View unanswered posts | View active topics It is currently 06 Sep 2010, 14:36

Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4
Åre, ving - og/eller Nemo-kjøp? 
Author Message

Post Re: Åre, ving - og litt Nemo
stakkars deg :cry: , miamaria.du har min dypeste medfølelse i valgets kval....litt is i magan KAN være lurt :idea: ....innimellom.muligens :?

30 Jun 2010, 13:40
Profile

Post Re: Åre, ving - og/eller Nemo-kjøp?
Jeg sliter med skader i skuldre armer. Den første åra jeg prøvde var en som fulgte med i en kajakk-pakke, relativt store blader. Jeg ble aldri helt konfortabel med den. Kjøpte meg så en Werner Camano åre, relativt smalbladet. Den gjorde underverker med padlinga mi. Endelig kunne jeg padle en dag uten å svelge en neve med smertestillende. Det er en skikkelig god åre å bruke.
I år gikk jeg til anskaffelse av en grønlandsåre fra Thygesen, og for en verden å komme til. Ja de første 10 minuttene følte jeg at det var liten kraft i åretakene, men det kom seg fort. Jeg har ikke noe problem med å padle like fort som jeg gjorde før, like langt og i tillegg ha vesentlig mindre problemer med skulderen. Hastigheter målt med GPS viser at farta er like høy med grønlandsåra.........frekvensen jeg holder er noe høyere, men belastningen føles vesentlig mindre enn med de 2 andre årene.
Jeg er overhode ikke i tvil, sats på grønlandsåra, med en smalbladet Camano som reserve åre...

03 Jul 2010, 02:41
Profile

det tok litt tid før jeg innså hvor bra min 240 gr var..ingen tvil om hvilken åre jeg liker best, selv om både ikelos og select W1 er knall til sitt bruk..
men vi er jo forskjellige..jeg kan ikke utale meg om vingårer..
følg Gut feelingen mia!

03 Jul 2010, 03:34
Profile

Gut-feelingen er å ikke handle når man er stresset (særlig ikke når selgere dytter på med stressing), så jeg er like fri foreløpig. :)

Men en ting jeg kom til å tenke på, for det sto et annet sted om dette med bredde på kajakk i forhold til folk som er korte - da ofte med korte armer. ;) Denne Nemoen er ganske så mye bredere enn Inuken? Sikkert derfor den beskrives som mer stabil, men virker den bred ellers og? Eller smalner den inn så raskt at det ikke gjør så mye i praksis, tro?

05 Jul 2010, 09:16
Profile

jeg kjenner ikke til nemoen, men har titta på inuken mer en en gang siden jeg begynte å padle. det virker uannsett på meg som om du liker padling såpass godt at du etterhvert på sikt vil spare på å kjøpe utstyr fra øverste hylle.
jeg har brukt en god del penger på kajakkeutstyr. minst på kajakker antagelig.
mest på klær.
men klær årer og slikt bør funke opptimalt..få prøvd vingåre litt mer, og hvis det er tingen, kjøp det beste du kan få tak i. det er jo egentlig ikke så farlig å kjøpe feks en dyr merke kajakk.. man får idet minste tilbake en bra slump kr hvis man vil selge..så da har man påen måte "leid" kajakken en stund...
jeg tapte et par tre tusen på å eie Q512 et drøyt år. resultatet er at arctic er happy, jeg har lært masse av å bruke den, og jeg sitter igjen med ny tørr drakt og en tempest 165. at arctic får rett i at jeg ender opp med en ny for så være.
det er ikke helt utelukket..det lå en brukt carbon inuk her inne til salgs 13000...
hadde jeg hatt penga ville jeg kjøpt den på flekken...
jeg har ingen erfaring med vingårer, men her er det mange særdeles dyktige folk
, selv om enkelte klager over det faglige nivået... :roll: lykke til.

05 Jul 2010, 11:10
Profile

Siden du vurderer Nemo fra Stavanger antar jeg du handler hos Ut i Naturen og at det er Orca åre som er aktuelt?
Jeg har ikke prøvd dem selv men bruker en ganske lik åre fra en annen fabrikant og liker den godt. Jeg synes det er vanskelig å beskrive årer men det er iallefall mange surfskipadlere som bruker blader med den fasongen. Det jeg likte i forhold til gamleåra (Bracsa I) var at den føltes litt lettere å padle med men fortsatt hadde godt grep.

For å vurdere størrelsen på wingårer, synes jeg bredden i tuppen av bladet er det mest pålitelige parameteret. F eks Lettmann Nordic er nesten spiss og gir et mykt isett (for mykt, synes jeg) mens f.eks Bracsa VI er bred i tuppen og smalner av ganske mye. Disse er tyngre å padle med enn størrelsen på bladet skulle tilsi. Orca årene, Jantex Gamma m.fl har ganske vridde blader uten at jeg kan forklare akkurat hvilken effekt det har.
Epic Midwing er den åra jeg umiddelbart har likt best første gang jeg prøvde den men jeg har hørt om og sett litt for mye til at jeg har vurdert å kjøpe det selv. Nå har de visstnok kommet i en forsterket utgave.

Å prøve masse forskjellige årer tror jeg er litt bortkastet tid. Jeg ville kjøpt en åre med små blader av god kvalitet, helst justerbar og brukt tid på å bli kjent med den. Neste gang vil du kanskje ha noe annerledes men hva du kommer til å like best er umulig å si noe om før du har blitt skikkelig kjent med en av typene.
Jeg vet ikke om dette var til så mye hjelp men det blir feil å være for klar i talen når Wingårer skal beskrives. Get meste handler om å få en god følelse.
Selv helt i verdenstoppen brukes det årer med ganske forskjellig utforming så man kan vel si at "den beste" fasongen ikke er oppfunnet ennå.

05 Jul 2010, 22:35
Profile

Hei Miamaria
Har du fått testet ut vingåre nå? Spennende å høre hvordan det evt har gått.

Harald

29 Jul 2010, 11:43
Profile

Vingåre er testet! Fikk opp en BrascaFW med Milslukeren. Så den er nå testet på en hel lang ramble og en maraton på ASKR, og funnet helt i orden. Synes drøye seksti prosent vridning var litt i meste laget for min del, men det går. Farten er merkbart større med samme energibruk, og den funker ellers helt fint. Godt fornøyd.

31 Jul 2010, 17:16
Profile
Post new topic Reply to topic  [ 38 posts ]  Go to page Previous  1, 2, 3, 4