekniv som kan ligge trygt i lomma på vesten, og sikret med en snor.
Fremtiden kommer av sig selv, fremskrittet ikke.
hotshot

Postby Marius Engelsen » 06 Jul 2020, 19:26

Jeg har NRS green knife på vesten. Veldig liten, jeg har slipt den litt så den biter bra.

Det er ørlite rust på flaskeåpneren, ørlite, men det er alt.

Dykkerknivene smurte vi inn med tynt lag vaselin, og det er vel ikke helsefarlig heller, om det skulle komme noe i maten?
Padler fra Askøy :)
Marius Engelsen

Previous

Return to Annet Utstyr